نوشته شده توسط : نوین

بسیاری از افراد تصور می‌کنند فرشی را که به دست خودشان شستشو دهند نظافت بیشتری برای آن رعایت می‌شود. امروزه با پیشرفت دستگاه‌های شستشوی فرش در قالیشویی‌ ها فرش‌ها در نهایت تمیزی به مشتری تحویل داده می‌شود. همچنین اگر فرش خانه خود را به دست قالیشویی مطمئنی بسپارید، نگران آسیب دیدگی آن نمی‌شوید. ما در این مقاله مشکلات شستشوی فرش در خانه و توسط خودتان را به شما می‌گوییم.
در وهله اول شما باید برای شستشوی فرش فضای مناسبی داشته باشید. بعد از شستشو فرش و قالی شما مدتی را برای خشک شدن نیاز دارد. فضایی که فرش برای خشک شدن قرار می‌گیرد کمی حساس است. اما چرا این مرحله حساس است؟ در هنگام خشک شدن فرش به دلیل رطوبتی که دارد، بافت آن محل مناسبی برای زندگی و رشد حشرات و میکروب‌ها می‌شود. به همین دلیل لازم است فضای مناسبی برای خشک شدن فرش‌ها در نظر بگیریم تا آلودگی را به خود جذب نکند.
اما پس از شستشو ممکن است شاهد تغییر شکل ظاهری در فرش شویم. این تغییر ظاهری می‌تواند پخش شدن رنگ‌های فرش در هم شود یا بافت فرش را خشن و زبر کند. در کارخانجات قالیشویی استفاده از مواد شوینده مخصوص از بروز چنین مشکلی جلوگیری می‌کند. حتی نحوه شستشو فرش ماشینی با فرش دستباف متفاوت است تا شما با خیال راحت تری فرش خود را در اختیار آن‌ها برای نظافت بگذارید.

مشکلات شستشوی فرش در خانه

با چه مشکلاتی مواجه می‌شویم؟

شستشوی فرش‌ها می‌تواند آسیب جدی به جسم ما بزند. فرش‌ها به تنهایی خود دارای وزن سنگینی است. البته این موضوع بستگی به اندازه آن هم دارد. اما اگر آب به داخل بافت آن نفوذ کند این سنگینی بیشتر از قبل هم می‌شود. فکرش را بکنید اگر قرار باشد فرش را در خانه توسط خودتان شستشو دهید، باید سنگینی وزن آن را تحمل کنید. بتوانید آن را بلند و برای خشک شدن جابجا کنید، فشاری که به ستون فقرات شما وارد می‌شود ممکن است غیر قابل جبران باشد.
البته زندگی در آپارتمان‌های امروزی محدودیت‌های خاص خودش را هم دارد. در یک آپارتمان 5 طبقه اگر هر شخصی بخواهد در هر زمان که دلش خواست فرش‌های خود را در حیاط یا پشت بام شستشو دهد، بی‌نظمی در ساختمان جاری می‌شود.
معمولا این موضوع در گذشته بیشتر به چشم می‌خورد. خانه‌های شخصی که دارای حیاط بودند، اهالی منزل تصمیم به شستشوی فرش می‌گرفتند. آن زمان‌ها، کسب و کار قالیشویی‌ها مانند امروز با اهمیت نبود. امروزه با وجود قالیشویی‌های معتبر در سطح شهر و ثبت سفارش آنلاین ، باز هم عده‌ای ترجیح می‌دهند فرش و قالی خود را در خانه شستشو دهند.

برخی دیگر از مشکلات شستشوی فرش در خانه

شستشو در کارخانجات قالیشویی توسط کارشناسان با تجربه انجام می‌شود. آن‌ها به خوبی می‌دانند که هر فرشی را با توجه به جنس الیاف و نوع بافت چگونه شستشو دهند تا آسیبی به بافت و ظاهر آن نرسد. اما زمانی که فرش را در خانه شستشو می‌دهید تنها به شامپو فرش یا مواد شوینده دیگر اکتفا می‌کنید. بسیاری از موادهای شوینده آسیب زیادی به بافت و رنگ فرش می‌رساند.
بسیاری از بانوان برای تمیز کردن فرش، در ساختمان از همین روش استفاده می‌کنند. یعنی با یک اسفنج نرم و محلول شامپو فرش، آن را تمیز می‌کنند. در این روش فرش شما برای مدتی مرطوب باقی می‌ماند و تا زمان خشک شدن ممکن است بخش دیگری آلودگی را به خود جذب کند. با این کار فرش شما بوی نامطبوعی به خود می‌گیرد و شما را مجبور می‌کند تا بار دیگری فرش خود را بشویید.
اما این پایان دردسر نیست، در بسیاری از موارد بعد از شستشو متوجه می‌شوید که رنگ‌های فرش بر روی هم تاثیر گذاشته‌اند و بخشی از زیبایی فرش شما از دست رفته است. نحوه شستشوی هر فرشی با هر فرش دیگر متفاوت است و این موضوع را کارشناسان قالیشویی نوین به خوبی می‌دانند.



:: بازدید از این مطلب : 68
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 27 مهر 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : نوین

فرش‌ها به دلیل ساختاری که در تار و پود خود دارند، می‌توانند به راحتی غبار و آلودگی را به خود جذب کنند. این غبارها در صورتی که بر روی فرش بمانند می‌توانند موجب بیماری و آلرژی برای شما شوند. بهتر است اگر فرصتی برای شستشوی فرش خود ندارید، آن را غبارگیری کنید. در صورتی که به صورت مداوم فرش خود را تمیز کنید و از جذب آلودگی آن جلوگیری کنید، مرحله غبارگیری برای شما آسان‌تر می‌شود.
در صورتی که عملیات غبارگیری فرش را انجام ندهید، گرد و خاک در ریشه فرش رخنه کرده و می‌تواند در ظاهر آن تاثیر منفی بگذارد. همچنین یکی دیگر از دلایلی که ما عملیات خاک زدایی فرش را آغاز می‌کنیم این است که بوی نامطبوع فرش را دور کنیم.
این که چه روشی بهترین روش برای غبارگیری فرش‌های شماست، کاملا به جنس و عمر فرش شما بستگی دارد. همچنین باید بسنجید که این کار را می‌خواهید خودتان انجام دهید یا به مراکز قالیشویی بسپارید.

غبارگیری فرش

روش‌های غبارگیری فرش در خانه

ممکن است فضایی را برای این کار داشته باشید و تصمیم بگیرید که این کار را خودتان انجام دهید. در صورتی که محل زندگی شما به طوری باشد که گرد و غبار زیادی در اطراف شما باشد، عجیب نیست که هر چند ماه نیاز پیدا کنید تا فرش خودتان را غبارگیری کنید.
ساده‌ترین راه را به شما معرفی می‌کنیم. باید فرش را روی سطحی به پشت پهن کنید و به وسیله پارو یا یه چوب به تمامی قسمت پشت فرش بزنید. بعد از این کار به آرامی فرش را بلند کنید. مشاهده می‌کنید که گرد و غبار از بین تار و پود فرش بر روی زمین ریخته است. در صورتی که بخواهید این کار را به شکل اصولی‌تری انجام دهید بهتر است فرش را بر روی یک توری فلزی قرار دهید. سپس این کار را انجام دهید. با این روش گرد و غبار بیشتری از فرش جدا می‌شود.
در صورتی که فرش شما دچار پوسیدگی یا پارگی باشد، نباید از این روش‌های سنتی استفاده کنید. زیرا با این کار آسیب بیشتری به بافت فرش می‌رسانید. برای فرش‌های آسیب دیده و قدیمی‌تر لازم است با احتیاط بیشتری غبارگیری را انجام دهید. برای مثال از برس‌های مخصوص فرش استفاده کنید و سپس بر روی فرش را جاروبرقی بکشید.

غبارگیری فرش در قالیشویی

در صورتی که شرایط گرد و غبار زدایی فرش را در خانه ندارید با یک تماس می‌توانید از خدمات قالیشویی های معتبر استفاده کنید. در قالیشویی‌های مجهز این کار توسط ماشین آلات اتوماتیک استفاده می‌شود. این ماشین آلات اتوماتیک به شکل ماشین لباسشویی است که دارای یک گردونه متحرک همراه با میله‌های فلزی است. داخل این دستگاه به شکل یک محفظه فلزی شکل است که با باز کردن در دستگاه می‌توانید تعدادی فرش را داخل آن برای غبارگیری قرار دهید. فرش‌های شما در این دستگاه قرار می‌گیرند و توسط برس‌های مخصوص شانه می‌شوند. این عمل برای مرتب کردن تارهای فرش است. سپس به کمک ابزارهای خاصی به پشت و روی فرش کوبیده می‌شود تا خاک درون بافت فرش خارج شود.
در این مرحله به دلیل این که فرش شانه و مرتب شده، خاک درون فرش به راحتی به بیرون ریخته می‌شود. دستگاه‎های اتوماتیک غبارگیری امروزه پیشرفت بسیاری داشته‌اند، به طوری که در طول زمان کم، تعداد فرش زیادی را برای خاک زدایی آماده می‌کنند.
برای این مرحله هم لازم است عمر و سلامت فرش شما بازبینی شود. در صورتی که فرش شما کهنه یا آسیب دیده باشد بهتر است با کارشناسان مربوطه در این خصوص مشورت کنید.



:: بازدید از این مطلب : 76
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 17 مهر 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : نوین

تمیز نگه داشتن وسایل یک هنر برای هر فرد است و زن و مرد هم ندارد. شاید شما هم مانند بسیاری از افراد در تمیز نگه داشتن فرش حساسیت‌های خاصی دارید. در این مقاله از مزیت نظافت فرش با شما صحبت می‌کنیم.
اگر به صورت مداوم از تمیزی فرش‌هایتان مراقبت کنید طول عمر آن‌ها را بیشتر می‌کنید. نگهداری از فرش علاوه بر این که از ریشه فرش مراقبت می‌کند، رنگ آن را هم ثابت نگه می‌دارد. اگر همیشه نگهداری از فرش را در حد مناسبی انجام دهید
حشرات ریزی می‌توانند در بین بافت فرش زندگی کنند که با گذر زمان از ریشه فرش تغذیه کنند و زیبایی آن را نابود کنند. البته این موضوع برای فرش‌های دستباف اتفاق می‌افتد. اما در حالت کلی نگهداری از فرش‌های ماشینی و دستباف موضوع مهمی است تا از این وسیله ارزنده را که هنر ایران زمین است به خوبی نگهداری کنیم.
برای نظافت فرش لازم نیست در سال چندین بار با قالیشویی تماس بگیرید و هزینه‌های زیادی برای آن پرداخت کنید. اگر هر زمانی که لکه‌ای روی فرش ایجاد شد برای پاک کردن آن اقدام کنید کمک بزرگی به نظافت آن کرده‌اید. علاوه بر آن جارو کشیدن در زمان که نیاز آن را ببینید انجام شود، گرد و غبار وارد بافت فرش نمی‌شود و رنگ آن را از بین نمی‌برد.
همچنین برای جلوگیری از ورود گرد و غبار به داخل فرش می‌توانید از روفرشی استفاده کنید که مانند یک کاور روی فرش را می‌پوشاند.

 مزیت نظافت فرش

طولانی شدن عمر فرش

خرید هر وسیله‌ای برای منزل چالش‌های خاص خودش را دارد. به خصوص که خرید شما یک فرش برای خانه‌تان باشد. انتخاب طرح و رنگ مناسب، ابعاد، جنس، ساخت و … همگی باعث می‌شوند در لحظه خرید ذهن ما را دچار چالش کنند. بعد از سپری کردن این مرحله با همه دغدغه‌هایش، باید نحوه نگهداری از فرش را بدانیم.
عمر مفید فرش تنها به منظور نگهداری از تار و پود آن نیست. رنگ فرش با دلایل مختلفی تغییر می‌کند. یک مزیت نظافت فرش این است که در حفظ رنگ آن تلاش کنید. باقی ماندن لکه‌ها و عدم پاکسازی آن از روی فرش باعث می‌شود تا در طولانی مدت اثرش بر روی آن بماند. این لکه‌ها رنگ فرش شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد.
با تمیز نگه داشتن فرش از ورود حشرات و ایجاد محل زندگی آنان جلوگیری می‌کنید. به همین دلیل بعید است که فرش شما دچار بید زدگی شود. رشد حشرات بید باعث می‌شود قسمتی از فرش شما از بین برود و اگر دیر به داد آن برسید اثرات جبران ناپذیری بر جای می‌ماند.

حس خوب در کل فضای خانه جریان پیدا می‌کند

یک فرش کثیف می‌تواند هوای خانه را هم آلوده کند. فرش‌ها به دلیل این که زیر پای ما قرار می‌گیرند و در زیر همه وسایل پهن می‌شوند بعید نیست که زودتر از وسایل دیگر کثیف شود. ممکن است این آلودگی به قدری زیاد شود که هوای خانه را هم تحت تاثیر قرار دهد. آلودگی در لابه‌لای تار و پود فرش می‌تواند منجر به ساطع کردن بوی نامطبوع و ایجاد هوای بد در فضا شود. ممکن است این آلودگی آن‌قدر زیاد شود که باعث بیماری آسم و آلرژی شود.
حتما زمانی که فرش تمیز خود را از قالیشویی تحویل گرفته‌اید تجربه خوبی از حال و هوای خانه خود دریافت کرده‌اید. احساس می‌کنید بار انرژی مثبتی در خانه شما به جریان می‌افتد. دلیل این اتفاق تمیزی و دور کردن آلودگی است.
با شستشوی فرش بخش زیادی از کپک و باکتری‌هایی که با چشم دیده نمی‌شوند را از خانه دور می‌کنید. در صورتی که در خانه یک حیوان خانگی نگهداری می‌کنید حتما مزیت نظافت فرش را بهتر از دیگران می‌دانید. موی بدن حیوانات در طول روز بر روی فرش شما می‌ریزد و در صورتی که هر روز بر روی آن را جارو نکنید باعث ایجاد حساسیت تنفسی برای انسان می‌شود.



:: بازدید از این مطلب : 75
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 6 مهر 1398 | نظرات ()