نوشته شده توسط : نوین

ترکیب سحرانگیز رنگ و طرح‌ را در فرش‌های اصیل ایرانی به راحتی می‌توانید ببینید. بسیاری از ما فرش و قالی را یک منظور می‌دانیم و اطلاعی از تفاوت آن نداریم. در واقع فرش یک مفهوم کلی است. از گذشته‌های دور به هر بافته شده‎ای که برای کف محیطی در نظر گرفته می‌شد فرش می‌گفتند. اما فرش انواع متنوعی دارد. واژه فرش، کلمه‌ای عربی است. اگر بخواهیم یک معادل برای کلمه فرش در زبان فارسی بیاوریم، زمین گستر بهترین گزینه است. در این مقاله قالیشویی نوین با تفاوت فرش و قالی که همه روزه زیاد می‌شنویم آشنا می‌شویم. قالی نوعی فرش است. اما از نوع پرزدار. پس قالی یکی از زیرمجموعه‌های نفیس فرش است.
قالی، جاجیم، گلیم، گبه، قالیچه و … همه نوعی فرش هستند اما نوع بافت و جنس و طرح آن متفاوت است. به قالی‌هایی که مساحت آن کمتر از 6 متر باشد قالیچه می‌گویند. حتما روی پشتی‌های کوچک نمونه‌های کوچکی از قالیچه‌ها را دیده‌اید.
فرش رکن اصلی گرمای یک خانه ایرانی است. اگر حتی کفپوش منازل از بهترین جنس و طرح هم باشد، باز هم جای خالی فرش حس می‌شود. این بافته زیر پا افتاده اهمیت زیادی در دکوراسیون‌های ایرانی دارد.

تفاوت فرش و قالی

آشنایی با انواع فرش ایرانی

اما بیایید با هم اسامی فرش‌های ایرانی با مشخصات آن را بیاموزیم.
قالی: قالی‌ها از جنس پشمی و تار و پود آن‌ها پرزدار است. از ترکیب پنبه و پشم بافته می‌شوند و جنس نرم و گرمی دارند.
جاجیم: فرش‌های شادی هستند. چرا که طرح‌های رنگی رنگی و راه‌راه دارند. جاجیم‌ها در مناطق سردسیر طرفداران بیشتری دارد. چون هم ضخامت مناسبی دارند و هم به عنوان زیرانداز استفاده می‌شوند. این نوع فرش به دلیل نداشتن پرز، امکان استفاده از دو طرف را دارند.
گبه: فرشی پرزدار است که با نگاه کردن به آن متوجه ضخیم بودن آن می‌شوید. پرزهای ضخیم و بلند گبه باعث می‌شود که یکی از انواع فرش‌ها نام برده شود. اما همچنان برخی اصرار دارند که گبه نوعی قالی پرزدار است. نام دیگر گبه، خرسک است. چیزی که در اولین نگاه به گبه متوجه می‌شوید این است که این فرش طرح و نقشه خاصی ندارد و بیشتر با ایده‌های ذهنی بافنده، بافته می‌شود. آن‌ها می‎توانند آرزوها و فکرهای خود را در تار و پود فرش پیاده کنند.
پَلاس: پلاس بافی بسیار شبیه به گلیم است و تفاوت آن در روش بافت است. پلاس هم از قدیم به عنوان زیرانداز برای محافظت در برابر گرما، سرما و رطوبت مورد استفاده قرار می‌گرفت.

قالی ها به چند دسته تقسیم می‌شوند

پس گفتیم که قالی یکی از انواع فرش است. قدمت بافت قالی و اهمیت به آن به زمان هخامنشیان برمی‌گردد. همانطور که گفته شد قالی از پشم بافته می‌شود. اما این که چه درصدی از آن در بافت قالی استفاده می‌شود می‌تواند روی جنس و قیمت آن تاثیر بگذارد. قالی تمام پشم، این نوع قالی هم تار و هم پود آن از جنس پشم بافته شده است. در مقابل قالی تمام ابریشم هم داریم که پرزهای تار و پود آن از جنس ابریشم است. قالی ابریشم قیمت بیشتری نسبت به دیگر قالی‌ها دارد و دلیلش هم به کار بردن جنس ابریشم است.
همچنین قالی کف ابریشم و قالی گل ابریشم هم ممکن است نامش برایتان آشنا باشد. قالی گل ابریشم یکی از زیباترین نمونه‌های فرش و قالی ایرانی است. در این قالی گل‌های زیبایی با نخ ابریشم بافته می‌شود.عوامل مختلفی در تعیین قیمت قالی تاثیر دارد. نقشه، ابعاد، جنس تار و پود، تراکم قالی، تعداد رج، نوع رنگ در نخ استفاده شده و همچنین نحوه رنگرزی نخ، نوع بافت، نوع چله کشی و در نهایت خروجی تمیز و بی عیب بافت قالی توسط کارشناسان این امر مورد بررسی قرار می‌گیرد و سپس برای قیمت‌گذاری آن تصمیم‌گیری می‌شود.



:: بازدید از این مطلب : 147
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 26 اسفند 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : نوین

فرش کرمان

قالی و فرش کرمان را به عنوان یکی از با ارزش‌ترین وسایل در صنایع دستی می‌شناسند. علت معروفیت و توجه خاص به این نوع فرش را در ادامه برایتان می‌گویم.
در ابتدا به این هنر دستباف افتخار می‌کنیم و قدر این شاهکار گران‌بها را در کشورمان می‌دانیم. شاید برایتان جالب باشد که فرش ایرانی در همه جای این کره خاکی طرف‌دار دارد و صنعت فرش ایران در جهان گویای هنرمند بودن مردمان کشورمان است.
از تاریخ دور ایران که گذری داشته باشیم متوجه اهمیت ایرانیان به فرش می‌شویم. با ورود به محیط منزل اولین جایی که قدم می‌گذاریم فرش است. هرچند که الان با وجود انواع کفپوش‌ها دور تا دور فضای خانه، خالی از فرش‌هاست و فقط بخش مرکزی اتاق شاهد قرارگیری فرش هستیم. باید قبول کنیم که سلیقه مردم طی سالیان اخیر تغییراتی هم داشته است. اما با این حساب اهمیت وجود فرش در فضاها همچنان برقرار است.
اما این که چرا فرش کرمان بر سر زبان‌ها افتاد و در ذهن مردم به عنوان بهترین فرش جای گرفت باید با تاریخچه این امر که توسط شخصی صورت گرفته آشنا شوید. تاریخچه اصلی فرش کرمان به 400 سال قبل یعنی زمان صفویه برمی‌گردد. در این دوران صنعت فرش‌بافی در شهر کرمان رونق زیادی به خود گرفت.
حتما ضرب‌المثل قالی کرمان را شنیده‌اید. مثلا به فردی که با گذر زمان علاوه بر این‌که پیر نشده، زیباتر و باتجربه‌تر شده می‌گویند مثل قالی کرمان می‌ماند. اما چرا این حرف را می‌زنند؟ یکی از برترین ویژگی‌های قالی کرمان این است که با گذر زمان و استفاده بیشتر، مرغوب‌تر می‌شود. شاید این سوال برایتان پیش بیاید که چرا باید فرش با گذر زمان و با استفاده بیشتر ارزشمندتر و زیباتر شود. با پا خوردن روی فرش، فلس‌های رویی فرش برداشته می‌شود و فلس‌هایی زیرین که شفاف‌تر و زیباتر است نمایان می‌شود. همین عوامل باعث شهرت جهانی فرش‌های ایرانی به خصوص فرش دستباف کرمان شده است. ظرافت در بافت، استفاده از رنگ‌های شاد، استفاده از بهترین نوع پشم گوسفندان در تار و پود فرش، طراحی نقشه استادانه باعث خاص بودن این فرش‌های بافته شده در شهر کرمان شده است.

آشنایی با معروف‌ترین چهره قالی و فرش کرمان

سلطان قالی را می‌شناسید؟ محمد ارجمند معروف‌ترین قالیبافی بود که در شهر کرمان زندگی می‌کرد. از کودکی شاگردی‌اش را در زمینه قالی‌بافی آغاز کرد و توانست تبدیل به برترین چهره بافنده فرش کرمان شود. آشنایی با نقشه‌های فرش را با هوش و ذکاوت خود آموخت و با پشتکار خود زمینه پیشرفت و موفقیت خود را ایجاد کرد.

صادرات فرش کرمان و استقبال 66 کشور از این صنعت

امروزه فرش کرمان با کشورهای آمریکا، انگلیس، کانادا و کشورهای عربی صادر می‌شود. فرش پرآوازه کرمان
طرح‌های قالی و فرش کرمان شامل طرح‌های دوره صفوی (مانند طرح گلدان، باغ، ترنج، شکار)، طرح‌های خورشیدی (شامل لچک ترنج، درخت و بته‌ای، قاب قرآن، افشان و سبزی‌کاری و …) است. برخی از این طرح‎ها عشایری و برخی دیگر دارای طرح‌های مورد پسند شهرنشینان هستند. این طرح‌ها برای مردمان کشورهای دیگر بسیار جذاب و پرطرف‌دار است.
اما این استقبال دلایل دیگری هم دارد. استفاده از پشم مرغوب در بافت تار و پود این فرش یکی از ویژگی‌های بارز فرش کرمان است. برای بافت این فرش از پشم گوسفندان بخش سیرجان و بردسیر استفاده می‌شود. همچنین برای رنگ کردن پشمم از رنگ‌های طبیعی کمک می‌گیرند که دوام و جلای بهتری دارد.
طراحی نقشه این فرش‌ها توسط اساتید برجسته انجام می‌شود. افرادی که کار طراحی نقشه فرش را انجام می‌دهند به خوبی رنگ‌ها را میشناسند و از هارمونی نهایی بین رنگ‌ها آگاهند؛ پس طبیعی است که نتیجه کار شاهکاری خارق‌العاده پدید آید. البته رنگ‌ها در فرش‌های کرمانی بسیار متنوع‌اند. در واقع شما می‌توانید شادترین فرش‌ها را در قالی کرمان بیابید.

برای شستشوی فرش دستباف کرمان خود دچار تردید نشوید. قالیشویی نوین با داشتن تیم باتجربه خود فرش گران‌بهای شما را تمیز و سالم به شما برمی‌گرداند.



:: بازدید از این مطلب : 83
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 16 اسفند 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : نوین

قالیشویی

در ابتدا شما را با مفهوم شانه و تراکم فرش ماشینی آشنا می‌کنیم. به تعداد گره‌های عرضی فرش ماشینی در هر متر فرش، شانه می‌گویند. در مقابل به تعداد گره در قسمت طول فرش را تراکم می‌گویند. اما نکته‌ای که باید به آن توجه کنید این است که کیفیت یک فرش ماشینی به تعداد شانه و تراکم آن وابسته نیست؛ در صورتی که خیلی از ما فکر می‌کردیم این گونه است. در واقع کیفیت فرش بستگی به جنس نخی است که در بافت آن استفاده شده است.
با همین فرمول می‌شود تعداد گره رنگ فرش ماشینی را متوجه شد. چگونه؟ تراکم عرضی و طولی را در هر متر مربع در هم ضرب کنید. عدد به دست آمده تعداد گره‌های رنگی فرش یا تعداد ریشه فرش در هر متر مربع است.
اگر جنس نخ استفاده شده در فرش ماشینی از جنس مرغوب نباشد اما شانه و تراکم فرش ماشینی بالا باشد دلیل نمی‌شود که بگوییم این فرش از کیفیت مطلوبی برخوردار است. برعکس همین موضوع هم صدق می‌کند؛ یعنی شانه و تراکم فرش ماشینی کمتر باشد اما آن فرش با نخ مرغوبی بافته شده است، می‌توانیم از آن به عنوان یک فرش باکیفیت یاد کنیم.
به طور کلی فرش ها 700، 1000، 1200 و 1500 شانه هستند. از بین این اعداد، فرش‌هایی با تراکم 1000 بیشتر مورد استقبال قرار گرفته است؛ چرا که هم قیمت مناسبی دارند و هم جنس و ضخامت مورد قبولی دارند.اما یک فرش ماشینی علاوه بر داشتن زیبایی، باید دارای جنس مرغوبی نیز باشد. برای خرید یک فرش محو طرح آن نشوید. در کنار این زیبایی به تار و پود جنس آن هم توجه داشته باشید. این اطلاعات برای شستشوی فرش ماشینی و نگهداری آن برای مدت طولانی به شما کمک می‌کند. قالیشویی نوین شستشوی فرش های ماشینی را با اسـتفاده از مواد شـوینده با کیفیت و مناسب و دسـتگاه‌های شستشوی مـدرن و پیـشرفته، انجام می‌دهد.

تاثیر شانه و تراکم فرش ماشینی در قیمت آن

هرچقدر تراکم عرضی و طولی فرش بیشتر باشد، قیمت فرش مسلما بیشتر می‌شود. اما این موضوع تنها برای کارشناسان با تجربه قابل تشخیص است. شما به عنوان مشتری چگونه با نگاه کردن به یک فرش چگونه متوجه شوید که فرش انتخابی شما چند شانه است؟ در ابتدا شما باید از مراکز معتبر فروش فرش خریداری کنید. مراکزی که فرش را با ضمانت و گارانتی به شما ارائه می‌کنند. یا تا حد امکان با یک فردی به خرید فرش بروید که در این زمینه تجربه خوب داشته باشد و اصطلاحا از دنیای فرش سردربیاورد. راه دیگر این است که خودتان دست به کار شوید و شروع به حساب کردن شانه و تراکم فرش شوید. این کار را از قسمت پشت فرش و به مساحت یک متر مربع انجام دهید.
اما اگر دقت کرده باشید، فرشی که شانه و تراکم آن بیشتر باشد، دارای ضخامت بیشتری است. این ضخامت باعث تداوم و ماندگی بیشتر فرش ماشینی می‌شود. پس طبیعی است که قیمت این فرش بیشتر شود.
در صورتی که نیاز به فرش با قیمت مناسب‌تری هستید، می‌توانید فرش‌هایی با تراکم پایین‌تر مانند 700 شانه را انتخاب کنید. البته این تصور را نداشته باشید که ممکن است عمر فرش ماشینی با تراکم پایین کم است. با مقایسه چند مدل فرش می‌توانید بهتر تصمیم را بگیرید.

رابطه زیبایی فرش با تراکم فرش ماشینی

حتما می‌دانید که هرچقدر تعداد گره‌های زده شده در طول و عرض فرش ماشینی بیشتر باشد، طبیعتا نقش فرش ظریف‌‌تر و زیبایی آن بیشتر می‌شود. در واقع اگر ظرافت طرح برایتان الویت بیشتری دارد، فرشی را انتخاب کنید که شانه و تراکم بیشتری داشته باشید. این طبیعی است که هر چقدر تعداد گره‎های رنگ فرش بیشتر باشد باید از نخ ظریف‌تری استفاده شود در نتیجه طرح نهایی فرش بسیار زیباتر دیده می‌شود.

اگر فرش‌های ماشینی شما نیاز به شستشو دارند، نگران حفظ زیبایی و جنس آن نباشید؛ می توانید با خیالی آسوده از خدمات قالیشویی نوین استفاده کنید.



:: بازدید از این مطلب : 90
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 8 اسفند 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : نوین

قالیشویی

 

مبل و فرش دو کالای اساسی در دکوراسیون منزل به حساب می‌آیند. متضاد بودن یا هماهنگ بودن رنگ و طرح آن می ‌تواند به فضای خانه شما روح ببخشد یا آن را تبدیل به فضایی خسته کننده کند. کمی سلیقه به خرج دهید و مطمئن شوید با این کار روحیه مثبتی در خانه خواهید داشت. برای تغییر دکوراسیون منزل خود تصمیم به خرید مبل یا فرش جدیدی گرفته‌اید؟ اما سردرگم شده‌اید ست کردن مبل با فرش را چگونه انجام دهید. کار چندان سختی نیست اما اگر از راهی پیدا نکردید با مراکز طراحی دکوراسیون هم می‌توانید مشورت کنید.
برای ست کردن با دو المان سروکار دارید. رنگ و طرح. اصراری نیست حتما رنگ مبل و فرش را یکسان انتخاب کنید؛ جدا از بحث هارمونی رنگ‌ها، شما می‌توانید به سراغ طرح‌ها بروید. از یک طرح بر روی فرش یا مبل الگو بگیرید و از آن برای دیگر وسایل استفاده کنید. قالیشویی نوین در این مقاله نکات لازم را برای شما بیان می‌کند که با رعایت کردن آن به سادگی می‌توانید این کار را انجام دهید.

ست کردن مبل با فرش طرح‌دار

بهترین کار این است که اول طرح فرش خود را مشخص کنید. اگر می‌خواهید هم مبل و هم فرش خود را جدید و نو کنید، ابتدا فرش را انتخاب کنید. فرش، کالای قدرتمندی در دکوراسیون است و می‌تواند با انواع مبل و پرده ست شود. اما به دلیل طرح‌های زیاد ممکن است انتخاب شما را سخت کند. به همین خاطر می‌گوییم ابتدا برای خرید فرش تصمیم‌گیری کنید و خود را از این دوراهی نجات دهید. همچنین یک دلیل واضح دیگر هم برای این موضوع به شما می‌گویم. شما می‌توانید طرح مبل با پارچه دلخواه خود را سفارش دهید، اما سفارش دادن فرش با طرح و رنگ دلخواه هزینه و زمان زیادی را لازم دارد.
پس از انتخاب فرش موردنظر و پهن کردن آن در وسط پذیرایی، حالا نوبت به انتخاب مبل مناسب با طرح و رنگ فرش است. برای ست کردن مبل با فرش طرح‌دار و شلوغ از رنگ‌های ساده کمک بگیرید. به طور مثال رنگ نسکافه‌ای و کرم جذابیت زیادی در دکوراسیون دارند. به خصوص اگر این دو رنگ را برای پارچه مبل انتخاب کرده باشید، حتی طرح فرش شما بیشتر به چشم بیننده می‌آید.
ست کردن طرح کوسن با حاشیه فرش یا قسمتی از طرح فرش بسیار چشمگیر و جذاب است. اما خیلی کم اتفاق می‌افتد که کوسن شبیه به طرح فرش خود پیدا کنید. این هم راهی‌ست!

ست کردن مبل با فرش ساده

اگر طرفدار فرش با طرح‌های ساده هستید، پس دستتان در انتخاب پارچه‌های طرح‌دار برای مبلمان باز است. فرض کنید در فضایی قرار گرفته‌اید که هم طرح فرش ساده است و هم طرح مبل. ممکن است در ابتدا به نظرتان جذاب آید اما پس از مدتی فضا برای‌تان خسته و کسل کننده می‌شود. شما می‌توانید حتی چند طرح فقط بر روی کوسن مبل داشته باشید. تا از بی روح شدن فضا جلوگیری کنید.
یکی دیگر از مسائلی که در ست کردن مبل با فرش باید درنظر بگیرید رعایت هارمونی رنگ بین وسایل است. فکر کنید در فضایی رنگ فرش کاملا ساده یا خنثی باشد، در عوض رنگ مبل از رنگ‌های تند و متضاد انتخاب شود. در این صورت تمام تمرکز چشم بیننده روی مبل است و رخ فرش شما نمایان نمی‌شود.
یک راه جذاب برای ست کردن مبل و فرش، ست کردن رنگ کوسن مبل با بخشی از رنگ‌های فرش است. رنگ‌ها را هوشمندانه انتخاب کنید تا دکوراسیون جذابی برای خود داشته باشید.

 

 



:: بازدید از این مطلب : 122
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 1 اسفند 1397 | نظرات ()