نوشته شده توسط : نوین

قالیشویی

 

طرح و نقشه فرش اولین نمای ظاهری آن است که به چشم می‌آید. استاد این کار با کمک هنر و خلاقیت خود، نقشه‌های اصیل و چشم‌نواز را طراحی می‌کند. پس از طراحی، نوبت به انتخاب رنگ فرش می‌رسد. این کار باتوجه به شناخت چرخه رنگ انجام می‌شود. کسی که مسئولیت این مرحله را به عهده می‌گیرد، باید فردی با ذوق و سلیقه باشد. نتیجه کار باید فکر شده و شگفت انگیز از آب دربیاید. پس دقت عمل در طراحی و انتخاب الگوهای صحیح حرف اول را می‌زند. هنر دست طراح در نهایت تبدیل به یک اثر هنری چشم‌گیر به صورت تابلو فرش یا قسمت مهمی از دکوراسیون منزل می‌شود. ظرافت طراحی با آمیزش رنگ‌ها تکمیل می‌شود.
در این مقاله با ابزارهای طراحی و نحوه رنگ آمیزی نقشه فرش آشنا می‌شویم.

” شستشوی انواع فرش های دستباف و ابریشم در  قالیشویی نوین با انواع طرح و رنگ آمیزی به صورت حرفه ای انجام می شود “

” قالیشویی نوین این اطمینان را به شما میدهد که فرش های شما به بهترین شکل شستشو خواهد داد “

انواع طرح و نقشه فرش

فرش‌ها طرح‌های متنوعی دارند. اگر بخواهم اسم چند طرح آن را برایتان بگویم، به طرح هندسی شاخه شکسته، هندسی ترنج‌دار، محرمات یا قلمدانی، محرابی، ماهی درهم اشاره می‌کنم. البته هنر فرش ایرانی گسترده‌تر از این مثال‌هاست، اما ما چند نمونه طرح محبوب‌ را نام می‌بریم.

طراحی هندسی

همان‌طور که از اسم آن پیداست از اشکال زاویه‌دار استفاده می‌شود.

طراحی محرمات

در این طراحی فرش از قسمت طولی با خطوط از هم جدا میشوند، و بین خطوط از طرح‌های تکراری استفاده می‌شود. در بعضی از مناطق کشورمان به این طرح، طرح قلمدانی نیز می‌گویند.

طراحی محرابی

دقیقا مانند طرح محراب در قسمت بالای فرش، با نقش‌هایی ترکیبی شاخ و برگ است.

طراحی ماهی در هم

یکی از معروف‌ترین طرح‌های فرش است که در آن طرح گل نیلوفر آبی و گل شاه عباسی به چشم می‌خورد.

ابزارهای طراحی نقشه فرش

گذشته‌های دور که خبری از کامپیوتر و برنامه‌های طراحی نبود، طراحی نقشه فرش با کمک کاغذهای شطرنجی توسط استادان باتجربه این کار انجام می‌شد. ابتدای کار توسط مداد با یک طرح کلی انجام می‌شد. در مرحله بعد جزئیات طرح کار را تکمیل می‌کند. بعد از این، نوبت به نقطه گذاری فرش می‌رسید؛ درواقع هر نقطه به معنای یک گره در فرش است. سپس طرح برای رنگ‌آمیزی آماده می‌شد.
امروزه به کمک نرم افزارهای طراحی مانند فتوشاپ کار طراحی نقشه فرش بسیار حرفه‌ای تر و متنوع‌تر انجام می‌شود. پس به صورت کلی این کار به دو روش دستی و کامپیوتری انجام می‌شود.
البته نرم افزارهای دیگری هم برای این منظور طراحی شده‌اند که هم به صورت رایگان و هم به صورت نسخه حرفه ای جهت خرید هستند که به کمک آن کسانی که در این حوزه علاقه دارند اما تجربه طراحی نقشه های فرش را ندارند می‌توانند از آن استفاده کنند. در این نرم‌افزارها به شما امکان کار با رنگ‌ و مولفه‌های آن، گزارش رنگ، نقشه شطرنجی با عدد، و خروجی نهایی نقشه برای تابلو فرش داده می‌شود.
بسیار دیده‌ایم که حاشیه فرش با الگوی مرکز متفاوت است. حاشیه فرش مانند حصاری دور تا دور فرش طراحی می‌شود و به دنبال آن نقش مرکزی فرش نمایان می‌شود.

رنگ آمیزی نقشه فرش

دنیای رنگ‌ها و روانشناسی آن برای هرکسی قابل درک نیست. شاید فکر کنید این فقط یک تفریح است. اما افرادی که در این حوزه تجربه دارند با این موضوع موافق نیستند. در واقع رنگ‌آمیزی نقشه فرش نیاز به تجربه و علم روانشناسی دارد. شناخت هارمونی رنگ‌ها، رنگ‌های متضاد، رنگ‌های مکمل، رنگ‌های سرد و گرم از مباحث مهم در این شغل است. برای یک ترکیب رنگی عالی در فرش، لازم است تمرکز رنگ در یک نقطه پرهیز کنیم. در واقع رنگ‌ها در همه جای فرش باید پخش باشند. در این صورت ارزش کل طرح حفظ می‌شود



:: بازدید از این مطلب : 78
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 28 بهمن 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : نوین

قالیشویی

فرش و موکت می‌تواند در تاروپود خود بسیاری از آلودگی‌ها را جذب کند و عامل رشد میکروب‌ها شود؛ در نتیجه باعث آلرژی به فرش و موکت شود. شاید فکر کنید آلودگی‌ها فقط بیرون از منزل وجود دارند. اما اگر اصول بهداشتی در منزل رعایت نشود، خود عامل بسیاری از بیماری‌ها می شود. شاید برایتان عجیب باشد که فرشی که در اتاق خواب، آشپزخانه، پذیرایی انداخته‌ایم ممکن است خانه رشد بسیاری از میکروب‌ها شده باشد. حتی با وجود جارو کشیدن به صورت مرتب این آلودگی‌ها برداشته نمی‌شوند. شما با جارو کردن تنها بخشی از ذرات ریز را از روی فرش برمیدارید. اما برای ضدعفونی کردن فرش خود راهکاری دارید؟
ممکن است خودتان دست به کار شوید و فرش و موکت‌تان را بشویید؛ اما آیا شرایط مناسبی برای خشک کردن اصولی آن مانند قالیشویی ها دارید؟ حتما می‌دانید که فرشی که کمی رطوبت دارد می‌تواند به راحتی غبار و آلودگی جذب کند؛ در واقع فرش مرطوب زمینه رشد میکروب و باکتری‌ها را فراهم می کند.
نتیجه فرش غیر بهداشتی تنها مشکلات تنفسی نیست؛ ممکن است باعث ناراحتی‌های پوستی هم شود. پوست عضو مهم و حساسی است. خارجی‌ترین لایه بدن ما پوست است و اگر در محیط آلوده ای قرار بگیریم اولین عضو آسیب پذیر پوست است.
برای پیشگیری از این مشکلات پیش از خرید اطلاعات لازم در رابطه با نوع الیاف فرش به دست آورید. همچنین دقت کنید که از فروشگاه‌های معتبر خریداری کنید.

نکات جلوگیری از آلرژی به فرش و موکت

 پنجره‌ها را باز بگذارید

در طول روز برای ایجاد جریان هوا در خانه، پنجره‌ها را باز بگذارید. با این کار هوای تازه وارد خانه می‌شود. وجود هوای تازه در منزل فضا را برای رشد باکتری نامساعد می‌کند. البته این کار را در صورتی انجام دهید که هوای شهر تمیز باشد. آلودگی جدیدی وارد فضای خانه خود نکنید.

شستشوی سالیانه در قالیشویی

به این نکته توجه داشته باشید که هر چقدر هم اصول بهداشتی در خانه را رعایت کنید، باز هم فرش و موکت شما نیاز به شستشو دارد. در کارخانه قالیشویی نوین استفاده از مواد شستشوی خاص با توجه به جنس بافت هر فرش و همچنین خشک شدن در گرم‌خانه های مخصوص علاوه بر حذف آلودگی های فرش، امکان نفوذ آن را به تاروپود فرش را نمی دهد. علاوه بر خدمات شستشوی فرش می توانید از خدمات رفوگری، لکه بری، ریشه زنی، رنگ‌گذاری در قالیشویی نوین بهره مند شوید. با این کار علاوه بر تحویل گرفتن فرش تمیز، ترمیم و سالم هم می‌شود.
توصیه ما این است که هر چند وقت یکبار فرش ها را در فضای آزاد قرار دهید. در زمان های قدیم که خبری از قالیشویی نبود، مردم در حیاط های خود اقدام به شستشو می کردند. اما پیش از شروع شستشو، فرش را روی یک طناب محکم می‌انداختند و به کمک یک چوب به فرش ضربه میزدند تا غبار و خاک آن زدوده شود. اگر با همان غبار، فرش را خیس می‌کردند، روند شستشو سخت‌تر می شد همچنین بوی بد در فرش باقی می ماند. به همین خاطر اگر امکانش را دارید فرش را غبارزدایی کنید.

ضدعفونی کردن فرش و موکت در منزل

اگر به هر دلیلی خواستید خودتان برای ضدعفونی کردن فرش دست به کار شوید، در یک ظرف آب و مقداری سرکه سفید آماده کنید. و به کمک یه حوله نرم بر روی فرش بکشید. از تکرار این روش پرهیز کنید؛ چرا که سرکه سفید می‌تواند باعث تغییر رنگ فرش (ارجاع به مقاله مربوط) شما شود. البته ترکیب آب و جوش شیرین هم می‌تواند موثر باشد. برای ضدعفونی کردن فرش بهترین روش تماس با متخصصین این امر است.



:: بازدید از این مطلب : 119
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 25 بهمن 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : نوین

قالیشویی

فرش این شی زیر پا افتاده می‌تواند خاطره‌ها در تار و پود خود جای دهد. در واقع رکن اصلی دکوراسیون در هر مکان فرش است؛ شاید نگهداری آن طی سال‌ها دشوار باشد اما راه‌هایی نیز برای ترمیم و برگرداندن رخ فرش به شکل روزهای اول وجود دارد. هرگونه تغییر ظاهری در رنگ فرش می­تواند از جلوه زیبایی آن کم کند. در این مقاله به عواملی که باعث تغییر رنگ فرش می‌شود، می پردازیم و راه­های جلوگیری از آن و یک راه حل مرسوم را دنبال می‌کنیم.

تغییر رنگ فرش از چه عواملی تاثیر می گیرد؟

تغییر رنگ فرش می‌تواند بر اثر عوامل مختلفی باشد. این عوامل ممکن است تابش مسقیم آفتاب به فرش، شستشوی نامناسب، یا حتی وجود گرد و غبار روی فرش باشد. برای نگهداری فرش‌ها ابتدا باید با نوع فرش آشنا باشیم.
برای مثال: در فرش های ماشینی به دلیل جنس استفاده شده در تار و پود، نرمی بافت خود را پس از شستشو از دست می‌دهند؛ به همین خاطر در قالیشویی ها از مواد غیر اسیدی استفاده می­‌کنند. همچنین در شستشوی فرش­های دستبافت، دو رنگ لاکی و سرمه‌ای بر رنگ‌های دیگر تاثیر می‌گذارد. حتی اگر این اتفاق برای فرش تان افتاد نگران نباشید. پیشنهاد ما این است برای جلوگیری رنگ دادن فرش به قالیشویی نوین اعتماد کنید و نتیجه این اعتماد را شاهد باشید.

تاثیر نور خورشید بر تغییر رنگ فرش

تابش مستقیم نور خورشید بر روی اجسام باعث رنگ‌پریدگی آن می­شود. به همین دلیل لازم است در فصول بهار و تابستان از پرده‌های ضخیم‌تر در برابر تابش نور خورشید به وسایل استفاده کرد. این تغییر درواقع یک تغییر شیمیایی به واسطه اشعه‌های نور خورشید با مولکول‌های اکسیژن است. یک روش دیگر برای جلوگیری از این تغییر، پهن کردن یک روفرشی نسبتا ضخیم بر روی فرش است. در قالیشویی نوین، مرحله خشک شدن فرش‌ها در گرم­خانه‌های مسقف انجام می‌شود. پس نگران خشک شدن فرش‌ها در تماس مستقیم آفتاب نباشید.

تغییر رنگ فرش با شستشوی مواد نامرغوب

در قالیشویی نوین فرش‌ها قبل از شستشو توسط کارشناسان باتجربه بررسی، بهترین نوع شستشو به مشتری پیشنهاد و بر اساس آن قیمت نهایی مشخص می­شود. باید توجه داشت که نوع شستشو و حتی مواد استفاده شده در فرش‌های دستبافت و ماشینی با هم متفاوت است. این مرحله به دلیل حساسیت بالا باید با دقت انجام شود. شستشوی نامناسب باعث تغییر رنگ فرش و از دست دادن جلوه آن و حتی تغییر در رنگ ریشه های آن می‌شود. همچنین فرش‌های دستباف در هنگام شستشو به دلیل استفاده از رنگ‌های گیاهی، بر روی هم تاثیر می‌گذارند و یا به اصطلاح رنگ پس می­دهند؛ به همین دلیل شستشو باید با دقت فراوانی انجام شود. گاهی اوقات ممکن است برای رفع لکه‌های چای یا قهوه وارد عمل شویم و از پاک‌کننده‌های قوی استفاده کنیم. اتفاق فاجعه‌تر این است که بدون توجه به نحوه پاکسازی باعث پخش شدن رنگ فرش در قسمت ایجاد لکه بشویم.
قبل از همه این دردسرها به مقاله ” مهمترین نکات در لکه بری فرش ” مراجعه کنید و لکه بری فرش را آگاهانه انجام دهید.

رنگ‌گذاری یا قلم زنی فرش

باتوجه به عوامل بالا، اکنون باید به دنبال راه حل بود. امروزه یکی از شغل‌های تخصصی در خدمات قالیشویی ، قلم زنی فرش است. برای این کار، فرد ماهر با تحلیل رنگ‌های استفاده شده در فرش به کمک قلم مو و پودر رنگ­های معدنی شروع به قلم زنی می­کند. این مرحله نیاز به دقت بالایی دارد و استاد قلم زن با تمرکز بالا رنگ‌ها را بدون خط خوردگی روی فرش می‌نشاند. در فرش‌هایی که از قبل رنگ در زمینه آن پخش شده، ابتدا روی فرش عملیات رنگ‌برداری انجام و سپس مرحله رنگ‌گذاری آغاز می‌شود. تمامی این خدمات در قالیشویی نوین توسط اساتید باتجربه انجام می‌شود.



:: بازدید از این مطلب : 91
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 17 بهمن 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : نوین

خمات قالیشویی

موکت‌ها یکی از بهترین انواع کفپوش‌ها برای خانه شما هستند. به‌خصوص در ایران که به طور معمول عادت داریم بدون کفش وارد خانه شویم؛ پوشیده بودن کامل فضای کف توسط موکت، روشی پسندیده و مناسب است. موکت مزایای فراوانی دارد؛ که استفاده از آن را جذاب می‌کند. از جمله موکت‌ها معمولا عایق حرارت و صدای خوبی هستند. از این نظر اگر کف خانه شما سرد است؛ موکت‌ها روشی خوب برای گرما بخشیدن به خانه هستند. همچنین برای خانه‌هایی که خردسالان در آن زندگی می‌کنند؛ کفپوش موکتی نعمتی است که از آسیب دیدگی آنها هنگام جست و خیز جلوگیری می‌کند. پر واضح است که وسائل شما نیز در صورت سقوط روی موکت شانس سالم ماندن بیشتری دارند. اما یکی از موارد مشکل‌زا و نگران‌کننده در موکت‌ها، شستشوی آنهاست. درباره روش‌های شستشوی موکت چه می‌دانید؟ در این نوشته می‌خواهیم نکاتی را درباره این موضوع با شما مطرح کنیم.

هنگام شستشو نوع موکت را در نظر بگیرید

موکت‌ها در انواع مختلفی تولید می‌شوند. از نمونه‌های بسیار ارزان‌قیمت تا نمونه‌هایی که از نظر قیمت شانه به شانه فرش ماشینی حرکت می‌کنند؛ نشان‌دهنده تنوع بالای این کفپوش کلاسیک است. به‌طور کلی الیاف موکت‌ها از پشم، نایلون و سایر الیاف مصنوعی تشکیل شده است. هرچه میزان پرز موکت بیشتر بوده و بافت آن ریزتر باشد؛ نشان‌دهنده کیفیت بالاتر موکت است. اما هنگام شستشوی موکت فارغ از موارد گفته شده بسیار مهم است که روش شستشوی خود را بر اساس چسبی و غیر چسبی بودن موکت تعیین کنید. به طور کلی شستشوی موکت چسبی کار پیچیده‌تری است. در این حالت بهترین روش استفاده از شامپو فرش و شستشوی موکت با حداقل رطوبت ممکن است. البته یک راه بهتر و به‌صرفه‌تر نیز وجود دارد. بخصوص اگر موکت شما از نمونه‌های گران‌قیمت است؛ بهتر است برای شستشوی آن از خدمات خشکشویی استفاده کنید. خدمات خشکشویی کمک می‌کند موکت چسبی شما بدون جدا شدن از جای خود و بدون ایجاد رطوبت دائمی شسته شود. قالیشویی نوین یکی از حرفه‌ای‌ترین قالیشویی‌ های کشور در زمینه ارائه خدمات خشکشویی است. در این روش به کمک شامپوهای خارجی و دستگاه‌های وکیوم بسیار قوی، موکت شما خشکشویی شده و در کمتر از چند ساعت قابلیت استفاده دوباره دارد. نکته مهم این است که همه این موارد بدون جدا شدن موکت انجام می‌شود.
اما شستشوی موکت غیر چسبی از همان روالی بهره می‌برد که برای شستشوی فرش‌ها از آن استفاده می‌کنید. تنها نکته مهم در این زمینه آن است که در شستشوی موکت بخاطر بافت معمولا ضعیف‌تر، با ملایمت بیشتری برخورد کنید.

چند نکته مهم در هنگام شستشوی موکت

· هنگام شستشوی موکت از آب خیلی گرم استفاده نکنید. این کار ممکن است به بافت‌های موکت آسیب زده و موکت شما فرم خوب خود را از دست بدهد.
· قبل از شستشو اگر موکت شما دارای لکه‌هایی واضح و خاص است؛ بهتر است در ابتدا به کمک اصول لکه‌بری، این مشکل را حل کنید. سپس برای شستشو اقدام نمایید. لکه‌بری موکت نیز مانند فرش دارای اصول خاصی است. شستشوی با آب سرد، استفاده از سرکه، پراکسید هیدروژن، شامپو فرش و… هریک در مواردی می‌تواند موثر باشد.
· بعد از شستشو تا جای ممکن از تا زدن موکت در حالت خیس خودداری کنید. این کار باعث می‌شود موکت شما دفرمه شود.
· در نهایت برای شستشوی موکت‌های چسبی در نقاط خاصی مثل راه‌پله‌ها و موارد مشابه، بهتر است از خدمات خشکشویی استفاده نمایید.
کارخانه قالیشویی نوین با بیش از نیم قرن سابقه در زمینه ارائه انواع خدمات شستشوی فرش و موکت و… برای ارائه بهترین خدمات قالیشویی در خدمت شماست.



:: بازدید از این مطلب : 93
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 13 بهمن 1397 | نظرات ()