نوشته شده توسط : نوین

بخشی از زیبایی فرش به این است که در یک سطح بر زمین پهن شود. جدا از طرح و رنگ آن باید بدون برآمدگی باشد. در صورتی که لبه‌های فرش به سمت بالا انحنا پیدا کند و تاب خورده باشد، می‌گوییم لول شدن فرش اتفاق افتاده است. این مشکل در اثر عوامل مختلفی صورت می‌گیرد. برای مثال زمانی که تعادل در بافت فرش وجود نداشته باشد این مشکل ایجاد می‎شود. ممکن است تار یا پود یک فرش سفت بافته شده باشد و یا یکی از آن‌ها نازک‌تر باشد. همین مسائل باعث می‌شود تعادل در بافت فرش از بین برود. همچنین شاید تارها با فاصله از هم بافته شده باشند. در هر صورت باید بدانید که اگر فرشی از استانداردهای کیفیتی بهره‌مند باشد دچار چنین مشکلی نمی‌شود. بنابراین توصیه می‌کنیم قبل از خرید حتما تمامی جوانب یک فرش خوب را بسنجید و از فروشگاه‌های معتبر خریداری کنید.
اما این مشکل گاهی بعد از تحویل گرفتن فرش از قالیشویی اتفاق می‌افتد. شستشو، حرارت، تا کردن فرش و حمل و نقل نادرست از دلایل لول شدن فرش است، که اگر برای شستشوی فرش با قالیشویی معتبر تماس بگیرید دچار این مشکل نخواهید شد.

علت لول شدن فرش

برای جلوگیری از لول شدن فرش چه کنیم؟

این مشکل بیشتر در فرش‌های دستباف اتفاق می‌افتد. بهتر است همیشه قبل از خرید فرش دستباف از بافنده معتبر یا فروشگاه‌های مجاز خریداری کنید که در این زمینه تجربه کافی را دارند. در صورتی که اصول فنی در بافت فرش رعایت نشده باشد شما را به دردسر می‌اندازد.
برای جلوگیری از لول شدن فرش می‌توانید نوارهای چرمی در حاشیه زیرین فرش بدوزید. با این کار لبه‌های فرش کمی سنگین‌تر می‌شود و اجازه لول شدن و تاب خوردن به سمت بالا را به فرش نمی‌دهد.
برای جلوگیری از این مشکل از مواد شوینده سخت استفاده نکنید. شما باید از شامپو فرش‌های مخصوص استفاده کنید. البته باز هم تضمینی برای این موضوع وجود ندارد. چون در همه مواد شوینده مواد شیمیایی وجود دارد. همچنین برای خشک شدن فرش پس از شستشو دقت کنید. آویزان کردن فرش راه مناسبی نیست. با این کار تعادل بافت بر اثر سنگینی به هم می‌خورد. باید فرش را روی سطح صافی قرار دهید که هم از روی آن و هم از زیر فرش امکان جابجایی هوا باشد. اما این کار در آپارتمان‌های امروزی شدنی نیست. به همین دلیل همیشه برای جلوگیری از این دردسرها به قالیشویی‌ها اعتماد می‌کنیم.

راه حل فرش لول شده چیست؟

حال اگر با همه مراقبت‌ها یا حتی نا آگاهی از آنان فرشمان لول شد چه کار کنیم که مانند روز اول روی زمین در یک سطح بدون برآمدگی پهن شود؟ از بخارشوی کمک بگیرید. این لول شدگی فرش را با بخار و گرما اصلاح کنید. ابتدا بخارشوی را در یک سمت لول شده به آرامی بکشید و سپس تغییر جهت دهید. بهترین کار این است که تغییر جهت 90 درجه باشد. ادامه دهید تا فرش صاف شود. این کار را چند بار می‌توانید تکرار کنید تا نتیجه بگیرید.
اما یک راه ساده هم برای رفع این مشکل وجود دارد. به این ترتیب که فرش لول شده را در خلاف جهت لول شدن تا بزنید. اما این کار را با احتیاط انجام دهید تا فرش شما نشکند. چند ساعت فرش را در این حالت نگه دارید. در ادامه می‌توانید یک جسم سنگین بر روی محل لول شدن فرش در حالتی که پهن است، قرار دهید تا چین و چروک و برآمدگی فرش برطرف شود. اگر برای این موضوع حساسیتی ندارید می‌توانید فرش را در محل پر رفت و آمد پهن کنید. سنگینی راه رفتن بر روی فرش باعث رفع لول شدگی می‌شود و فرش مثل روز اولش بر روی زمین پهن می‌شود.



:: بازدید از این مطلب : 81
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 26 خرداد 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : نوین

کوبیدگی فرش از مشکلاتی است که همه ما با آن درگیر بوده‌ایم. ممکن است ساده به وجود آید اما از بین رفتن آن کمی دشوار باشد. قبل از هرچیز باید علت کوبیدگی فرشمان را بدانیم. برای مثال گاهی اوقات با یک جابجایی ساده وسایل می‌توان از ادامه این اتفاق جلوگیری کرد. در صورتی که فرش شما در اثر سنگینی گودی‌هایی بر روی سطح آن ایجاد شود برای جلوگیری و رفع کوبیدگی فرش باید کارهایی را انجام دهید.
فرش برای ما ایرانی‌ها عضو اصلی دکوراسیون است. زمانی که فرش در خانه‌هایمان حرف اول را می‌زند ما آن را معمولا در قسمت وسط فضا قرار می‌دهیم و باقی وسایل را در اطراف آن می‌چینیم. ممکن است گاهی اوقات به دلیل کمبود فضا، مجبور می‌شویم بخشی از وسایل را بر روی فرش بچینیم که با این کار فشار بر روی فرش ایجاد می‌کنیم. این فشار بر روی بافت فرش ممکن است بماند و ظاهر آن را تحت تاثیر قرار دهد. البته شستشوی فرش باعث می‌شود تار و پود فرش از هم باز شود و به اصطلاح نفس بکشد. به همین خاطر زمانی که فرش خود را از قالیشویی تحویل می‌گیریم متوجه می‌شویم که اثری از گودی‌های در اثر پایه مبل بر روی فرش باقی نمانده است. ما در این مقاله به شما نحوه نگهداری از فرش و روش‌های رفع این کوبیدگی را می‌گوییم.

رفع کوبیدگی فرش

رفع کوبیدگی فرش در اثر پایه مبل

زمانی که برای مدتی طولانی مبل و فرش را جابجا نکنیم، ممکن است با کوبیدگی فرش مواجه شویم. سنگینی مبل توسط پایه آن بر روی فرش وارد می‌شود. در این حالت تار و پود فرش به شکل کوبیده شدن ظاهر می‌شوند. این مشکل، زیبایی فرش ما را از رخ می‌اندازد. برای جلوگیری از این مشکل پیشنهاد می‌کنیم تا حد امکان پایه مبل را بر روی فرش قرار ندهید. اما اگر امکان این کار را نداشتید، از زیر پایه مبلی که در بازار موجود است استفاده کنید. و همچنین سعی کنید هر هفته جای قرارگیری مبلمان را کمی تغییر دهید.
مراقبت از فرش در برابر آسیب‌های فیزیکی باعث طولانی شدن عمر فرش می‌شود. خیلی وقت‌ها پیش آمده که به هر دلیلی حوصله برداشتن وسایل را برای جابجایی فرش نداریم. در این صورت وقتی که پایه‌های مبل بر روی فرش قرار دارد اقدام به جابجایی فرش می‌کنیم. در درجه اول این کار برای سلامتی خودمان خطرناک است. زیر با جابجایی فرش، تنها وزن فرش را تحمل نمی‌کنیم. وزن مبلمان هم همچنان بر روی فرش است.
در نگاه بعدی به موضوع، این آسیب به بافت فرش هم می‌رسد. با کشیدن فرش ممکن است تناسب طول و عرض آن به هم بخورد.

روشی برای رفع کوبیدگی فرش

برای رفع کوبیدگی فرش با یک راهکار ساده می‌توانید این مشکل را برطرف کنید. استفاده از یخ یکی از ساده‌ترین روش‌های یکسان کردن ارتفاع فرش است. به این صورت که در قسمت‌هایی که فرش دچار کوبیدگی شده باید یک تکه یخ بگذارید. یخ با ایجاد سرما در تار و پود فرش، آن را به حالت اولیه برمی‌گرداند. حال به کمک یک پارچه، رطوبت فرش را بگیرید و کمی به کمک همان دستمال روی فرش را شانه بزنید.
اما روش دیگری هم برای رفع این موضوع وجود دارد. آن قسمت از فرش را با کمی آب مرطوب کنید و اجازه دهید این رطوبت به خورد فرش برود. سپس روی آن قسمت را به آرامی به حرارت نسبتا داغ اتو بکشید. این کار باعث می‌شود پایین زدگی فرش از بین برود.
یک حوله را خیس کنید و بر روی قسمت‌های گود قرار دهید. سپس همان طور که حوله بر روی فرش است، به کمک یک اتو محل مورد نظر را خشک کنید. با این کار کوبیدگی فرش بر اثر سنگینی پایه‌های مبل از بین خواهد رفت.
پس از انجام هر کدام از این روش‌ها، فرش را به کمک یک برس نرم مخصوص، برس بکشید تا تار و پود به صورت منظم در کنار هم قرار بگیرند. برای جابجایی الیاف فرش می‌توانید از یک قاشق هم کمک بگیرید.



:: بازدید از این مطلب : 87
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 13 خرداد 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : نوین

لاک زدن یکی از دلخوشی‌های بانوان است. اما همین دلخوشی گاهی می‌تواند ما را در دردسر بیندازد. لحظه‌ای غفلت باعث شود لاک روی فرش اتاق شما بریزد و شما را از این کار پشیمان کند. بسیاری از بانوان وقت گذراندن در آرایشگاه‌ها را برای زدن لاک روی ناخن‌هایشان ندارند. به همین دلیل خودشان تصمیم می‌گیرند در خانه دست به کار شوند و ناخن‌های خود را زیبا کنند. اما باید روش‌های پاک کردن لاک بر روی فرش و دیگر وسایل را برای روز مبادا بدانند.
گاهی وقتا هم با وجود یک فرزند کوچک که هوس کند روی ناخن‌هایش لاک بزند این اتفاق می‌افتد. شما نمی‌توانید حق شادی را از او بگیرید اما می‌توانید برایش نحوه صحیح استفاده را توضیح دهید و در نهایت اگر باز هم خراب کاری پیش آمد روش‌های پاک کردن لاک از روی فرش را بدانید و دست به کار شوید. حساسیت پاک کردن این لکه به رنگ زمینه فرش و حتی رنگ خود لاک هم بستگی دارد.
برای پاکسازی هر لکه از روی فرش روش‌های گوناگونی وجود دارد. اما اگر فکر می‌کنید از پسش برنمی‌آیید با قالیشویی مورد اعتماد خود تماس حاصل فرمایید.

پاک کردن آدامس از روی فرش

چگونه لاک خشک شده را از روی فرش پاک کنیم؟

برای این موضوع باید بدانید که حلال لاک چیست؟ الکل یکی از حلال‌های لاک است. در روش اول شما می‌توانید با اسپری الکل و آب سرد به پاک کردن لاک از روی فرش بشتابید. به این صورت که در ابتدا لکه را با آب سرد خیس کنید، سپس کمی الکل بر روی آن اسپری کنید. سپس به کمک یک دستمال نرم به آرامی روی آن بکشید. اما دقت کنید که لاک بر روی قسمت‌های دیگر پخش نشود.
روش دیگری برای پاک کردن لاک از روی فرش وجود دارد که مثل روش بالا ساده است. اما باید عجله کنید و به محض ریختن فرش دست بجنبانید. سریعا با کمک یک دستمال، سعی کنید قسمتی از لاک را از روی فرش پاک کنید و قسمتی که با دستمال پاک نمی‌شود را به کمک یک لاک پاک کن ادامه دهید. نحوه برداشتن لاکی که تازه بر روی فرش ریخته به این صورت است که دستمال را به صورت عمودی به آرامی بر روی لکه بگذارید و بردارید. اگر دستمال را بر روی لکه بکشید، لکه را پخش‌تر می‌کنید و سپس پاک کردن آن از شما انرژی بیشتری خواهد گرفت. البته من پیشنهاد دیگری هم دارم. برای برداشتن لکه، از یک چاقو که آسیب به بافت فرش نزند هم می‌توانید استفاده کنید.
اگر لاک پاک کن در دسترس ندارید، از مایع شیشه شوی به دلیل داشتن الکل کمک بگیرید. به عنوان یک راه حل خوب که تکمیل کننده راه‌های بالاست، از یک مسواک برای پاک کردن لکه استفاده کنید.

لکه برداری از خدمات قالیشویی نوین میباشد. قالیشویی نوین با داشتن کارشناسان با تجربه می‌تواند به مشکل شما رسیدگی کند و فرش شما را مانند روز اولی که خریداری کردید، تحویل دهد.

بعد از پاک کردن لاک از روی فرش چه باید کرد؟

زمانی که روشی را برای پاک کردن لکه لاک از روی فرش انتخاب کردید و به کمک آن از شر این موضوع رها شدید کار شما تمام نشده است. چرا که ممکن است مقداری از لکه در بین تار و پود فرش باقی مانده باشد.
یک ظرف کوچک از آب سرد و مایع شوینده مخصوص فرش آماده کنید. این ترکیب را با هم مخلوط کنید تا کف کند. سپس به کمک یه دستمال چندین بار در محل مورد نظر بکشید تا باقی مانده لاک از روی فرش پاک شود.
پس از این حتما قدر تمیزی فرش خود را بیشتر می‌دانید. وقتی قرار است بر روی ناخن‌های خود بزنید این بار بیشتر مراقب هستید. این کار را دور از فرش و بر روی موزاییک یا سنگ خانه انجام می‌دهید. یا حداقل یک پارچه زیر دست خود پهن و تا زمان خشک شدن آن صبوری می‌کنید.



:: بازدید از این مطلب : 78
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 8 خرداد 1398 | نظرات ()