نوشته شده توسط : نوین

خوابیدن و استراحت روی تشک های لکه دار یا بدبو اصلا خوشایند نیست. از طرفی کثیف شدن تشک خواب امری اجتناب ناپذیر است و شستن تشک تخت یکی از کارهایی است که باید هر چند سال یکبار انجام شود. البته در مواردی مانند شستن خواب کودک یا نوجوان، تشک تخت باید هر سال در منزل شسته شود. البته نحوه شستشوی خواب خوب با تشک های دیگر متفاوت است. اگر تشک شما دارای لکه های چربی، ادرار یا خون است، تنها راه پاک کردن این لکه ها شستن تشک است. خیلی ها فکر می کنند شستن ملحفه یا روتختی کافی است و شستن تخت آنقدرها هم مهم نیست! اگر آلودگی از طریق روکش تخت و به تشک وارد شود و به مرور زمان تشک ها بوی نامطبوعی داشته باشند. بنابراین شستن تشک تخت در منزل باعث می شود درصد بالایی از آلودگی و بوی بد تخت به طور کامل از بین برود. در ادامه به نحوه شستشوی تشک خوشخواب و عوامل موثر بر قیمت شستشوی تشک تخت در منزل می پردازیم. همچنین میتوانید موکت های خود را نیز در خانه بشورید. برای مطالعه بیشتر میتوانید مقاله‌ی نحوه شستشوی موکت در منزل را مطالعه بفرمایید.

تشک خوشخواب را در خانه بشویید.


برای جلوگیری از کثیف شدن تشک روی تخت اغلب از محافظ تشک استفاده می شود. محافظ تشک یک روکش زیپ دار است که اغلب برای تمیز کردن تشک برداشته و شسته می شود. اما بهترین راه حل برای شستشوی تشک خوشخواب خوب چیست؟ در برخی موارد لکه های زرد روی سطح تشک را می توان با محلول های شستشو و اسفنج های ساده پاک کرد. اما قطعا نمی توان تشک را با آب شست. زیرا آب به داخل لایه های تشک نفوذ می کند و تشک به مرور زمان پوسیده می شود

 

 

تمیز کردن تشک با سرکه و جوش شیرین


یکی از روش های خانگی برای از بین بردن لکه های خون و ادرار از تشک، استفاده از جوش شیرین و سرکه است. جوش شیرین را روی لکه موجود بریزید و سپس سرکه را روی آن بریزید و با یک پارچه تمیز محل آسیب دیده را پاک کنید. البته این راه حل برای لکه های ریز امکان پذیر است و برای شستن لباس های کثیف گزینه خوبی نیست زیرا باید تمام قسمت های کثیف را بشویید و نمی توانید خود را به قسمت خاصی محدود کنید.

برای شستشو می توان از بخارشوی خانگی نیز استفاده کرد. گرمای بخار تمام موجودات میکروسکوپی را از بین می برد و شما از شر عوامل بیماری زا رهایی خواهید یافت. البته در مورد از بین بردن لکه زرد، دستگاه بخار کارایی چندانی ندارد. برای تمیز کردن لکه های تازه ایجاد شده می توانید از کمی سرکه سفید استفاده کنید. نکته مهم در استفاده از بخارشوی نحوه خشک کردن تشک است. به طور کلی تشک های خواب برای شستن با آب ساخته نمی شوند. رطوبت باقی مانده در داخل تشک باعث آسیب جدی به لایه های تشک می شود.

راه حل رفع بوی بد تشک خواب بدون شستن تشک تخت


بهترین راه حل برای از بین بردن بوی بد تشک خوشخواب استفاده از جوش شیرین است. بوی عرق تشک یا بوی قدیمی خوشخواب خوب با جوش شیرین از بین می رود. مقدار زیادی از این مواد را روی تمام تخت اسپری کنید و سپس تخت را برای چند ساعت بگذارید. سپس تمام قسمت های تخت را با جاروبرقی جارو کنید.

 خدمات شستشوی خوشخواب توسط شرکت هایی ارائه می شود که خدمات شستشوی مبل و موکت را در محل ارائه می دهند.

نحوه شستشوی تشک فنری و تمیز کردن لکه تشک


به طور کلی دو نوع تشک فومی و تشک فنری در بازار موجود است که بر اساس نوع لکه تصمیم گیری می شود. اما در مورد نحوه شستشوی تشک فنری نکته ای وجود دارد که آب نباید به داخل آن نفوذ کند زیرا فنرهای فلزی داخل تشک زنگ زده و کارایی خود را از دست می دهند. اما در مورد شستن تشک های طبی، می توانید با استفاده از مواد شوینده و آب بسیار کم آنها را تمیز کنید. اسپری های لکه دار برای از بین بردن لکه های خون، استفراغ، عرق، ادرار و غیره استفاده می شود.



:: بازدید از این مطلب : 138
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 11 مهر 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : نوین

مهمترین نکاتی که باید در مورد دیزاین خانه با فرش بدانید

چندین روش و نکته مختلف برای دیزاین خانه با فرش وجود دارد. اما ما در ادامه به ده مورد از آنها اشاره خواهیم کرد:

جدا کردن فضاها

از فرش برای تعریف یا جدا کردن مناطقی از قبیل اتاق نشیمن و یا بخش ناهارخوری استفاده کنید. این موضوع به خصوص برای آپارتمان‌های استودیویی و کوچک یا فضاهای بزرگی که نیاز به جداسازی دارند مفید است.

ایجاد تنوع

برای ایجاد تنوع در یک فضا می‌توانید از فرش استفاده کنید. هنگامی که دو فرش را در یک اتاق پهن می‌کنید و هدف‌تان تقسیم کردن این فضا به دو بخش مساوی است، باید توجه داشته باشید که سایز فرش‌ها باید با هم یکسان باشد. اما برای ایجاد تنوع می‌توانید از فر‌ش‌هایی با اندازه‌های مختلف نیز استفاده کنید.

برای مطالعه بیشتر کلیک کنید.

دیزاین خانه با فرش

 



:: بازدید از این مطلب : 257
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 18 شهريور 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : نوین

دست‌های آلوده به مواد چرب و روغنی، مهمترین دلیل ایجاد لکه‌های چربی روی مبل هستند. گاهی پیش می‌آید که همسرتان قبل از این که دست‌هایش را بشویید روی مبل می‌نشیند و این دارایی با ارزش‌تان را لکه می‌کند. گاهی نیز کودک خردسال‌تان بعد از خوردن ماکارونی و پیتزا و بدون توجه به توصیه‌های شما مستقیما روی مبل می‌رود و همه جا را پر از لکه چربی می‌کند. البته فقط غذا نیست که عامل ایجاد این نوع لکه‌هاست. بلکه روغن مو، کرم مرطوب‌کننده و سایر محصولات آرایشی و بهداشتی نیز می‌توانند عامل ایجاد این لکه‌های سرسخت باشند. اگر می‌خواهید اطلاعات بیشتری در مورد روش پاک کردن این لکه‌ها کسب کنید، ادامه این مقاله وب‌سایت قالیشویی نوین را از دست ندهید. مبل‌شویی و قالیشویی در تهران یکی از خدمات تخصصی مرکز ماست. برای بهره‌مندی از این خدمات باکیفیت کافیست با ما تماس بگیرید.صرف نظر از علت، وقتی چربی مبلمان ما را لکه می‌کند، اولین چیزی که باید به آن توجه کنیم، پیدا کردن یک محصول تمیزکننده است که هم بتواند لکه را حل کند و هم آسیبی به مبلمان ما وارد نکند. یکی از بهترین راه‌حل‌ها برای پاک کردن لکه چربی روی مبل تماس با شماره قالیشویی معتبر است. اما اگر مدام با این مشکل مواجه می‌شوید، می‌توانید از روش زیر برای تمیز کردن این لکه استفاده کنید.

آیا لکه چربی روی مبل پاک شدنی است

یک روش ساده و عملی برای پاک کردن لکه چربی روی مبل

برای اطلاع از روش مناسب برای تمیز کردن مبل، اگر برچسبی روی پارچه آن نصب شده، آن را به دقت بخوانید. روی این برچسب‌ها، علائم مختلفی وجود دارد. به عنوان مثال کد “W” به شما می‌گوید که می‌توانید از مواد تمیزکننده بر پایه آب برای تمیز کردن پارچه مبلمان استفاده کنید. کد “S” به معنی استفاده از مایعات تمیزکننده خشک بر پایه حلال‌هاست و “S / W” به این معنی است که می‌توانید هم از حلال‌ها و هم از پاک‌کننده‌های مبتنی بر آب استفاده کنید. اگر برچسبی روی مبل‌تان وجود ندارد، می‌توانید با آزمایش این روش، روی یک نقطه کوچک از پارچه مبل، تشخیص دهید که کدام پاک‌کننده مناسب است.

  1. یک چهارم قاشق چایخوری مایع ظرفشویی را درون یک فنجان آب گرم مخلوط کنید. البته می‌توانید از ترکیب یک سوم فنجان سرکه سفید با دو سوم فنجان آب نیز استفاده کنید.
  2. اگر غذا یا ماده جامدی همراه با چربی روی مبل ریخته، آن را به آرامی بردارید. برای این کار بهتر است از قاشق پلاستیکی استفاده کنید تا لایه نازکی از لکه نیز برداشته شود.
  3. محلول پاک‌کننده‌ای (یکی از ترکیبات ذکر شده در بند 1) که انتخاب کرده‌اید را روی قسمت کوچک و تمیزی از پارچه صندلی تست کنید. این محلول را با استفاده از یک حوله سفید روی پارچه بمالید. چند دقیقه صبر کنید. اگر تغییر رنگ یا عارضه دیگری روی پارچه ایجاد نشد، همین کار را روی لکه چربی انجام دهید.
  4. اجازه دهید محلول روی مبل کاملاً خشک شود.
  5. سپس روی آن را با یک حوله سفید و تمیز خشک کنید. اگر لکه هنوز پاک نشده ، این روند را تکرار کنید.

چند نکته مهم

هرگز محلول را مستقیما روی پارچه مبل نریزید و یا از اسپری استفاده نکنید. این کار باعث می‌شود که خود محلول نیز لکه ایجاد کند. به خصوص اگر رنگ پارچه مبل‌تان سفید و روشن است. روش حوله به شما این امکان را می‌دهد که روی مراحل تمیز کردن کنترل بیشتری داشته باشید.

نکته بعدی که باید رعایت کنید این است که هرگز حوله را محکم روی پارچه نمالید. این کار علاوه بر این که به الیاف مبل آسیب می‌زند، موجب می‌شود لکه عمیق‌تر نیز شود.

امیدواریم که با این روش ساده بتوانید لکه‌های چربی روی مبلمان‌تان را پاک کنید. البته این نکته را فراموش نکنید که لکه چربی هرچه قدیمی‌تر باشد، سخت‌تر پاک می‌شود. بنابراین اگر لکه کهنه‌ای روی مبل‌تان ایجاد شده، بهتر است از خدمت مبل‌شویی ما استفاده کنید. ما با استفاده از مواد شوینده استاندارد، بدون آسیب زدن به مبل، لکه‌ها را نابود خواهیم کرد.



:: بازدید از این مطلب : 137
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 13 شهريور 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : نوین

همان‌طور که می‌دانید ویروس کووید 19 یک ویروس جدید است؛ و اطلاعات کمی از آن در دسترس بشر می‌باشد. به همین دلیل سوالات زیادی در مورد آن وجود دارد. اما چیزی که بیش از این سوالات، جوامع بشری را درگیر کرده، وحشت و اطلاعات غلط زیادی است که در مورد این ویروس در حال پخش شدن است. یکی از سوالات متداول در مورد این موضوع این است که آیا کرونا روی فرش فعال می‌ماند و اگر پاسخ مثبت است، آیا شستشوی فرش از پخش شدن آن جلوگیری می‌کند؟ ما به عنوان یکی از فعالان حوزه بهداشت و نظافت سعی می‌کنیم در این مقاله به این پرسش پاسخ دهیم. ما ادعا نمی‌کنیم که بهترین قالیشویی کشور هستیم، اما با ارائه اطلاعات علمی و خدمات باکیفیت، سعی داریم در حفظ سلامت شما نقش داشته باشیم.

آیا ویروس کرونا روی فرش فعال می‌ماند

آیا کرونا روی فرش فعال می‌ماند؟

مسئله مهم این است که چه اتفاقی برای ویروس‌ها هنگام برخورد با سطوح می‌افتد. ویروس‌ها مانند باکتری‌ها نیستند. باکتری‌ها سطوح متخلخل گرم مانند پارچه و کاغذ را دوست دارند. این علاقه شامل فرش نیز می‌شود.
از طرف دیگر ویروس‌ها زندگی روی سطوح غیر متخلخل سخت مانند فلزات را ترجیح می‌دهند. ویروس‌ها می‌توانند پس از انتشار روی این سطوح به مدت طولانی فعال بمانند. تحقیقات حاضر در مورد کرونا ویروس نشان می‌دهند که این ویروس تا 28 روز فعال می‌ماند. اما فراموش نکنید که هنوز روزهای آغازین شیوع این بیماری است و محققان در این زمینه اطلاعات کمی دارند.
یافته‌های دیگر نیز نشان داده‌اند که این ویروس تا 24 ساعت روی کارتن و 2 الی 3 روز روی پلاستیک می‌ماند. نکته مهمی که در مورد سطوح متخلخل، به خصوص الیاف طبیعی مانند پشم موجود در فرش وجود دارد این است که فعالیت ویروس به شرایط حاکم بر محیط بستگی دارد.
بنابراین اگر فرد بیماری در خانه وجود داشته باشد و مدام عطسه و سرفه کند، طبیعی است که فرش هم آلوده می‌شود. در ضمن اگر اعضای خانواده عادت داشته باشند با کفش وارد خانه شوند، میزان آلودگی فرش بیشتر نیز می‌شود.

آیا برای جلوگیری از ابتلا به کرونا باید فرش‌ها را بشوییم؟

درست است که فرش می‌تواند میزبان ویروس کرونا باشد، اما تا وقتی که این ویروس نتواند به دهان، چشم و بینی شما راه پیدا کند، نمی‌تواند بیمارتان کند. با این وجود برخی از مسئولان بهداشتی توصیه می‌کنند که برای کاهش شانس ابتلا، حتما در طول دوره همه‌گیری بیماری، فرش‌های خانه را تمیز کنید. به خصوص اگر فرد بیماری در خانه دارید.
همان‌طور که می‌دانید دمای مورد نیاز برای از بین بردن ویروس‌ها در خارج از بدن، حدود 60 درجه سانتی‌گراد است. بنابراین یکی از روش‌های از بین بردن کرونا روی فرش استفاده از دستگاه بخارشوی است.
درجه حرارت بخاری که از این دستگاه خارج می‌شود، بسیار گرمتر از 60 درجه سانتی‌گراد می‌باشد. این درجه حرارت بالا چیزی است که باعث می‌شود الیاف پارچه و فرش ضدعفونی شود. این بدان معنی است که تمیز کردن کفپوش‌های خانه با بخارشوی باعث از بین رفتن هرگونه اسپور فعال ویروس از روی تار و پود فرش می‌شود. البته بهتر است برای تمیز کردن فرش‌هایی که بافت و الیاف ظریفی دارند از این روش استفاده نکنید.
برای این فرش‌ها بهتر است که کار شستشو و تمیز کردن را به قالیشویی بسپارید تا خیال‌تان از بابت وجود کرونا روی فرش راحت شود. البته اگر یکی از اعضای خانواده‌تان دچار این بیماری شده است، توصیه می‌کنیم که حتما تمام سطوح پارچه‌ای که با آنها در تماس بوده مانند تشک، فرش، روتختی، پرده و… را به خوبی شسته و ضدعفونی کنید.
اگر ضدعفونی کردن این سطوح برای‌تان امکان‌پذیر نیست، حداقل 2 هفته وارد اتاقی که فرد بیمار در آن قرنطینه بوده است نشوید. امیدواریم که با رعایت این نکات بهداشتی و ماندن در خانه بتوانید از ابتلا به این بیماری جلوگیری کنید یا ریسک ابتلا را تا حدود زیادی کاهش دهید.



:: بازدید از این مطلب : 104
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 4 شهريور 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : نوین

همه ما خانه‌ تمیز و مرتب را دوست داریم. اما بیشتر اوقات به دلیل مشغله کاری، از نظافت اصولی و درست غافل می‌شویم. این غفلت ممکن است به سلامت بدن‌مان لطمه بزند. مثلا گرد و غباری که روی فرش و مبلمان می‌نشیند، ممکن است آلرژی و بیماری‌های ریوی به وجود آورد. محققان معتقدند که کثیف بودن محل کار و زندگی ما، نه تنها از نظر جسمی بلکه از نظر روحی نیز روی سلامت‌مان تأثیر می‌گذارد. مثلا بیشتر ما وقتی از سر کار بر می‌گردیم، دوست داریم چند دقیقه‌ای روی مبل یا تخت دراز بکشیم و استراحت کنیم. بنابراین کثیف بودن فرش، مبل و تخت می‌تواند منجر به بیماری شود. از طرفی بیشتر خانم‌های خانه‌دار فقط نزدیک به ایام عید، کارهایی مانند قالیشویی و تمیز کردن اساسی مبلمان را انجام می‌دهند. این در حالی است که نظافت بر روی زندگی ما تاثیر زیادی دارد و باید بیش از این به این موضوع توجه کنیم. در این مقاله می‌خواهیم اثرات نظافت بر روی زندگی را تشریح کنیم.

اثر پاکیزگی و نظافت بر روی زندگی ما

چرا نظافت بر روی زندگی ما اثرگذار است؟

نظافت شخصی

رعایت بهداشت شخصی برای همه افراد بسیار مهم است. این نوع نظافت شامل شستن دست‌ها، حمام کردن به صورت منظم، مسواک زدن و… می‌شود. البته باید زیر ناخن‌ها را نیز تمرکز کنید. رعایت نظافت شخصی، نه تنها باعث اطمینان و سلامت جسمی بدن می‌شود، بلکه شما را از بستری شدن در بیمارستان‌ها نیز نجات می‌دهد. نادیده گرفتن این مورد ممکن است شما را از نظر اجتماعی نیز منزوی کند زیرا هیچ کس از فرد بد بو و کثیف خوشش نمی‌آید.

نظافت منزل

تمیز کردن خانه کار سختی است و همان‌طور که در ابتدای مقاله نیز گفته شد، بیشتر اوقات این نوع نظافت نادیده گرفته می‌شود. اگر هر شب زباله‌ها را از خانه خارج نکنید، ممکن است به شدت بیمار شوید. اگر به صورت هفتگی گرد و غبار وسایلی مانند میز را تمیز نکنید و فرش‌ها را حداقل دو بار در هفته جارو نزنید؛ این گرد و غبار از طریق استنشاق وارد بدن شده و ممکن است به بیماری‌های ریوی و آلرژی مبتلا شوید.
از طرفی نشستن گرد و خاک روی لامپ و لوستر می‌تواند نور خانه را به شدت کاهش دهد. تحقیقات نشان داده‌اند که شستن ظرف‌ها، استرس را کاهش می‌دهد. بنابراین نظافت منزل نه تنها از نظر بهداشتی بلکه از نظر روحی نیز روی بدن تاثیرگذار است.

نظافت محیط کار

اگرچه تمیز کردن محیط کار وظیفه شما نیست، اما تاثیر زیادی روی سلامت و روحیه‌تان می‌گذارد. محیط تمیز و مرتب منجر به بهره‌وری بیشتر می‌شود. این کار وظیفه بخش خدمات است اما اگر این بخش وظیفه‌اش را به درستی انجام نمی‌دهد؛ خودتان دست به کار شوید. کار کردن در محیط کثیف معمولاً منجر به کسالت و بهره‌وری کمتر می‌شود.
حال که تاثیر کلی پاکیزگی و نظافت بر روی زندگی را می‌دانید، بگذارید زندگی کردن در یک محیط تمیز و عاری از میکروب را با زندگی کردن در یک محیط کثیف و آلوده مقایسه کنیم. اگر محیط زندگی‌مان کثیف و آلوده باشد، هم خودمان بیمار می‌شویم و هم ممکن است به انزوای اجتماعی دچار شویم. چرا که آلوده بودن خانه و محل کارمان موجب می‌شود دیگران از تعامل با ما امتناع کنند. بنابراین در گام اول باید برای سلامت جسم، و در گام دوم برای سلامت روح‌مان تمیز باشیم.
در مقابل اگر همیشه محیط زندگی و کارمان مرتب و تمیز باشد، آرام‌تر هستیم و دایره روابط اجتماعی‌مان نیز گسترده‌تر می‌شود. همه ما دوست داریم وقتی به خانه اقوام و دوستان‌مان دعوت می‌شویم، میزبان در محیط تمیز و بدون آلودگی از ما پذیرایی کند. در ضمن پاکیزگی و حفظ نظافت برای سلامت جسم‌مان نیز اهمیت دارد. تمیزی محیط کار نیز شما را مصمم‌تر خواهد کرد و ضمن افزایش بهره‌وری، موجب می‌شود در طول روز شادتر باشید.
با وجود تمام این موارد بهتر است به جای این که یک بار در سال، آن هم نزدیک به عید نوروز، خانه‌تکانی کنیم، چند بار در سال به نظافت محل کار و محل زندگی خود بپردازیم تا هم سالم‌تر بمانیم و هم از سلامت روحی برخوردار شویم.



:: بازدید از این مطلب : 149
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 16 تير 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : نوین

اکثر افراد تجربه ریختن چای و قهوه روی لباس یا مبل را دارند. قهوه و چای نوشیدنی‌هایی تحسین شده و خاص هستند که در سراسر جهان محبوبیت زیادی دارند. میلیون‌ها نفر در دنیا روز خود را با خوردن یک فنجان قهوه یا چای شروع می‌کنند. با این حال، مسئله‌ای که وجود دارد این است که این نوشیدنی‌ها به راحتی در هر جایی ریخته می‌شوند و لکه‌های سرسختی را از خود به جای می‌گذارند. اگر مبلمان‌تان گران قیمت است، توصیه می‌کنیم که برای از بین بردن این لکه‌ها، حتما به دنبال شماره قالیشویی باشید و از خدمات حرفه‌ای آنها استفاده کنید. اما اگر برای از بین بردن لکه چای و قهوه از روی مبلمان به دنبال روش ساده‌تری هستید، ما را تا انتها این مقاله همراهی کنید.
این لکه‌ها بسیار قوی هستند و از این رو نمی‌توان به راحتی آنها را پاک کرد. از طرفی ریختن چای و قهوه روی مبلمان، آن هم هر از گاهی، اجتناب‌ناپذیر است. از این رو بسیار حیاتی است که راه‌حل این مشکل را بدانید تا بتوانید در اسرع وقت این لکه‌ها را از بین ببرید.

روش تمیز کردن لکه چای و قهوه از روی مبلمان

روش پاک کردن لکه چای و قهوه از روی مبلمان

احتمال ریختن قهوه و چای روی مبلمان بسیار زیاد است. زیرا ما بیشتر اوقات برای خوردن یک فنجان چای یا قهوه و دیدن فیلم مورد علاقه خود، روی مبل می‌نشینیم. بنابراین گاهی پیش می‌آید که مایعات درون فنجان روی مبلمان بریزد. چند روش ساده وجود دارد که می‌توانید با استفاده از موادی که در همه خانه‌ها یافت می‌شود؛ این لکه‌ها را از بین ببرید.
فقط کافیست که مقداری مایع ظرفشویی و سرکه را به میزان مساوی ترکیب کنید. سپس به ازای هر 1 قاشق غذا خوری از این ترکیب، 2 لیوان آب سرد اضافه کنید. با استفاده از یک اسکاج تمیز آغشته به این محلول، لکه را تمیز کنید. برای از بین بردن لکه باید مطمئن شوید که تمام قسمت لک شده پارچه مبل، با این محلول مرطوب شده است. بعد از چند ثانیه کف را از روی مبل پاک کنید و اجازه ندهید که مایع جذب شود. این روند را تا زمان پاک شدن کامل لکه چای و قهوه از روی مبلمان تکرار کنید. در انتها از یک تکه پارچه تمیز و خشک برای گرفتن رطوبت مبل استفاده کنید.
روش دیگر این است که محلول شوینده دستی را به همراه دو لیوان آب سرد مخلوط کنید. سپس آن را با استفاده از یک تکه پارچه تمیز روی مبل بمالید. سپس مبل را با آب سرد بشویید و بگذارید خشک شود.

چند نکته مهم دیگر

  • وازلین نیز برای تمیز کردن لکه چای و قهوه از روی مبلمان کاربرد دارد. کافی است که به جای آب در ترکیبات بالا از وازلین استفاده کنید. آن وقت دیگر به راحتی می‌توانید اسکاج را روی مبلمان حرکت دهید.
  • از آب لیمو نیز می‌توان برای از بین بردن این لکه‌های سرسخت استفاده کرد.
  • برای از بین بردن این لکه‌ها همیشه از حوله پنبه‌ای یا دستمال کاغذی تمیز استفاده کنید.
  • این روش‌ها را آنقدر تکرار کنید تا به نتیجه دلخواه برسید.

اینها چند روش خانگی و ساده برای خلاص شدن از شر لکه‌های قهوه و چای از روی مبلمان هستند. اما اگر از نتایج آنها راضی نیستید و قادر به از بین بردن این لکه‌های سخت به کمک این روش‌ها نمی‌باشید، می‌توانید با یک قالیشویی حرفه‌ای و معتبر تماس بگیرید. آنها خدماتی با بالاترین کیفیت، سازگار با محیط زیست و مقرون‌به‌صرفه را ارائه می‌دهند.

 



:: بازدید از این مطلب : 109
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 7 تير 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : نوین

ابریشم نقش مهمی در صنعت فرش دارد. به خصوص فرش‌های شرقی که ظرافت‌های خاص خود را دارند. همین ظرافت‌های ظاهری و زیباست که لزوم نگهداری از فرش های ابریشمی را دو چندان می‌کند. به همین دلیل هم بسیاری از افرادی که فرش ابریشمی در خانه دارند؛ برای شستشو و تمیز کردن این کالای با ارزش، همیشه به دنبال یک کارخانه قالیشویی مجرب هستند. درست است که قالیشویی در تهران به وفور یافت می‌شود؛ اما پیدا کردن یک قالیشویی با کیفیت چندان هم کار ساده‌ای نیست.
آسیب‌پذیری مواد به کار رفته در فرش‌های دستی به خصوص فرش های ابریشمی باعث می‌شود که لکه‌بری و نگهداری از آنها کار دشواری باشد. ما به شما در ادامه خواهیم گفت که چطور از فرش های ابریشمی خود نگهداری کرده و آنها را تمیز کنید.

چطور از فرش های ابریشمی خود در برابر آسیب‌دیدگی محافظت کنیم؟

چند نکته مهم برای نگهداری از فرش های ابریشمی

البته بهترین راه برای محافظت از فرش های ابریشمی محدود کردن تردد، به ویژه راه رفتن حیوانات خانگی و بازی کردن کودکان روی آنهاست. هرگز اجازه ندهید که مهمان‌ها با کفش روی این کالای با ارزش راه بروند. در ضمن مایعات بسیار اشباع مانند آبمیوه را از فرش دور نگه دارید. چرا که رنگ این نوشیدنی‌ها به شدت برای فرش های ابریشمی مضر هستند.
اگر حیوان خانگی دارید؛ علاوه بر این که باید تردد آنها را روی فرش محدود کنید، هرگز اجازه ندهید که روی این قالی‌ها ادرار کنند. بو و رنگ مایعات اسیدی می‌تواند به شدت به فرش ابریشمی و پشمی آسیب برساند. این نوع لکه‌ها فقط توسط پاک‌کننده‌های حرفه‌ای از بین می‌روند. بنابراین اگر چنین اتفاقی برای فرش‌تان افتاد هرگز اقدام به تمیز کردن آن در خانه نکنید و از کمک متخصصان این حوزه بهره ببرید.
فرش‌های دستی خود را به طور مرتب، یعنی هر یک یا دو با در هفته حسابی جارو بزنید تا گرد و غبار و آلودگی روزمره از الیاف فرش خارج شود. اگر فرش شما در معرض نور است، حتماً آن را هر چند ماه یک بار بچرخانید تا مطمئن شوید تمام قسمت‌های فرش به طور مساوی در معرض نور خورشید قرار دارند. این کار می‌تواند از تغییر رنگ و خراب شدن الیاف ابریشمی فرش جلوگیری کند.

چند نکته مهم در مورد تمیز کردن فرش های ابریشمی

در شرایط عادی همیشه توصیه می‌کنیم که برای تمیز کردن این فرش‌ها، با تماس با شماره قالیشویی معتبر، آنها را به دست متخصصان این کار بسپارید. اما اگر گرد و خاک زیادی روی فرش‌تان نشسته و یا لکه‌های تازه‌ای روی آن ایجاد شده است؛ از راهکارهای خانگی زیر استفاده کنید. توجه داشته باشید که نمی‌توانید از روش‌هایی که برای پاک کردن فرش‌های معمولی از آنها استفاده می‌کنید؛ برای تمیز کردن فرش ابریشمی هم استفاده کنید. زیرا محصولاتی غیر از آب، جوش شیرین و سرکه سفید احتمالاً به رنگ قالی آسیب وارد می‌کنند.
مهم‌ترین قدم برای تمیز کردن فرش ابریشمی، سریع عمل کردن است. هرچه لکه مدت بیشتری روی فرش بماند، احتمال اینکه ماندگار شود بیشتر است. به محض ایجاد لکه، یک حوله سفید و تمیز را با آب گرم مرطوب کنید. سپس لکه را با حوله خیس تمیز کنید.
اگر آب گرم لکه را از روی قالی پاک نکرد؛ سعی کنید از مقدار کمی سرکه سفید به همین شیوه استفاده کنید. آب گرم و سرکه سفید را به نسبت یک به یک مخلوط کرده و به همان روشی که در بالا گفتیم، لکه را از روی فرش پاک کنید.
برای از بین بردن لکه‌ها می‌توانید از جوش شیرین نیز با احتیاط کامل استفاده کنید. البته جوش شیرین ماده‌ای است که بیشتر برای رفع بوی بد فرش کاربرد دارد. اما به طور بالقوه می‌توانید برای از بین بردن لکه‌ها نیز از آن استفاده کنید.
به یاد داشته باشید که استفاده از خدمات قالیشویی ، همیشه بهترین و کم خطرترین مسیر برای تمیز کردن فرش های ابریشمی است. چرا که این فرش‌ها بسیار ظریف‌تر از فرش‌های پشمی سنتی هستند. حتماً فرش‌های خود را هر سال یک بار برای تمیز کردن و حفظ درخشش‌شان، به یک قالیشویی متخصص بسپارید.



:: بازدید از این مطلب : 101
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 16 خرداد 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : نوین

هنر طراحی و تولید فرش به بومیان دشت‌های آسیای میانه باز می‌گردد. به عقیده متخصصین این حوزه، هنر طراحی و بافت فرش مربوط به چند هزار سال پیش است. همان‌طور که می‌دانید ایران یکی از خواستگاه‌های اصلی این هنر است. بنابراین فرش‌های ایرانی اصالتی چند هزار ساله دارند؛ و به همین خاطر طرح‌های ایرانی در جهان بسیار محبوب و معروف هستند. در ضمن فراموش نکنید که قدیمی‌ترین فرش‌های موجود در جهان نیز فرش‌های ایرانی هستند. شاید به همین خاطر است که بهترین قالیشویی های جهان را نیز می‌توانید در ایران پیدا کنید.

آشنایی با قدیمی‌ترین فرش های موجود در جهان

معرفی قدیمی‌ترین فرش‌های کشف شده

قبل از این که بشر یکجانشین شود؛ از سیستم کوچ‌نشینی و عشایری برای زندگی استفاده می‌کرد. به این ترتیب در روزهای سرد زمستانی مناطق گرم و پست، و در روزهای گرم تابستان مناطق خنک و مرتفع را برای زندگی انتخاب می‌کرد. اما نکته‌ای که در این بین اهمیت داشت؛ انتخاب کفپوشی بود که ضمن حمل و نقل راحت، می‌توانست از ورود گرما و سرما به چادر عشایر جلوگیری کند.
به همین خاطر بیشتر از پوست گوسفند برای پوشاندن کف چادرها استفاده می‌شد. البته این پوست ابزاری برای طراحی داخلی چادر نیز محسوب می‌شد. بعدها از پشم به دست آمده از گله‌های گوسفند و بز، نخ تولید شده و با بافتن این نخ‌ها به هم، کفپوشی که امروزه ما آن را به نام فرش می‌شناسیم شکل گرفت. کم‌کم، بافنده‌ها به این فکر افتادند که پوشش بافته شده از پشم را با تغییر رنگ، به سمت یک طراحی هدفمند سوق دهند.
به این ترتیب اولین جرقه‌های صنعت طراحی فرش در ذهن بشر شکل گرفت. الگوهای مورد استفاده برای طراحی فرش در آن دوران بیشتر از نقوش هندسی یا منحنی تشکیل شده بودند.

قدیمی‌ترین فرش بافته شده به دست بشر

قدیمی‌ترین فرش موجود در جهان، در سال 1947 میلادی در کاوش‌های انجام شده در منطقه سیبری پیدا شد. به همین دلیل کاوشگران نام محل کشف را بر روی این فرش نهادند. این فرش Pazyryk یا فرش Gorny-Altai نام دارد. این فرش حدود 180 سانتی‌متر عرض و 2 متر طول داشته و تراکم آن تقریبا 360 هزار گره در هر مترمربع است. تراکم بالای گره‌ها، این فرش را بسیار متمایز کرده است.
الگو و طراحی که برای تولید آن به کار رفته نیز از جمله نقاط مثبت آن هستند. این الگو بسیار جالب توجه است. به طوری که در بخش مرکزی آن نقوش روبانی وجود دارد و حاشیه‌ها نیز متشکل از رژه گوزن‌ها و افرادی است که سوار بر اسب هستند. این فرش احتمالاً 400 سال قبل از میلاد مسیح در ارمنستان یا ایران بافته شده است.

هنر فرش ایرانی

در قرن شانزدهم میلادی، هنر فرش در ایران و هند هم از نظر فنی و هم از نظر هنری پیشرفت چشم‌گیری داشت. مشهورترین فرشی که در این دوران بافته شده، فرش اردبیل است؛ که می‌توانید در موزه ویکتوریا و آلبرت لندن از آن بازدید کنید. این فرش 534 سانتی‌متر عرض و حدود 1100 سانتی‌متر طول دارد؛ و احتمالاً در شهر کاشان بافته شده است. قدمت این فرش مربوط به 946 سال پس از ورود اسلام به ایران است. آن‌طور که در مستندات موجود درج شده، بافت این فرش سه سال طول کشیده و 5 بافنده حرفه‌ای روی آن کار کرده‌اند. این فرش به دستور شاه طهماسب و برای مسجد شیخ صفی بافته شده است.
البته فرش اردبیل جفت بافته شده بود. اما یکی از آنها برای ترمیم فرش دیگر قربانی شد. قسمت‌های باقیمانده از تخته قربانی شده این فرش، در موزه کانتی لس آنجلس نگهداری می‌شود. این فرش ابریشمی، با گره‌های فارسی بافته شده و تار و پود آن نیز از ابریشم است. در هر مترمربع از این فرش حدود 500 هزار گره وجود دارد. این فرش در قرن نوزدهم، به منظور پرداخت هزینه‌های تعمیر مسجد بزرگ اردبیل فروخته شد.
در موزه آثار باستانی ملی سوئد نیز می‌توانید یکی از قدیمی ترین فرش های جهان به نام “فرش ماربی” را مشاهده کنید. این فرش در اوایل قرن 15 میلادی در دهکده کوچکی در ترکیه به نام ماربی بافته و به استکهلم آورده شده است.
اما با ارزش‌ترین فرشی که در این موزه نگهداری می‌شود؛ فرش شکار ایرانی است که مربوط به اواخر قرن شانزدهم میلادی می‌باشد.
امیدواریم از مطالعه این نوشته لذت برده؛ و به ارزش هرچه بیشتر فرش‌های دستباف پی برده باشید.



:: بازدید از این مطلب : 100
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 16 خرداد 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : نوین

امروزه فرش‌های کهنه ارزش زیادی دارند. فرش‌های اصیلی که در گذشته به دست بافندگان صبور بافته شده که با گذر زمان از ارزش آن چیزی کم نشده است. فرش وینتیج (فرش کهنه نما) شبیه‌ساز فرش‌های دستباف قدیمی هستند که با ظاهر کهنه خود ادعای اصالت می‌کنند. در ادامه با این فرش بیشتر آشنا شوید.
قبل از این که درباره خصوصیات این فرش بدانید، لازم است به شما بگویم که وینتیج یک اصطلاح لاتین به معنی کهنه و قدیمی است. این فرش امروزه در کشورهای اروپایی طرفداران زیادی دارد.
در صورتی که درباره شستشوی فرش نگران هستید، می‌توانید آن را به یک قالیشویی معتبر بسپارید تا بدون آسیب دیدگی، فرش شما را شستشو دهند. قالیشویی نوین در کار خود استاد است.

فرش وینتیج چیست

فرش کهنه نما چیست؟

فرش کهنه نما در واقع اصلا کهنه نیست! درواقع قدمت بالایی ندارند و تنها ظاهر آن شبیه به فرش‌های قدیمی است. شاید ایده تولید این فرش با توجه به سلیقه برخی افراد عتیقه‌دوست ایجاد شد. از آن‌جایی که عده‌ای به وسایل عتیقه و قدیمی علاقمندند، دکوراسیون و وسایل خود را هم به گونه‌ای انتخاب می‌کنند تا قدمت و اصالت را در خانه یا دفتر کاری خود نشان دهند.
البته گاهی به این فرش، فرش سنگشور هم گفته می‌شود. امروزه انواع طرح‌ها و رنگ‌های فرش وینتیج در بازار وجود دارند که با هر سلیقه‌ای هماهنگ می‌شود. در صورتی که تمایلی به پرداخت هزینه‎های زیاد جهت خریداری فرش دستباف را ندارید، با فرش‌های کهنه نما می‌توانید این زیبایی و خاص بودن را در خانه خود داشته باشید. حتی برخی از آن‌ها به شکل نقش برجسته وجود دارند، که زیبایی خیره‌کننده‌ای هم ایجاد می‌کنند.

مزایای فرش وینتیج

شما با خرید این فرش، کهنگی و اصالت فرش‌های قدیمی را خواهید داشت. اما با این تفاوت که لازم نیست هزینه زیادی بابت فرش‌های کهنه نما بپردازید. فرش‌های دستباف قدیمی امروزه قیمت‌های گزافی دارند و هر شخصی قادر به خریداری آن‌ها نیست. از همین رو اگر می‌خواهید از طرح فرش‌های قدیمی در دکوراسیون خود با قیمت مناسب‌تر داشته باشید، کهنه نماها انتخاب خوبی است.
می‌توان فرش‌های مختلفی را به وینتیج تبدیل کرد. در صورتی که فرش شما دارای رنگ‌های تندی باشد و با دکوراسیون شما هماهنگی ندارد، می‌توانید آن را کهنه نما کنید.
با کهنه نما کردن یک فرش، عیوب آن کمتر نمایان می‌شود.
صادرات فرش‌های کهنه، هزینه گمرکی کمتری دارند. بنابراین این موضوع می‌تواند بر روی قیمت تمام شده فرش نیز تاثیر بگذارد. شما به عنوان خریدار، فرش وینتیج را با قیمت بهتری از فروشنده خریداری می‌کنید.

این فرش برای چه دکوراسیونی مناسب است؟

اگر سبک چیدمان خانه شما، کلاسیک باشد، فرش های کهنه نما یک انتخاب مناسب است. در دکوراسیون کلاسیک سعی می‌شود اصالت هر وسیله‌ای به خوبی حفظ شود. در واقع در این سبک دکوراسیون، مدرن بودن وسایل شرط اول نیست. شاید افرادی که چنین سبکی را می‌پسندند تاریخ شناسان خوبی باشند.

روش‌های کهنه نما کردن فرش

برای کهنه کردن فرش 2 راه وجود دارد؛ به کمک مواد مخصوص یا به روش طبیعی.
در روش طبیعی فرش را به زیر پا و جلوی نور مستقیم آفتاب پهن می‌کنند تا بر اثر راه رفتن بر روی فرش، کهنگی ایجاد شود. نور مستقیم آفتاب می‌تواند فرش را دچار رنگ پریدگی کند. حتما شنیده‌اید که نور خورشید در طولانی مدت می‌تواند رنگ‌ها را به سمت رنگ سفید و کدری پیش ببرد.
در این روش که فرش به صورت طبیعی کهنه می‌شود، به ارزش فرش هم اضافه می‌کند.
روش بعدی به کمک چند مواد و طی چند مرحله انجام می‌شود. آن‌ها فرش را با آب، خاکستر و چوبک شستشو می‌دهند تا درخشندگی خود را از دست بدهد. این ترکیب باعث می‌شود فرش برای مرحله بعدی آماده شود.
سپس از ترکیب شیمیایی هیپوکلریت کلسیم در اندازه‌ای مشخص استفاده می‌شود. این ترکیب رنگ فرش را کمی سفید می‌کند. البته فرد مورد نظر باید تجربه این کار را داشته باشد تا بتواند به میزان مشخص از آن استفاده کنید.



:: بازدید از این مطلب : 101
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 11 خرداد 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : نوین

حتما با دیرینه فرش‌ها کمی آشنا هستید. از گذشته تا به امروز افراد برای خانه‌هایشان انواع فرش‌های دستباف یا ماشینی را خریداری می‌کردند. چرا که زندگی بدون فرش‌ها واقعا چیزی کم داشت! یکی از قدیمی‌ترین فرش‌ها، فرش ترکمن بود که امروزه هم بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند برای دکوراسیون خانه خود از این فرش خریداری کنند.
برای شستشوی این فرش‌های گرانبها نگران نشوید. کارشناسان قالیشویی نوین آن را به دقت حمل می‌کنند و به کارخانه می‌رسانند. در این فضا هم سعی می‌شود هر فرش با توجه به حساسیت‌هایی که در نوع بافت دارد، شستشو شوند. برای این کار به شماره قالیشویی نوین تماس بگیرید و با کارشناسان ما صحبت کنید.

فرش ترکمن چیست

با فرش ترکمن آشنا شوید

از سابقه فرش‌های ترکمن اطلاعات صحیحی در دسترس نیست. این فرش به دست عشایری بافته شده که آن‌ها اعتقادی به نوشتن تاریخ ندارند. شاید هیچ‌وقت هم فکرش را نمی‌کردند که قالی ترکمن تا این حد محبوب شود که اگر چنین بود حتما از اولین نفراتی که این فرش را بافته بودند در طول تاریخ یادی از نامشان می‌کردیم.
این دسته از فرش‌ها دارای چند حاشیه هستند که به حاشیه بزرگ‌تر آن‌ها، اعلم می‌گویند. اگر بخواهیم معنی این لغت را به شما بگوییم، رنگین کمان را به یاد می‌آوریم. این لغت، یک کلمه ترکی است.
رنگ‌هایی که برای بافت این فرش‌ها به کار می‌رود، معمولا دسته‌ای از قرمزها، مشکی، سفید و مقدار کمی قهوه‌ای است. نام برخی از طرح‌های این فرش غزال، گز، ساریک گل، ارساری گل، سالور گل و آخال، ارساری، بشیر، جعفربای، چدر، ساریک، سالور، کرکی و یموت و… هستند.

جنس قالی ترکمن

تار و پود فرش‌های ترکمن از جنس ابریشم است.جالب است بدانید همان عشایری که به بافت قالی ترکمن می‌پردازند، خورجین، اجاق باشی و آلمالیق هم می‌بافند. در گذشته آن‌ها انواع دیگری هم برای هنر خود داشتند که امروزه کمرنگ‌تر شده است. برای مثال آن‌ها پشتی قارچین هم با دستان خود می‎بافتند.
بافت قالی ترکمن بسیار سخت است. به طور که آن‌ها برای بافت قالی از دار افقی استفاده می‌کنند. برای بافتن فرش از لحظه شروع تا اتمام آن، بافنده باید به صورت خمیده بنشیند که این امر موجب آسیب‌های جسمی به خصوص به ناحیه ستون فقرات او می‌شود.

نحوه بافت فرش‌های ترکمن

در هر فرش ترکمن معمولا یک طرح بارها تکرار می‌شود. برای مثال یک طرح هندسی انتخاب و با فاصله‌های یکسان بر روی فرش بافته می‌شد.
طرح‌هایی که در این فرش‌ها به کار برده می‌شوند، طرح‌هایی تاثیر گرفته از هنر آسیای مرکزی و شرقی است. این فرش‌ها به دست دختران ترکمن بافته می‌شود. آن‌ها از سنین کودکی این حرفه را می‌آموزند تا بتوانند نقشی در کسب درآمد خانواده داشته باشند.
هر دختر ترکمن این هنر زیبا را از مادر خود یاد می‌گیرد و به نسل بعدی خود هم انتقال می‌دهد. به این ترتیب این اثر زیبا و ارزشمند همچنان باقی می‌ماند و قدمت آن حفظ می‌شود. بافت فرش‌های ترکمن فرهنگ ویژه‌ای دارد. آن‌ها شعرهای مخصوصی را در حین بافتن می‌خوانند . حتی یک لالایی معروف هم دارند که برای کودک خود می‌خوانند.
اگر فردی به پیش بافندگان فرش ترکمن بروند و آن‌ها در حال کار باشند، بافندگان یک رسم خاص دارند. آن هم این است که چند نخ به بازوی آن فرد می‌بندند. مهمان هم می‌تواند یک یادبود یا کادو به بافندگان بدهد.
جالب‌ترین نکته این است که بافندگان این فرش، طرح و الگویی را جلوی چشمان خود نمی‌گذارند. آن‌ها طرحی را در ذهن خود می‌سازند و آن را بر روی فرش پیاده می‌کنند. حیرت انگیز است، این کار نیاز به یک ذهن خلاق و چالش برانگیز دارد. این موضوع نشان می‎دهد که زنان عشایر ما بسیار خلاق و باهوشند.



:: بازدید از این مطلب : 158
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 30 ارديبهشت 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : نوین

هنر طراحی و تولید فرش به بومیان دشت‌های آسیای میانه باز می‌گردد. به عقیده متخصصین این حوزه، هنر طراحی و بافت فرش مربوط به چند هزار سال پیش است. همان‌طور که می‌دانید ایران یکی از خواستگاه‌های اصلی این هنر است. بنابراین فرش‌های ایرانی اصالتی چند هزار ساله دارند؛ و به همین خاطر طرح‌های ایرانی در جهان بسیار محبوب و معروف هستند. در ضمن فراموش نکنید که قدیمی‌ترین فرش‌های موجود در جهان نیز فرش‌های ایرانی هستند. شاید به همین خاطر است که بهترین قالیشویی های جهان را نیز می‌توانید در ایران پیدا کنید.

آشنایی با قدیمی‌ترین فرش های موجود در جهان

معرفی قدیمی‌ترین فرش‌های کشف شده

قبل از این که بشر یکجانشین شود؛ از سیستم کوچ‌نشینی و عشایری برای زندگی استفاده می‌کرد. به این ترتیب در روزهای سرد زمستانی مناطق گرم و پست، و در روزهای گرم تابستان مناطق خنک و مرتفع را برای زندگی انتخاب می‌کرد. اما نکته‌ای که در این بین اهمیت داشت؛ انتخاب کفپوشی بود که ضمن حمل و نقل راحت، می‌توانست از ورود گرما و سرما به چادر عشایر جلوگیری کند.
به همین خاطر بیشتر از پوست گوسفند برای پوشاندن کف چادرها استفاده می‌شد. البته این پوست ابزاری برای طراحی داخلی چادر نیز محسوب می‌شد. بعدها از پشم به دست آمده از گله‌های گوسفند و بز، نخ تولید شده و با بافتن این نخ‌ها به هم، کفپوشی که امروزه ما آن را به نام فرش می‌شناسیم شکل گرفت. کم‌کم، بافنده‌ها به این فکر افتادند که پوشش بافته شده از پشم را با تغییر رنگ، به سمت یک طراحی هدفمند سوق دهند.
به این ترتیب اولین جرقه‌های صنعت طراحی فرش در ذهن بشر شکل گرفت. الگوهای مورد استفاده برای طراحی فرش در آن دوران بیشتر از نقوش هندسی یا منحنی تشکیل شده بودند.

قدیمی‌ترین فرش بافته شده به دست بشر

قدیمی‌ترین فرش موجود در جهان، در سال 1947 میلادی در کاوش‌های انجام شده در منطقه سیبری پیدا شد. به همین دلیل کاوشگران نام محل کشف را بر روی این فرش نهادند. این فرش Pazyryk یا فرش Gorny-Altai نام دارد. این فرش حدود 180 سانتی‌متر عرض و 2 متر طول داشته و تراکم آن تقریبا 360 هزار گره در هر مترمربع است. تراکم بالای گره‌ها، این فرش را بسیار متمایز کرده است.
الگو و طراحی که برای تولید آن به کار رفته نیز از جمله نقاط مثبت آن هستند. این الگو بسیار جالب توجه است. به طوری که در بخش مرکزی آن نقوش روبانی وجود دارد و حاشیه‌ها نیز متشکل از رژه گوزن‌ها و افرادی است که سوار بر اسب هستند. این فرش احتمالاً 400 سال قبل از میلاد مسیح در ارمنستان یا ایران بافته شده است.

هنر فرش ایرانی

در قرن شانزدهم میلادی، هنر فرش در ایران و هند هم از نظر فنی و هم از نظر هنری پیشرفت چشم‌گیری داشت. مشهورترین فرشی که در این دوران بافته شده، فرش اردبیل است؛ که می‌توانید در موزه ویکتوریا و آلبرت لندن از آن بازدید کنید. این فرش 534 سانتی‌متر عرض و حدود 1100 سانتی‌متر طول دارد؛ و احتمالاً در شهر کاشان بافته شده است. قدمت این فرش مربوط به 946 سال پس از ورود اسلام به ایران است. آن‌طور که در مستندات موجود درج شده، بافت این فرش سه سال طول کشیده و 5 بافنده حرفه‌ای روی آن کار کرده‌اند. این فرش به دستور شاه طهماسب و برای مسجد شیخ صفی بافته شده است.
البته فرش اردبیل جفت بافته شده بود. اما یکی از آنها برای ترمیم فرش دیگر قربانی شد. قسمت‌های باقیمانده از تخته قربانی شده این فرش، در موزه کانتی لس آنجلس نگهداری می‌شود. این فرش ابریشمی، با گره‌های فارسی بافته شده و تار و پود آن نیز از ابریشم است. در هر مترمربع از این فرش حدود 500 هزار گره وجود دارد. این فرش در قرن نوزدهم، به منظور پرداخت هزینه‌های تعمیر مسجد بزرگ اردبیل فروخته شد.
در موزه آثار باستانی ملی سوئد نیز می‌توانید یکی از قدیمی ترین فرش های جهان به نام “فرش ماربی” را مشاهده کنید. این فرش در اوایل قرن 15 میلادی در دهکده کوچکی در ترکیه به نام ماربی بافته و به استکهلم آورده شده است.
اما با ارزش‌ترین فرشی که در این موزه نگهداری می‌شود؛ فرش شکار ایرانی است که مربوط به اواخر قرن شانزدهم میلادی می‌باشد.
امیدواریم از مطالعه این نوشته لذت برده؛ و به ارزش هرچه بیشتر فرش‌های دستباف پی برده باشید.



:: بازدید از این مطلب : 80
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 25 ارديبهشت 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : نوین

در گذشته‌های نه چندان دور، در خانه‌ها تمام قسمت کف خانه با انواع فرش‌ها پوشیده می‌شد. باقی قسمت‌های گوشه و کناره نیز توسط موکت‌ها پر می‌شد و دیگری قسمتی از کف خانه نمایان نبود. چرا که در آن روزها به ندرت از فرش و کفپوش در کنار هم استفاده می‌شد.
در این میان افرادی که به دکوراسیون خانه خود اهمیت بیشتری می‌دادند، سعی می‌کردند رنگ فرش‌ها با موکت‌ها هماهنگی بیشتری داشته باشد. اما برخی دیگر تنها برای پر کردن فضا در هر قسمتی که قسمت کف خانه مشخص بود، از هر رنگ موکت یا قالیچه‌ای استفاده می‌کردند تا آن را بپوشانند.
آن زمان‌ها شستشوی فرش‌ها توسط خود خانوارها انجام می‌شد. اما امروزه برای شستشوی یک قالیچه کوچک هم باید با بهترین قالیشویی تماس بگیرید.
البته بی‌تقصیر هم نبودند! برای ساخت کف خانه‌ها خبری از سرامیک و سنگ و کفپوش‌های زیبا نبود. بعدها با پدید آمدن این متریال‌ها، استفاده از موکت به شدت کاهش یافت و مردم معمولا برای قسمت وسط اتاق یک فرش پهن می‌کردند و اطراف آن را برای نمای بهتر، خالی می‌گذاشتند.
امروزه ممکن است استفاده از فرش یا کفپوش شما را بر سر دوراهی بگذارد. برای این که انتخاب بهتری از هر کدام در طراحی دکوراسیون داشته باشید، لازم است به مقایسه آن دو بپردازیم.

مقایسه فرش و کفپوش در دکوراسیون خانه

فرش بهتر است یا کفپوش؟

تنوع در دکوراسیون باعث می‌شود که مقایسه‌های زیادی بین متریال‌ها و وسایل و لوازم داشته باشیم. از همین رو لازم می‌دانیم هر زمانی که می‌خواهیم دکوراسیون خانه خود را تغییر دهیم، به موضوعات بیشتری بپردازیم. در صورتی که علم آن را به حد کافی نداریم می‌توانیم انجام تغییر دکوراسیون را به یک کارشناس با تجربه بسپاریم و برای دیدن نتیجه منتظر بمانیم.
اگر بخواهیم فرش و کفپوش را با هم مقایسه کنیم، باید نکات زیادی را بررسی کنیم. البته مهم‌ترین نکته این است که بخواهیم برای چه فضایی از کدامشان استفاده کنیم. فرش‌ها به دکوراسیون خانه شما گرما می‌بخشند. دارای طرح‌ها و رنگ‌های متفاوتی هستند و با انواع سبک‌های دکوراسیون می‌توانند هماهنگ شوند.
اما نکته‌ای برای فرش‌ها باید در نظر داشته باشید. یادتان باشد برای افزایش عمر مفید هر فرش بهتر با کفش بر روی آن راه نروید و وسایل سنگین را بر روی آن قرار ندهید.
تنوع کفپوش‌ها هم می‌تواند برای دکوراسیون شما راضی کننده باشد. علاوه بر این می‌توانید کفپوش را با فرش خود هماهنگ کنید و در نهایت یک دکوراسیون زیبا داشته باشید.

نکاتی برای انتخاب فرش به جای کفپوش

کفپوش‌ها تمامی سطح زمین خانه شما را می‌پوشانند. اما فرش‌ها با توجه به ابعاد استانداردی که دارند شاید تا 90 درصد خانه شما را پوشش دهند. اما با این حال هنوز هم اکثر خانواده‌ها ترجیح می‌دهند علاوه بر داشتن کفپوش‌ها، در قسمت‌های مرکزی خانه فرش‌های زیبایی پهن کنند. بنابراین فرش‌ها همیشه محبوب بوده‌اند و هستند.
کفپوش‌ها گرمای خوبی در خود نگهداری نمی‌کنند. خانه شما هر چقدر هم مجهز باشد، کمبود فرش در آن احساس می‌شود. احتمالا ارزش وجود فرش‌ها را در فصل زمستان متوجه شده‌اید. وقتی در این فصول بر روی کفپوش‌ها بدون جوراب یا صندل راه رفته باشید، متوجه سرمای کف می‌شوید. همین موضوع باعث می‌شود قدر این هنر ایرانی را بیشتر بدانید.
شاید با خود بگویید که قیمت کفپوش‌ها از فرش به صرفه‌تر است. اما آیا کفپوش‌ها دقیقا همان نیاز فرش را برای افراد برطرف می‌کنند؟ به همین دلیل زمانی که می‌خواهیم بین فرش و کفپوش یکی از آن‌ها را انتخاب کنیم به این نتیجه می‌رسیم که هر دوی آن‌ها برای کف خانه لازم است. کفپوش‌های می‌توانند زیبایی بی‌نظیری به قسمت‌های حاشیه کف خانه بدهند و فرش‌ها شاهکار بزرگی در مرکزی‌ترین نقطه خانه ما هستند.



:: بازدید از این مطلب : 72
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 15 ارديبهشت 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : نوین

اگر یک غیر ایرانی به خانه‌های ما پارسی زبان وارد شود، متوجه حضور فرش در تمامی اتاق‌ها خواهد شد. در واقع ما اتاق بدون فرش را اتاق نیمه کاره و ناقصی می‌دانیم که تنها با حضور یک فرش ایرانی آن را به خانه‌ای گرم تبدیل می‌کند.
اکثر ما توجه ویژه‌ای به فرش‌هایمان داریم. بر روی آن با کفش را نمی‌رویم و ترجیح می‌‌دهیم آن را به بهترین قالیشویی برای شستشو بسپاریم. این حساسیتمان بر روی فرش نشان می‌دهد که ارزش ویژه‌ای برای این هنر زیبا قائل هستیم.

حقایقی درباره فرش ایرانی

ایرانیان برای بافت فرش، یک قسمت جزئی از آن را به عمد اشتباه می‌بافند. زیرا آن‌ها به این موضوع معتقدند که تنها خدای بزرگ بی‌نقص است.
بهتر است بدانید در هر جایی از دنیا که صحبت از فرهنگ ایرانی باشد، فرش مانند یک نماد از این کشور یاد می‌شود. طرح‌ها و نقش‌های بافته شده بر روی هر فرش نشان دهنده دوره‌ای از تاریخ ایرانی است. فرش‌ها بر اساس نقش‌ها و طرح‌های بافته شده، نامگذاری می‌شوند.
در کشور چین، شهری به نام کاشان وجود دارد که فرش‌هایی شبیه به فرش‌های ایران تولید می‌کنند. این فرش‌ها به قدری شبیه به فرش‌های ایرانی هستند که گاهی تشخیص آن برای افرادی که در این زمینه خبره هستند نیز کار آسانی نیست.

چرا فرش ایرانی معروف شد؟

بعد از نفت، دومین کالای صادراتی در ایران فرش است. ایرانیان از حدود 2500 سال پیش در این صنعت حرف اول را می‌زدند. از گذشته تا به امروز صنعت بافندگی فرش در ایران شکل‌های متفاوتی به خود ایجاد کرد. اما باز هم تا اسم فرش دستباف را می‌شنویم، چند بانوی ایرانی را جلوی دار قالی تصور می‌کنیم که مشغول به بافتن فرشی زیبا هستند. فرشی که در انتها بتواند شما را از رخ زیبایی که دارد شما را متحیر کند.
برای این اثر هنری، هفته‌ها یا حتی سال‌ها انرژی گذاشته می‌شود تا یک فرش خارق‌العاده به وجود آید. این اثر یا برای فروش در نظر گرفته می‌شود یا در موزه‌ها برای بازدید قرار می‌گیرد.
با تقاضای بالا از صنعت فرش، فرش‌های دستباف جوابگو نبود. از طرفی هم فرش‌های دستباف هزینه زیادی داشتند. کارخانه‌های فرشبافی هر روز قدرت بیشتری به دست آوردند و فرش‌ها را در کوتاه‌ترین زمان در طرح‌ها و رنگ‌های متفاوتی آماده می‌کردند.
از گذشته‌های دور، قالیچه‌های گران‌بها را به زیر پا نمی‌انداختند. آن‌ها را مانند یک تابلوی زیبا بر روی دیوار نصب می‌کردند تا زیبایی آن را به رخ بکشند.

نکاتی برای خرید فرش ایرانی

در صورتی که با این صنعت آشنایی کافی داشته باشید، می‌توانید فرش‌های دستباف را از نوع ماشینی آن تشخیص دهید. اما در برخی از موارد تشابه ویژگی‌ها ممکن است کار را برای تشخیص سخت کند. شما باید فرش مورد نظر خود را از فروشگاه‌های معتبر خریداری کنید و بابت خرید خود، ضمانت کار را دریافت کنید.
قبل از خرید فرش دستباف به دکوراسیون خانه یا فضای مورد نظر خود دقت کنید. اگر به سبک خاصی در دکوراسیون علاقمند هستید، بهتر است اطلاعات کافی درباره آن به دست آورید. در برخی از موارد تلفیق کردن 2 سبک در دکوراسیون باعث ایجاد جذابیت می‌شود. بنابراین ممکن است دکوراسیون شما به سبک خاصی چیده شده باشد و شما تصمیم بگیرید فرش مدرن برای فضای خود خریداری کنید.
به شناسنامه فرش در هنگام خرید دقت کنید. این شناسنامه در پشت فرش چسبانده می‌شود و اطلاعاتی از قبیل تراکم، محل بافت، پرز، چله، پود، نام تجاری، کد ملی، رنگ و متن حاشیه، سایز طول و عرض، جنس نخ بافته شده، وزن و … را در اختیار خریدار قرار می‌دهد.
قبل از خرید فرش، فضای مورد نظر برای پهن کردن فرش را در نظر بگیرید. این خرید شما باید علاوه بر کاربردی بودن، زیبایی بی‌نظیری هم در دکوراسیون شما ایجاد کند.



:: بازدید از این مطلب : 81
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 9 ارديبهشت 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : نوین

فرش، این هنر ارزنده ایران زمین که از گذشته خواهان زیادی از سراسر جهان داشته، به شکلی دیگر در دنیای امروزی وجود دارد. با افزایش تقاضا و کمبود نیروی بافت فرش و به جهت رونق بازار فرش کارخانه‌های زیادی برای بافت ماشینی فرش شروع به کار کردند. تابلو فرش‌ها هم در دو نوع ماشینی و دستباف در بازار وجود دارند. در این مقاله می‌خواهیم درباره خرید تابلو فرش به شماها اطلاعاتی ارائه دهیم تا بهترین انتخاب را برای فضای مورد نظر خود داشته باشید.
وجود کارخانجات برای بافت فرش‌های ماشینی باز هم حریف فرش‌های دستباف نشده و همچنان مردم ترجیح می‌دهند در صورت وجود بودجه مناسب، برای خرید فرش دستباف اقدام کنند. طبیعی است که تابلو فرش‌های دستباف از ظرافت و زیبایی بیشتری نسبت به نوع ماشینی آن دارد.
موضوعی که بعد از خرید آن ذهن شما را درگیر می‌کند این است که اگر تابلو فرش نیاز به شستشو داشت، باید چه کاری انجام دهیم؟ برخی از قالیشویی ها هستند که خدمات تخصصی برای نظافت و تعمیر تابلو فرش‌های شما ارائه می‌دهند. بدین گونه با خیال راحت‌تری می‌توانید برای خرید تابلو فرش اقدام کنید.

راهنمای خرید تابلو فرش

نکاتی برای خرید تابلو فرش

برای خرید هر وسیله در دکوراسیون بهتر است از تجربیات دیگران بهره بگیرید. ما در ادامه برخی از نکات خرید آن را به شما می‌گوییم.
تابلو فرش هم مانند فرش‌های دیگر باید دارای شناسنامه باشد. این شناسنامه در پشت تابلو فرش نصب شده و با نگاه به آن می‌توانید اطلاعات مفیدی از فرش به دست آورید که بر روی تصمیم شما قطعا تاثیرگذار خواهد بود. اطلاعاتی مانند نوع گره‌ها را بر روی شناسنامه فرش مطالعه کنید.
بهتر است تابلو فرش مورد نظر خود را از فروشگاه‌های معتبر خریداری کنید تا از بابت ضمانت و کیفیت بافت آن مطمئن باشید. همان طور که از نامش پیداست به صورت تزئینی در دکوراسیون مورد استفاده قرار می‌گیرد و مانند تابلو بر روی دیوار نصب می‌شود.
به عنوان یک پیشنهاد، بهتر است تابلو فرش را بدون قاب خریداری کنید. بسیاری از عیوب فرش‌ها در قسمت‌های گوشه فرش و قاب آن از دید شما پنهان می‌شود. یا می‌توانید از فروشنده بخواهید فرش را بیرون از قاب به شما نشان دهد.
برخی از تابلو فرش‌ها توسط نخ‌های ابریشمی بافته می‌شوند که قیمت بیشتری هم دارند. برای این که مطمئن شوید تابلو فرش با نخ ابریشمی بافته شده یا خیر، به قسمت پشت آن نگاه کنید؛ متوجه نخ‌های ظریف ابریشمی خواهید شد. علاوه بر این، نخ‌های ابریشمی، درخشندگی زیبایی هم دارند که یکی دیگر از فرق‌های آن با نخ معمولی است.

تابلو فرش و دکوراسیون داخلی خانه

انتخاب تابلو فرش به عنوان هدیه می‌تواند جالب باشد. اما شما باید دقت کنید فردی که قرار است این هدیه را برای او بخرید تا چه حد به صنایع دستی و دقیقا فرش علاقه نشان می‌دهد. اگر او طرفدار تابلو فرش باشد، حالا باید بدانید که از چه نوع طرح‌هایی استقبال می‌کند.
شاید بخواهید تابلو فرش را برای فضای داخلی خانه خود خریداری کنید. به شما پیشنهاد می‌کنم بهترین دیوار خانه و اتاق پذیرایی را برای نصب آن در نظر بگیرید. این دیوار هر چقدر خالی از تابلوها و دیگر وسایل تزیینی باشد، جلوه زیباتری ایجاد خواهد کرد.
برای خرید تابلو فرش متناسب با دکوراسیون خانه خود باید به سبک چیدمان و لوازم خانه دقت کنید. البته معمولا تابلو فرش‌ها را برای سبک‌های سنتی یا کلاسیک انتخاب می‌کنند. گاهی اوقات، تفاوت‌ها باعث ایجاد جذابیت می‌شود. در واقع اگر احساس کردید که تابلو فرش مورد نظر برای دکوراسیون داخلی خانه شما مناسب است، می‌توانید برای خرید آن تصمیم بگیرید. حتی اگر برای این کار دچار تردید هستید می‌توانید از کارشناسان طراحی دکوراسیون کمک بگیرید. مقاله قالیشویی نوین در مورد نکات نگهداری و شستشوی تابلو فرش برای حفظ و نگهداری تابلو فرش بخوانید.



:: بازدید از این مطلب : 83
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 1 ارديبهشت 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : نوین

فرش‌ها، حداقل سالی یکبار نیاز به شستشو دارند. اما برای همین یکبار در سال هم ما را به چالش می‌کشد که به کدام یک از قالیشویی‌ها در سطح شهر اعتماد کنیم و با آن تماس بگیریم. خیلی از ما در چنین مواقعی یا با نزدیک‌ترین قالیشویی محله خود تماس می‌گیریم و ریسک تجربه آن را به گردن می‌گیریم، یا از تجربیات دیگران استفاده می‌کنیم تا معیارهای تشخیص قالیشویی خوب را بسنجیم.
مواردی وجود دارد که می‌تواند منجر به اعتماد یک قالیشویی برای مردم شود. قالیشویی‌ها تنها با رعایت چند نکته می‌تواند مشتریان خود را به مشتریان وفادار تبدیل کنند. بسیاری از مشتریان شماره قالیشویی مورد اعتماد خودشان را تا سالیان سال نگهداری می‌کنند.
بسیاری از افراد هستند که از اعتمادشان به قالیشویی مورد نظر پشیمان شده‌اند. چرا که پس از تحویل فرش‌ها متوجه آسیب بر روی فرش خود شده‌اند. این آسیب‌ها ممکن است بر اثر شستشوی نامناسب یا در مرحله خشک شدن و جابجایی فرش شکل گرفته باشد. به هر حال بهتر است بعد از تحویل فرش و زمانی که کارشناسان حمل و نقل در محل مورد نظر شما حضور دارند، فرش را چک کنید تا اگر آسیبی بر روی آن ملاحظه کردید راحت‌تر بتوانید آن را اثبات کنید.

معیارهای تشخیص قالیشویی خوب

معیارهای تشخیص قالیشویی خوب

اگر تصمیم گرفتید فرش‌های خود را برای بار اول به قالیشویی جدید بسپارید، موارد زیر را بسنجید:
زمان پاسخگویی کارشناسان را در تماس اول زیر نظر بگیرید. یک مرکز خدمات رسانی خوب، احترام به مشتری را مهم می‌شمارد و به تعداد مورد نیاز کارشناس تماس تلفنی استخدام می‌کند.
قیمت‌های گفته شده را با قیمت‌های تصویب شده توسط اتحادیه در سال جدید مقایسه کنید. در همین مرحله هم می‌توانید متوجه شوید که آیا قالیشویی مورد نظر قیمت‌های منصفانه دارد یا خیر.
نوع ارتباط کارشناسان با مشتری را بررسی کنید. رفتار محترمانه آن‌ها نشان دهنده یک مدیریت صحیح است.
آن‌ها خدمات متنوعی در زمینه شستشو مانند شستشوی مبلمان، قالیچه، موکت، لکه گیری فرش، ترمیم ریشه، ترمیم بید زدگی و … به مشتری خود ارائه می‌دهند.
استفاده از پیشرفته‌ترین دستگاه‌ها نشان دهنده مدرن بودن ساز و کار قالیشویی است.
کارشناسان مربوطه باید جهت تحویل فرش‌های شما در زمان هماهنگ شده با شما در محل حاضر ‌شوند و البته باید به نحوه حمل فرش‌ها تا وسیله نقلیه دقت کنید.
در صورتی که سایت معتبری از قالیشویی در دسترس است می‌توانید جواز کسب این مرکز را در قسمت‌های معرفی آن‌ها بررسی کنید.
برای تحویل فرش‌ها به شما فاکتوری ارائه می‌شود که در آن خدمات شستشوی یا ترمیم فرش به صورت مشخص توضیح داده می‌شود.
یکی دیگر از معیارهای تشخیص بهترین قالیشویی خوب نحوه ارسال فرش‌های شسته شده است. شما باید دقت کنید که فرش‌های شما به خوبی خشک شده باشند. بعد از خشک شدن فرش باید به صورت رول، جمع شود تا از شکستگی آن جلوگیری شود. سپس برای جلوگیری از آلوده شدن فرش تا مقصد باید آن را در کارخانه داخل کاور مخصوص پلاستیکی بسته بندی کنند.

اعتبارسنجی در فضای حقیقی و مجازی

امروزه هر مطلبی را در فضای اینترنت می‌توانید پیدا کنید. با جستجوی نام قالیشویی مورد نظر اغلب به نکات خوبی دست پیدا خواهید کرد. برخی از سایت‌های نظرسنجی هستند که مسئول ایجاد تاپیک‌هایی برای تشویق افراد جهت اشتراک گذاشتن تجربیاتشان از خدمات متنوع هستند.
البته شما می‌توانید تا حدی سابقه قالیشویی‌ها را هم در فضای اینترنت به دست آورید. در سایت اتحادیه قالیشویان می‌توانید اعتبار قالیشویی مورد نظر را بررسی کنید. قالیشویی‌هایی که دارای پروانه کسب باشند و مراحل احراز هویت را پشت سر گذاشته باشند، نام آن‌ها در لیست قالیشویی‌های معتبر سایت اتحادیه خواهد آمد.
قدیمی بودن یک قالیشویی یک امتیاز است. اما این موضوع هیچ ادعایی برای برتر بودن آن‌ها ندارد. ممکن است یک قالیشویی مدرن با سابقه کار کم، خدمات با کیفیت‌تری به مشتریان خود ارائه دهد.



:: بازدید از این مطلب : 78
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 16 فروردين 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : نوین

فرش‌ها تمامی زیبایی و حسن خود را مدیون ریشه‌های فرش هستند. این ریشه‌ها هستند که تار و پود و گره‌های فرش را بر روی خود محکم نگه داشته است. در ادامه می‌خواهیم روش‌هایی برای محافظت از ریشه فرش را در اختیار شما بگذاریم.
حفظ زیبایی و نگهداری اصولی از فرش‌ها باعث می‌شود طول عمر فرش‌ها بیشتر شود. اما برای افزایش طول عمر فرش باید نکاتی را بدانیم. اگر فرش شما دچار آسیب شده باشد، بهتر است با یک قالیشویی در تهران معتبر تماس بگیرید و درباره فرش خود با کارشناسان مربوط مشورت کنید.
بهتر است بدانید بخشی از زیبایی‌های یک فرش را ریشه‌های آن تشکیل می‌دهد. اما شاید این سوال برای شما پیش آید که اصلا ریشه فرش در کدام قسمت از فرش ما قرار دارد.

روش‌های محافظت از ریشه فرش

ریشه فرش چیست؟

همانطور که می‌دانید هر فرش از اجزای مختلفی تشکیل شده که یکی از اساسی‌ترین و مهم‌ترین اجزای فرش، ریشه آن است. در واقع به انتهایی‌ترین قسمت فرش که به شکل نخ‌هایی قابل مشاهده است را ریشه فرش می‌گویند. این ریشه‌ها، اشکال متنوعی دارند. ساده، گره دار، توری، زنجیری و … از انواع ریشه‌های فرش است.
آن‌ها در رنگ‌های سفید یا کرم کمر‌رنگ وجود دارند. در صورتی که ریشه‌ها آسیب ببینند باید هر چه سریع‌تر برای رفع آن اقدام کنیم. برای ترمیم کردن ریشه‌ها می‌توانید از روش ریشه دوزی استفاده کنید. در این روش، متخصص به کمک یک قیچی، ریشه‌های آسیب دیده را قیچی می‌کند و شروع به دوختن ریشه‌های جدید می‌کند. این کار نیاز به تخصص و تجربه خاصی در این حوزه دارد. بنابراین فرش‌های آسیب دیده خود را به دست افراد با تجربه در این کار بسپارید. چرا که ممکن است فرش شما آسیب بیشتری ببیند.

چند روش برای محافظت از ریشه فرش

بسیاری از افراد برای مراقبت از ریشه فرش ، چسب پهن بر روی ریشه‌ها می‌چسبانند. این چسب‌ها می‌تواند در هنگام تعویض، به ریشه‌ها آسیب بزند و آن‌ها را از قسمت‌هایی از فرش جدا کند. علاوه بر این بسیاری از مواقع آثار چسب بر روی ریشه‌های فرش باقی می‌ماند و باعث شکل ظاهری آن می‌شود. بنابراین استفاده از چسب‌های پهن را به عنوان یکی از روش‌های محافظت از آن در نظر نگیرید.
شما می‌توانید بر روی این ریشه‌ها کاورهای مخصوصی بکشید. این کاورها در جنس‌های پارچه‌ای، پلاستیکی و توری تولید می‌شوند. قبل از این که بر روی آن کاور بکشید، از سلامت ریشه‌ها مطمئن شوید. شما ابتدا می‌توانید ریشه‌ها را ترمیم کنید و سپس بر روی آن کاور بکشید.
به شما توصیه می‌کنیم از کاورهای توری استفاده کنید. این کاورها علاوه بر محافظت می‌تواند هوا را از درون خود عبور دهند و مانع از پوسیدگی تار و پود فرش شوند.

چرا باید از ریشه فرش محافظت کنیم؟

معمولا ریشه‌های فرش به رنگ سفید هستند و زمانی که کمی کثیف می‌شوند، بر روی زیبایی کل فرش هم تاثیر می‌گذارند. تمیز ماندن ریشه‌های فرش باعث می‌شود فرش شما جلوه بهتری داشته باشد.
ریشه‌های فرش همانطور که از نامش پیداست، به اصلی‌ترین قسمت فرش متصل است. بنابراین زمانی که ریشه‌ها کثیف شوند، می‌توانند آلودگی را به دیگر قسمت‌ها فرش هم برسانند.
سالم ماندن ریشه‌های فرش از پوسیدگی فرش هم جلوگیری می‌کند. این موضوع در نهایت باعث می‌شود فرش شما عمر طولانی‌تری داشته باشد.
آسیب دیدن ریشه‌های فرش منجر به آسیب دیدگی فرش می‌شود. بنابراین یکی از راه‌های اساسی برای نگهداری از فرش، این است که از ریشه‌های آن به خوبی مراقبت کنید.
در حالت کلی با مراقبت از فرش باعث کاهش قیمت و ارزش آن نمی‌شوید. ریشه‌های فرش تاثیر زیادی بر روی قیمت فرش دارد. محافظت از آن‌ها باعث می‌شود همیشه سالم بماند و ظاهر منظم خود را حفظ کنند.



:: بازدید از این مطلب : 82
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 10 فروردين 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : نوین

برای تمیز کردن فرش روش‌های مختلفی وجود دارد. شستشوی فرش در خانه‌های امروزی و قوانین آپارتمان نشینی تقریبا غیر ممکن شده است. اما شما می‌توانید با روش‌های ساده‌تر تا حدی به نظافت فرش خانه خود کمک کنید. اگر بخواهید این کار توسط خودتان انجام شود، باید فرش را از گرد و غبار تمیز کنید. بهتر است برای شروع ابتدا بر روی فرش جاروبرقی بکشید. بعد از آن مرحله غبار زدایی را انجام دهید و سپس لکه‌های روی فرش را حذف کنید. این مراحل را در ادامه برای شما توضیح می‌دهیم.
اما در هر صورت باز هم لازم است فرش‌ها به صورت کامل شستشو داده شوند. برای این کار به دنبال بهترین قالیشویی محله خود بگردید و درخواست خود را با تماس به کارشناسان مربوطه اعلام کنید.
قالیشویی نوین می‌تواند برای شستشوی فرش به محل شما مراجعه کند و با حمل صحیح، فرش‌های شما تمیز مانند روز اول در اختیارتان قرار دهد. بعد از برقراری تماس و هماهنگی لازم، کارشناسان برای تحویل فرش شما به آدرس شما مراجعه می‌کنند و سوالاتی را در خصوص نوع شستشوی فرش از شما می‌پرسند. شما می‌توانید بر اساس میزان آلودگی فرش نوعی از شستشو را انتخاب کنید.

روش‌های تمیز کردن فرش

غبار زدایی کردن فرش

غبار زدایی که به آن خاک گیری فرش هم می‌گویند، برای فرش‌های بزرگ کار چندان آسانی نیست. اما برای فرش‌های کوچک می‌توانید با انجام چند کار ساده فرش‌های خود را خاک گیری کنید. غبارزدایی می‌تواند فرش شما را برای شستشو آماده کند. احتمالا با بوی بد فرش هنگام خیس شدن مواجه شده‌اید. این بو ناشی از آلودگی‌های موجود در داخل تار و پود فرش است که گرد و غبار هم در آن بی‌تاثیر نیست.
اول از همه باید شرایط را برای این کار مهیا کنید. عملیات غبارگیری به فضای مناسبی نیاز دارد. بهتر است این کار را در فضای باز مانند حیاط انجام دهید تا گرد و خاک بر روی دیگر وسایل شما نشیند.
برای شروع این کار بهتر است یک شبکه توری داشته باشید. این وسیله باید تحمل وزن فرش را داشته باشد. بعد از این که فرش را به صورت برعکس بر روی توری قرار دادید، به کمک یک چوب بر پشت فرش بکوبید. سعی کنید بر همه جای فرش این کار را انجام دهید. سپس می‌توانید فرشتان را از روی توری بردارید و شاهد گرد و غباری باشید که به زیر توری ریخته، باشید. اما دقت کنید ضربه‌های چوب را به صورت محکم بر فرش نکوبید. این کار ممکن است به فرش شما آسیب برساند.
برای جلوگیری از غبار گرفتن فرش بهتر است از آن مراقبت کنید. جارو کشیدن اصولی بر روی فرش یکی از راه‌های مراقبت از آن است. در مواقعی که احساس می‌کنید ممکن است فرش شما دارای گرد و غبار شود بهتر است بر روی آن کاور فرش بیندازید.

تمیز کردن فرش از لکه‌ها

اما این پایان ماجرا نیست. ممکن است شما هم فرش را غبار زدایی کنید و لکه‌های مختلف را با بهترین روش از روی آن حذف کنید، اما همچنان آلودگی‌هایی درون بافت فرش شما وجود دارد که از آن بیخبرید.
اما حداقل کاری که برای تمیز کردن قالی‌های خانه می‌توانید انجام دهید این است که هر لکه بر روی آن را با روش اصولی پاک کنید. ما در سایت قالیشویی نوین، مقالاتی مرتبط با این موضوع برای شما آماده کرده‌ایم.
به شما پیشنهاد می‌کنیم با مشاهده لکه بر روی فرش در کمترین زمان ممکن سعی در پاک کردن آن داشته باشید. زیرا هر چقدر در این امر وقت بگذرانید، پاک کردن لکه هم سخت‌تر می‌شود.
بسیاری از لکه‌ها را می‌توانید با شامپو فرش و آب گرم و یک دستمال نخی تمیز پاک کنید. اگر با هر تلاش شما همچنان آثار لکه‌ها بر روی فرش شما باقی ماند، برای تمیز کردن فرش به دنبال یک قالیشویی مدرن و معتبر بگردید تا مشکل شما را به آسانی حل کن



:: بازدید از این مطلب : 92
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 27 اسفند 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : نوین

تمیز کردن خانه و نظافت وسایل برای ما ایرانی‌ها تنها به روزهای پایانی سال ختم نمی‌شود. هر خانه‌ای بسته به تعداد رفت و آمد و افرادی که در آن سکونت دارند، نیاز به نظافت پیدا می‌کند. یکی از موضوعاتی که ممکن است برای آن دچار چالش شویم شستشوی قالیچه است. در ادامه این مقاله به شما نکاتی را برای تمیز کردن قالیچه‌ها به شما می‌گوییم تا از این به بعد راه‌های آسان‌تری را برای نظافت آن در نظر داشته باشید.
یکی از آسان‌ترین راه‌های نظافت قالیچه و فرش‌ها این است که با قالیشویی معتبر در شهر خود تماس بگیرید و چند روز بعد فرش‌های تمیز خود را تحویل بگیرید.
در صورتی که برای خرید قالیچه هزینه زیادی پرداخت کرده‌اید توصیه می‌کنیم آن را در خانه نشویید و به دست کارشناسان با تجربه در قالیشویی‌ها بسپارید تا از کرده خود پشیمان نشوید. چرا که این قالیچه‌ها را نمی‌توان در خانه و درون ماشین لباسشویی شستشو داد؛ برای شستشوی آن‌ها باید افراد باتجربه قالیچه شما را بررسی کنند و لکه‌های آن را به صورت اصولی حذف کنند.

آموزش شستشوی قالیچه در منزل

شستشوی قالیچه در ماشین لباسشویی

برای شستن قالیچه بهتر است اول برچسب مراقبت که پشت آن چسبانده شده را مطالعه کنید. در این برچسب اطلاعات مفیدی برای شستن قالیچه در اختیارتان قرار می‌گیرد تا آن را به راحتی و بدون ایجاد دردسر بشویید. با توجه به راهنمایی‌های ذکر شده در برچسب می‌توانید قالیچه خود را با خیال راحت تمیز کنید.
بهتر است در ابتدا بر روی فرش را جاروبرقی بکشید تا گرد و غبار و آشغال از روی آن را حذف کنید. اگر در خانه خود حیوانات خانگی نگهداری می‌کنید کار شما سخت تر است. زیرا باید به نظافت خانه خود دقت بیشتری داشته باشید.
برای از بین بردن غبار داخل تار و پود فرش می‌توانید آن را بر جایی آویزان کنید و با چوبی به پشت فرش بزنید. متوجه می‌شوید که گرد و غبارهایی زیادی از درون بافت فرش به زمین می‌ریزد.
بعد از این کار باید لکه‌های روی قالیچه را با کمک یک مسواک و مایع لباسشویی تمیز کنید. سپس قالیچه را درون لباسشویی قرار دهید. البته وزن قالیچه با ظرفیت ماشین لباسشویی شما باید متناسب باشد. در صورتی که وزن کمی داشته باشد می‌توانید دو یا سه قالیچه را با هم درون ماشین لباسشویی بیندازید.

قالیچه‌ها چه ویژگی‌هایی دارند؟

برای قالیچه احتمالا نام دیگری هم شنیده‌اید؛ پادری. قالیچه‌ها می‌توانند از جنس دستباف باشند یا به صورت ماشینی بافته شوند. سایز آن‌ها از فرش‌ها کوچکتر است و می‌توانند در فضاهای مختلفی مانند جلوی پله‌ها، جلوی درب سرویس بهداشتی و حمام، قسمت‌های کناری در آشپزخانه، راهروها و … پهن شوند.
قالیچه‌ها در طرح‌ها و رنگ‌های متنوعی تولید می‌شوند که شما می‌توانید بر اساس سلیقه خود و دکوراسیون خانه، انتخاب صحیحی داشته باشید.
امروزه معمولا قالیچه‌ها به صورت ماشینی هستند و این موضوع باعث می‌شود برای نظافت و شستشوی فرش با خیال راحت‌تری گام برداریم. قالیچه‌های دستباف به دلیل استفاده از رنگ‌های طبیعی ممکن است باعث پخش شدگی رنگ‌ها در هم شود. این موضوع در شستشوی قالیچه های ماشینی به دلیل استفاده از رنگ‌های مصنوعی پیش نمی‌آید.
حتی ممکن است رنگ‌ها در فرش دستباف در هنگام شستشو پخش نشوند؛ اما در مرحله خشک شدن رنگ‌ها در هم قاطی شوند.
به دلیل کاربرد زیاد قالیچه‌ها در منازل، شستشو و نظافت آن‌ها بسیار مهم است. به خصوص اگر از آن‌ها به عنوان پادری استفاده کنید، مسلما به نظافت بیشتری نیاز دارد. گرد و غباری که در جلوی درب ورودی خانه وجود دارد بیشتر از فضاهای دیگر است. البته به شما توصیه می‌کنیم برای پادری‌ها از قالیچه‌هایی با رنگ تیره‌تر استفاده کنید.



:: بازدید از این مطلب : 85
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 15 اسفند 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : نوین

برای پاک کردن هر نوع لکه‌ای از روی فرش به شما توصیه می‌کنیم زمان را از دست ندهید. هر چقدر که زودتر برای این پاکسازی دست به کار شوید کار شما آسان‌تر است. بنابراین به محض این که لکه‌ای بر روی فرش شما ایجاد شد، سریعا برای پاک کردن آن اقدام کنید. این موضوع برای لکه خون روی فرش نیز بسیار مهم است.
فرش یکی از وسایلی است که در همه خانه‌های ایرانی محبوب شمرده می‌شود. بنابراین برای همه ما احتمالا پیش آمده که شاهد پاک کردن لکه فرش و تجربه‌ای از آن را داشته باشیم. شما می‌توانید این کار را در خانه انجام دهید یا به قالیشویی بسپارید. ممکن است در مواردی لکه به قدری کوچک باشد که تصمیم بگیرید خودتان برای پاک کردن آن اقدام کنید. اما در صورتی که لکه بیشتر از حد انتظار شما باشد، بهتر است توسط قالیشویی شسته شود.
در مواقعی که تشخیص دهید فرش شما نیاز به شستشو دارد گاهی ایجاد یک لکه برای تماس برای قالیشویی‌ها کافی است. در این صورت فرش شما در فاصله زمانی کوتاهی شسته شده و به محل مورد نظر شما ارسال می‌شود.

پاک کردن لکه خون روی فرش

پاک کردن لکه خون روی فرش در خانه

ابتدا به نوع فرش خود دقت کنید. در چنین مواقعی پاک کردن لکه از روی فرش‌های دستباف کار سخت‌تری است و لازم است با احتیاط رفتار کنید. باید به خاطر داشته باشید که رنگ الیاف فرش‌های دستباف، طبیعی است و با بخار یا آب داغ ممکن است به راحتی رنگ‌ها در هم نفوذ کنند و چهره فرش شما را تحت تاثیر قرار دهند.
در صورتی که فرش شما دستباف بود، برای پاک کردن لکه از روی فرش دستباف، فشار زیادی بر روی تار و پودهای فرش وارد نکنید. ابتدا لکه را تا جایی که می‌توانید به کمک یه دستمال نخی از روی فرش بردارید. سپس مقدار کمی جوش شیرین بر روی آن بریزید و سپس با دقت و آهسته، ذرات جوش شیرین را از روی فرش بردارید تا به قسمت‌های داخلی فرش نفوذ نکند.
در صورتی که لکه به تازگی ایجاد شده باشد، می‌توانید از پودر بچه هم کمک بگیرید. مقداری از پودر بچه را با میزان کمی از آب ترکیب کنید. این ترکیب باید به صورت خمیری درآید. این ترکیب را بر روی لکه بگذارید و صبر کنید خشک شود. سپس به کمک یک پارچه مرطوب سعی کنید خمیر را از روی فرش پاک کنید.

مراحل پاک کردن لکه خون کهنه

شاید به هر دلیلی امکان پاک کردن لکه از روی فرش را نداشته باشید. همان طور که گفتیم بهتر است برای پاک کردن لکه عجله کنید و آن را سریعا پاک کنید. اما اگر به هر دلیل فرصت چنین کاری برای شما فراهم نبود باز هم راه چاره‌ای برای این کار وجود دارد.
بر روی لکه خون روی فرش را مقداری مرطوب کنید، سپس بر روی آن به میزانی که روی لکه را بپوشاند نمک یا شکر بریزید. اجازه دهید چند دقیقه بر روی فرش بماند. سپس با کمک دستمال تمیزی بر روی آن بکشید. در صورتی که لکه به طور کامل از روی فرش پاک نشد، نگران نباشید؛ راه حلی‌های دیگری هم همچنان وجود دارد.
سرکه یک پاک کننده لک قوی است که احتمالا به گوشتان خورده. مقدار کمی سرکه سفید بر روی لکه بریزید و کمی صبر کنید. سپس با کمک دستمال نخی و تمیز بر روی لکه بکشید. اگر باز هم اثراتی از لکه باقی مانده باشد، این کار را تکرار کنید.
در نهایت اگر باز هم موفق به پاک کردن لکه نشدید، محلولی از ترکیب سرکه سفید، جوش شیرین و نمک آماده کنید و بر روی لکه مقداری از آن را اسپری کنید. سپس روی لکه را با پارچه نخی خشک کنید.



:: بازدید از این مطلب : 78
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 10 اسفند 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : نوین

برای ادیان مختلف خط قرمزهایی وجود دارد. در دین اسلام باید با مفاهیمی مانند نجس یا پاک بودن آشنا شد. هیچ فردی نمی‌تواند ادعا کند که همیشه فرشی عاری از هرگونه آلودگی و نجاست دارد. فرش‌های خانه به میزان استفاده‌ای که از آن‌ها می‌شود در طول سال کثیف می‌شوند. اما آلوده شدن با نجس شدن مفهوم متفاوت‌تری دارد. آلودگی و کثیفی فرش‌ها در طول سال با دلایل مختلفی ایجاد می‌شود. بسته به آب و هوای شهری که در آن زندگی می‌کنید، وجود حیوانات خانگی، میزان استفاده و رفت و آمد بر روی فرش، نحوه مراقبت از فرش و … می‌تواند میزان آلودگی فرش شما متفاوت باشد.
اما نجاست با آلودگی تفاوت دارد، فرش شما به وسیله خون و ادرار نجس می‌شود که امروزه در قالیشویی هم لکه زدایی می‌شود و هم اثرات نجاست از روی آن حذف می‌شود.
ما در این مقاله نکاتی را به شما می‌گوییم. اما باید توجه داشته باشید که این نکات به صورت کلی است. در هر صورت شما باید طبق نظریه مرجع تقلید خودتان پیش بروید.

شستشوی فرش با اصول مذهبی

شستشوی فرش با اصول مذهبی در قالیشویی

نماز خواندن بر روی فرشی که نمی‌داند کدام قسمت از آن نجس شده، قبول نمی‌شود. حتی اگر این فرش را در فضای باز و زیر نور خورشید پهن کرده باشید باز هم عامل نجاست آن برطرف نمی‌شود. برای رفع این موضوع لازم است فرش به صورت کامل و با رعایت اصول مذهبی شستشو داده شود.
موضوعی که در قالیشویی‌های پایبند به شستشوی مذهبی هستند، نوع آبکشی فرش است. همان طور که توصیه شده فرش نجس باید 3 بار آبکشی شود. این کار در قالیشویی‌هایی که فرش شما را با اصول مذهبی شستشو می‌دهند رعایت می‌شود.
خون و ادرار علاوه بر این که نجس تلقی می‌شوند، لکه‌هایی هم بر روی فرش بر جای می‌گذارند. برای لکه زدایی لکه‌های خون و ادرار باید روش‌های اصولی بر طرف کردن آن را بدانید. قالیشویی‌ها با وجود نیروهای مجرب بر این امر به خوبی تسلط دارند. آن‌ها می‌دانند هر لکه‌ای با چه روشی باید رفع شود.
علاوه بر این برای شستشوی فرش باید توسط آب کر انجام شود. حجم آب کر در اسلام برابر یک مکعب با ابعاد سه وجب و نیم است.

شستشوی فرش با اصول مذهبی در خانه

در صورت نجس شدن فرش خانه شما، امکان خواندن نماز بر روی آن را نخواهید داشت. در دین اسلام محل اقامه نماز باید عاری از هر گونه نجاسات و آلودگی‌ها باشد. تمیز نگه داشتن فرش‌ها در صورتی که در خانه یک کودک هم داشته باشید کار سختی است. اما برای پاکسازی فرش‌های نجس شده می‌توانید خودتان در خانه اقداماتی را انجام دهید.
در صورتی که امکانات و شرایط شستشوی فرش را داشته باشید. این کار معمولا در خانه‌های آپارتمانی امروزی شدنی نیست. اما اگر امکانات و شرایطش را داشته باشید خودتان می‌توانید دست به کار شوید.
برای این منظور لازم است بر روی قسمتی از فرش که نجس شده، 3 مرتبه آب بریزید. بعد از هر بار آب ریختن باید فرش چلانده شود تا آبی که بر روی آن ریختید، از داخل تار و پود خارج شود.
ممکن است تصور کنید که فرش نجس را در آفتاب پهن کنید، تمیز می‌شود. اما باید بدانید که فرش نجس شده با قرار گرفتن در زیر نور خورشید باز هم نجس است.
به خاطر داشته باشید که شستشوی فرش در خانه و توسط خودتان علاوه بر زحمت بسیاری که دارد، احتمال تمیز نشدن و باقی ماندن لکه‌ها بر روی فرش شما را زیاد می‌کند. بنابراین بهتر است برای این کار از خدمات قالیشویی‌ های معتبر انجام شود.



:: بازدید از این مطلب : 82
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 3 اسفند 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : نوین

برای این که زمان شستشوی فرش خود را بدانیم لازم است به نکاتی توجه کنیم. کثیف شدن فرش برای هر مکانی متفاوت است. در این مقاله می‌خواهیم فاصله شستشوی فرش در سال را بدانیم.
شما بسته به نوع و میزان آلودگی باید فرش خود را شستشو دهید. با یک تماس چند دقیقه‌ای با قالیشویی ، کارشناسان حمل به مکان مورد نظر شما رجوع می‌کنند و بر طبق خواسته شما خدمات شستشو را یادداشت می‌کنند تا آن را به همراه فرش به کارخانه قالیشویی تحویل دهند.

فاصله شستشوی فرش در سال

فاصله شستشوی فرش برای همه خانه‌ها یکسان نیست. شما باید بر اساس میزان رفت و آمد، منطقه زندگی، شرایط آب و هوایی و … میزان آلودگی را بسنجید. اما به صورت کلی بهتر است حداقل سالی یکبار فرش خود را شستشو دهید. اگر در شهرهای بزرگ زندگی می‌کنید که هوای آلوده شهر را بارهای تنفس کرده‌اید، به شستشوی بیشتری برای فرش خانه نیاز دارید.

شستشوی فرش در سال توسط قالیشویی

شستشوی فرش توسط قالیشویی‌ها کار را برای ما بسیار آسان کرد. در زندگی‌های آپارتمانی امروزی امکان شستشوی فرش را در محل زندگی خود نخواهیم داشت. اگر هم چنین امکانی را نداشته باشیم، به دلیل محدودیت فضا، امکان شستشوی اصولی فرش را نداریم. بعد از این مرحله هم باید به فکر خشک شدن فرش باشیم.
آیا فرزند کوچک یا سالمندی در خانه دارید؟ خانه‌هایی که کودک خردسال در آن زندگی می‌کنند نیاز به نظافت بیشتری خواهند داشت. کودک به دلیل این که آموزش و تجربه کافی برای خوردن غذا ندارد با هر بار غذا خوردن ممکن است فرش خانه را کثیف کند. در این صورت بعد از 3 وعده غذایی باید زمانی را برای تمیز کردن فرش در نظر بگیرید.
روند شستشوی فرش امروزه به قدری آسان شده که شما تنها باید زحمت هماهنگی و جمع کردن فرش خود را بکشید. اما اگر در روزهای پایانی سال تصمیم به شستشوی فرش خود گرفتید، احتمال این که برای تحویل فرش شما تاخیر به وجود آید، زیاد است. می‌توانید برای شستشوی فرش خود و جلوگیری از بروز چنین مشکلی بعد از عید یا ماه‌های دیگر سال اقدام کنید.

نظافت خانگی خیلی مهم است

بله نظافت و رسیدگی خانه بسیار مهم است. بعد از شستشوی فرش در سال جاری، زمانی که فرش تمیز خود را در خانه پهن می‌کنید از همان ابتدا می‌توانید با رعایت و انجام چند کار فرش خود را تمیزتر نگه دارید. یکی از ساده‌ترین راه‌ها این است که از روفرشی‌ها استفاده کنید. تنوع رنگ و طرح‌های روفرشی‌هایی که امروزه در بازار موجود است به سادگی می‌تواند با دکوراسیون شما متناسب شود.
برخی از مدل‌های روفرشی است که قسمت گوشه‌های آن به زیر فرش قرار می‌گیرد و با رفت و آمد از روی فرش جمع نمی‌شود.
یکی دیگر از راه‌های نظافت فرش این است که در صورت کثیف شدن فرش، همان لحظه برای از بین بردن لکه اقدام کنید. هر چقدر که در این موضوع سهل انگاری کنید باید زمان و انرژ بیشتری برای لکه برداری از روی فرش صرف کنید.
شاید همه اهالی خانه شما شاغل باشند و ساعاتی از روز کسی در خانه حضور پیدا نکند؛ اما با این وجود باز هم خانه شما به نظافت نیاز دارد. گرد و غبار بر روی فرش شما می‌نشیند و باعث بروز بیماری و حساسیت می‌شود. از همین رو توصیه می‌شود فرش‌های خود را هفته‌ای یک یا دوبار جارو برقی بکشید.
نگهداری از حیوانات خانگی مانند سگ و گربه هم چالش‌هایی دارد. موی بدن این حیوانات هم مانند موی انسان در طول روز می‌ریزد و به دلیل جنسی که دارد می‌تواند باعث حساسیت‌های تنفسی شود. برای جلوگیری از این موضوع فرش خود را هر روز جارو برقی بکشید تا به سلامت خود و فرشتان کمک کنید.



:: بازدید از این مطلب : 60
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 17 بهمن 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : نوین

اگر شستشوی فرش‌های خود را به قالیشویی‌ های مدرن بسپارید نگران چندانی برای انتخاب فصل مناسب جهت شستشوی فرش ندارید. چرا که کار شستشو در فضاهای مسقف انجام می‌شود و همچنین فرش‌های شما در سوله‌های سقف‌دار خشک می‌شود. با این حساب فرش شما از چند دردسر دور می‌ماند؛ در فصل زمستان با بارش‌های ناگهانی باران یا برف خیس نمی‌شود و در تابستان با تابش نور خورشید فرش شما کمرنگ نمی‌شود. در ادامه می‌خواهیم درباره بهترین فصل شستشوی فرش صحبت کنیم.

بهترین فصل شستشوی فرش

شستشوی فرش در خانه آن‌قدر دغدغه دارد که قید آن را می‌زنیم. البته در زندگی‌های آپارتمانی امروزی چنین کاری محال ممکن است. صحنه زیبایی ایجاد نمی‌شود که هر همسایه‌ای در هر زمان که دلش خواست فرش خود زیر بغل بزند و در حیاط آپارتمان آن را بشوید. البته این کار مشکلات دیگری هم دارد، مصرف بیش از حد آب و کمبود فضای پشت بام برای شستشو که در نهایت آسیبی هم به ایزوگام و سقف آن می‌رسید هم در نظر بگیرید.

نظافت فرش فصل ندارد!

زمانی که بر روی فرش مورد نظر آثار کثیفی و انواع لکه را ببینیم، دیگر به بهترین فصل شستشوی فرش فکر نمی‌کنیم. حالت بدتری هم وجود دارد که فرش در اثر این کثیفی‌ها بوی بدی هم از خود ساطع کند. در چنین مواقعی سریعا با یک قالیشویی مدرن تماس می‌گیریم یا خودمان دست به کار می‌شویم. در گذشته شستشوی فرش برای کوچک‌تر حتی تفریح بود! وقتی میفهمیدیم قرار است فرشی تمیز شود، آن را کف حیاط پهن می‌کردیم و پاچه‌های شلوارمان را بالا می‌زدیم. با ترکیب آب و کف شستشو آغاز می‌شد.
اما پس از شستشو چشممان به آسمان می‌افتاد که اگر خورشیدی باشد، آن را بر روی پشت بام پهن می‌کردیم و چند روزی برای خشک شدن به آن مهلت می‌دادیم. اما اگر هوا بارانی بود روزهای بیشتری را برای خشک شدن فرش باید صبوری می‌کردیم.
در گذشته‌های دورتر که قالیشویی‌ها با این تعداد به رسمیت شناخته نمی‌شدند، در روزهای پایانی سال شاهد فرش و قالی‌های رنگارنگ که از پشت بام آویزان بودند، می‌شدیم. فرش‌هایی که به دست خودمان شسته و پهن می‌شدند تا برای آغاز سال جدید تمیزی و پاکی به خانه ما بیاورند. اما گاهی اوقات باران بهاری کاسه و کوزه‌مان را می‌شکست و هر تعدادی فرش را که شسته و پهن کرده بودیم را خیس می‌کرد. از آن جایی که آن روزها معضل آلودگی هوا وجود نداشت، اقدام به شستشوی دوباره فرش نمی‌کردیم و تنها برای خشک شدن فرش باید زمان بیشتری منتظر می‌ماندیم.

پایان سال و دغدغه خانه تکانی

خانه تکانی یکی از آیین و مراسم معروف ما ایرانی‌ها در روزهای پایانی سال است. اگر آقا و بانوی خانه هر دو شاغل باشند کار خانه تکانی زودتر هم آغاز می‌شود. اما مهم‌ترین کاری که برای خانه تکانی انجام می‌دهیم این است که تکلیف پاکیزه شدن فرش‌ها را مشخص کنیم. خیلی از افراد فرش‌های خانه را به صورت سالانه شستشو می‌دهند و معمولا این برنامه شستشو در پایان سال علنی می‌شود. خودتان تصور کنید که تا چه حد سر کارخانه‌های قالیشویی می‌تواند شلوغ شود!
از آن‌جایی که همه ما می‌خواهیم سال نو را با خانه و وسایل تمیز آغاز کنیم، اما شستن فرش‌ها گاهی ما را از این توقع دور می‌کند. به عنوان یک پیشنهاد به شما می‌گویم که تا حد امکان فرآیند شستشوی فرش را جلو بیندازید. برای مثال ماه‌های دی و بهمن زمان‌های مناسب‌تری برای تماس با قالیشویی است. با این حساب می‌توانید در ترافیک کمتری از صف قالیشویی ماه اسفند بمانید.
اگر تصور می‌کنید در فاصله زمانی یک تا دو ماه قبل از سال نو فرش شما کثیف می‌شود می‌توانید از کاورهای فرش و روفرشی استفاده و به نظافت آن دقت کنید.
اما اگر بخواهید کلی‌تر در نظر بگیرید بهترین فصل شستشوی فرش می‌تواند فصل بهار و تابستان باشد. در این فصول هوا رطوبت کمتری دارد و فرش شما به راحتی خشک می‌شود.



:: بازدید از این مطلب : 74
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 9 بهمن 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : نوین

مدرن بودن قالیشویی به منظور استفاده از روش‌های اصولی و مطابق روز شستشوی فرش است که با شستشوی سنتی فاصله گرفته باشد. اما از کجا بفهمیم قالیشویی مورد نظر ما با روش‌های نوین به استقبال فرش ما می‌آید و آن را شستشو می‌دهد؟ نکاتی برای تشخیص قالیشویی مدرن وجود دارد که آن‌ها را به شما می‌گوییم.

قالیشویی مدرن

فاکتورهای زیادی وجود دارد که باعث می‌شود صفت مدرن بودن را به یک قالیشویی ربط دهیم. در این مقاله می‌خواهیم چند فاکتور آن را به شما بگوییم. اما در حالت کلی تجربه شما از یک قالیشویی می‌تواند این موضوع را اثبات کند.
گاهی اوقات می‌توانید به تجربیات دوستانتان تکیه کنید. از آن‌ها راجع به انتخاب بهترین قالیشویی و تجربه شستشوی فرش‌هایشان توسط آن مراکز بپرسید. مسلما قالیشویی که به رنگ فرش‌ها و بافت آن آسیب برساند مشخص است که از دستگاه‌های شسشتوی مدرن استفاده نکرده و همچنین پرسنل باتجربه‌ای هم ندارد. اما همیشه به دست آوردن تجربه، بهترین کار نیست؛ لازم نیست حتما یکبار به یک قالیشویی اعتماد کنید. قبل از این کار کمی درباره فعالیت‌های آن‌ها تحقیق کنید و اطلاعاتی به دست آورید.

به نحوه بسته بندی فرش دقت کنید

بسته بندی فرش مرحله مهمی است که معمولا قالیشویی‌ها به سادگی از آن می‌گذرند. اما اگر بدانند این کار تا چه میزان در ذهن مشتری می‌ماند حتما فکری به حالش می‌کنند. موضوع حمل و نقل فرش شما بسیار مهم است. فرش شما باید به صورت لوله شده جابجا شود.
اگر فرش به صورت تا شده جمع شود، ممکن است به بافت آن آسیب برسد و حتی فرش شما بشکند و شکل خود را از دست بدهد. برای جلوگیری از این کار فرش را لوله می‌کنند و به کارخانه قالیشویی می‌رسانند. بعد از شستشو و خشک شدن فرش، آن را درون کاور پلاستیکی قرار می‌دهند و مجدد لوله می‌کنند و به صاحب فرش می‌رسانند. این کاورها از فرش شما در برابر آلودگی‌ها مراقبت می‌کند. بعد از شستشوی فرش، ممکن است مقداری رطوبت در بافت فرش باقی مانده باشد؛ در صورتی که بدون کاور آن را جابجا کنید می‌تواند آلودگی را جذب کند. با این موضوع فرش شما بوی نامطبوعی بعد از شستشو به خود می‌گیرد.
بنابراین اگر این اصول را رعایت کنید حتما مشتریان بیشتری به شما اعتماد می‌کنند و فرش‌های دستباف و ماشینی خود را به شما می‌سپارند.
بنابراین یک قالیشویی مدرن با فرش‌های شما چه دستباف باشد و چه ماشینی، به صورت محترمانه برخورد می‌کند و بسته بندی و نوع حمل مناسب می‌تواند یک نمونه از آن باشد.

مشخصات قالیشویی مدرن

یک تیم پشتیبانی حرفه‌ای در دفتر کاری خود استخدام کنید. این تیم باید با تمام فنون مذاکره با مشتری آشنایی داشته باشد. بتواند سریعا درخواست مشتری را به واحدهای دیگر اعلام کند و هماهنگی لازم را انجام دهد. با وجود تیم پشتیبانی شما، مشتری باید احساس اطمینان از درخواست خود پیدا کند و در صورت بروز مشکل بتواند با روحیه بالا آن را حل کند. فرش‌های مشتری را دقیقا در زمان مقرر تحویل دهید. با این کار مشتری متوجه مدرن بودن سیستم‌های شما می‌شود.
امروزه اکثر کسب و کارها به روش‌های خدمات رسانی آنلاین روی آورده‌اند. اینترنت بستر مناسبی برای استفاده از این خدمات است. شما به راحتی با یک خط و گوشی موبایل می‌توانید به اینترنت وصل شوید و سایت قالیشویی مورد نظر خود را جستجو کنید. با خدمات آن‌ها آشنا شوید و نحوه استفاده از آن را مطالعه کنید.
قالیشویی‌های مدرن امکان خدمات سفارش آنلاین هم برای شما در نظر می‌گیرند. شما با وارد کردن نام، تلفن و آدرس مورد نظر به صفحه جدیدی هدایت می‌شوید که نوع خدمات را در این صفحه مشخص می‌کنید. در واقع در این مرحله باید مشخص کنید که فرش شما از چه نوعی و نیازمند به کدام برنامه شستشو است.



:: بازدید از این مطلب : 65
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 29 دی 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : نوین

حتما با تماس به یک قالیشویی از کارشناسان مربوطه کلمه اعلاشویی را شنیده باشید. اعلاشویی یا شستشوی ویژه یکی از انواع شستشوی فرش است. خدمات ویژه‌ای که در این روش شستشو وجود دارد با شستشوی معمولی متفاوت است. در اعلاشویی فرش شما با مواد مخصوص و ویژه‌ای در 2 نوبت شسته می‌شود. اما برای شستشوی معمولی فرش در 1 نوبت و با مواد شوینده معمولی شستشو داده می‌شود.
وقتی زمان شستشوی فرش می‌رسد، تنها به تمیز شدن آن نباید فکر کنید. باید مشکلات فرش خود را بشناسید و برای رفع آن با کارشناسان قالیشویی صحبت کنید. ممکن است فرش شما دچار رنگ‌دادگی، بیدزدگی، پارگی و … شده باشد. برای تمامی این اتفاقات راه‌هایی وجود دارد تا بتوانید فرش خود را مانند روز اول سالم و تمیز تحویل بگیرید. حتی اگر مشکلات فرش شما به قدر قابل توجهی زیاد باشد، از حال فعلی‌اش بهتر می‌شود.

اعلاشویی فرش

مراحل اعلاشویی فرش

اعلاشویی برای فرش شما در چند مرحله انجام می‌شود. مرحله اول برای شستشو با روش اعلاشویی و روش معمولی مشابه است. اما مواد شوینده هر کدام با هم متفاوت است. با انتقال فرش شما به قالیشویی مرحله شستشو آغاز می‌شود. این کار با مواد شوینده‌ای صورت می‌گیرد تا آسیبی به بافت و رنگ فرش شما نرسد. بعد از این مرحله کار تخصصی بر روی فرش شما آغاز می‌شود؛ مرحله لکه برداری. در این مرحله لکه‌های روی فرش بررسی می‌شود و بر اساس نوع و میزان آن با مواد لکه برداری مخصوص پاک می‌شوند.
در صورتی که فرش شما دچار رنگ دادگی شود می‌توانید این مشکل را به کارشناسان قالیشویی بگویید. این مرحله هم نیاز به تجربه و تخصص دارد. زیرا فردی که قرار است این مشکل را برطرف کند باید با انواع فرش و رنگ‌های آن آشنا باشد. مشکل رنگ دادگی برای فرش‌های دستباف بیشتر اتفاق می‌افتد.
بعد از این مرحله تار و پود فرش‌ها را با مواد خاصی براق می‌کنند. سپس برای خشک کردن فرش از اتوپرس‌های مخصوص برای اتوکشی و خشک کردن فرش استفاده می‌شود و بعد از آن فرش‌ها برای بسته بندی آماده می‌شوند.

تفاوت اعلاشویی با شستشوی معمولی

یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های شستشو به روش ویژه و معمولی، نوع شوینده‌های آن است. برای اعلاشویی علاوه بر مواد شستشو از نرم‌کننده‌های مخصوص فرش استفاده می‌شود. حتما متوجه شده‌اید که بعد از شستشو، فرش شما زبر و سخت شده است. این موضوع به دلیل مواد شوینده‌ای است که به کار برده‌اید. با انتخاب اعلاشویی از موادی به همراه شوینده‌ها استفاده می‌شود که این مشکل برای فرش شما رخ ندهد.
اعلاشویی نوعی شستشوی ویژه برای فرش شما به حساب می‌آید. حتما متوجه تفاوت خدمات ویژه با خدمات معمولی برای هر موضوعی شده‌اید. این هم یکی از تفاوت‌های بارز شستشوی فرش است که اگر روش اعلاشویی فرش را انتخاب کنید تمامی مراحل به صورت ویژه برای فرش شما انجام می‌شود. بنابراین وقتی دقت بیشتری به مراحل شستشو باشد، عمر فرش شما بیشتر خواهد شد.
اگر به طور کلی بخواهیم در این باره با شما صحبت کنیم، هر فرش با توجه به نوع الیاف و بافت، رنگ‌های استفاده شده، عمر فرش، میزا آسیب دیدگی، زمان شستشو و … نیاز به بررسی دارد. به همین خاطر شما از یک روش خاص برای شستشوی تمامی فرش‌ها نمی‌توانید استفاده کنید. در قالیشویی‌ها، فرش‌های قدیمی با دقت فراوان شسته می‌شوند. ممکن است حتی اعلاشویی به بافت آن‌ها آسیب برساند چرا که این فرش‌ها سالیان سال کنار شما زندگی کرده‌اند و تار و پود حساسی دارند. مانند پیری که محترم و عزیز می‌شود، این فرش‌ها هم نیاز به توجه خاصی دارند. بنابراین اگر فرش گران‌قیمت و عتیقه‌ای دارید حتما برای شستشوی آن با انتخاب بهترین قالیشویی موضوع را مطرح کنید.



:: بازدید از این مطلب : 65
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 14 دی 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : نوین

دکوراسیون منازل در گذشته به 2 رنگ قرمز یا قهوه‌ای ختم می‌شد. البته در این میان از رنگ‌های دیگر نیز برای وسایل خود استفاده می‌کردند اما در نهایت این 2 رنگ در طراحی دکوراسیون بیشترین استفاده را داشت. فرش یکی از ارکان اصلی در طراحی دکوراسیون بود، و اما فرش لاکی رنگ حکم ویژه‌ای برای آنان داشت.
رنگ لاکی نوعی رنگ قرمز است که در گذشته برای فرش‌های دستباف در نظر گرفته می‌شد و با آن نخ طرح‌های مانند گل، پرندگان، شاه عباسی و … بافته می‌شد. اما امروزه با وجود پیشرفت‌هایی در زمینه فرش‌ها، این رنگ را در فرش‌های ماشینی هم مشاهده خواهید کرد.
فرش‌های ماشینی به دلیل این که زمینه تیره‌تری نسبت به فرش‌های با زمینه کرم رنگ دارند، کمتر دچار تغییر رنگ می‌شوند. البته برای شستشوی آن باید نهایت دقت را به کار ببرید تا رنگ‌ها در هم ترکیب نشوند. برای این که با این مشکل رو در رو نشوید فرش نازنین خود را به دست یک قالیشویی مطمئن بسپارید که نگران تغییر ظاهر آن نشوید.
یکی از دلایلی که افراد زیادی به یک طرح خاص عادت می‌کردند این بود که تنوع طرح و سبک وجود نداشت. به همین دلیل در هر خانه‌ای یک فرش با رنگ لاکی وجود داشت. آن‌هایی که بودجه بیشتری داشتند این فرش را در ابعاد 12 متری سفارش می‌دادند و در اتاق‌های بزرگ خود پهن می‌کردند. البته در آن قدیم‌ها به جای مبلمان از پشتی‌ها استفاده می‌کردند و رنگ آن را با فرش ست می‌کردند.
اگر از فرش لاکی رنگ برای منزل خود انتخاب کرده‌اید میتوانید مقاله ” ست کردن فرش با مبل یا پرده ” را در این زمینه مطالعه کنید تا یک دکوراسیون شیک برای منزل خود داشته باشید.

فرش لاکی رنگ در دکوراسیون منزل

فرش لاکی رنگ را برای دکوراسیون منزل انتخاب کنیم

انتخاب این رنگ برای فرش مستلزم این است که سبک کلاسیک برای دکوراسیون خود انتخاب کنیم. در این سبک از چوب بسیار استفاده می‌شود و عامه پسند است. معمولا رنگ چوب استفاده شده در این سبک دکوراسیون به رنگ قهوه‌ای تیره است و همچنین نقش‌های ساده اما زیبایی دارد.
امروزه 3 نوع رنگ لاکی برای بافت فرش استفاده می‌شود. رنگ لاکی کمرنگ، رنگ لاکی پررنگ، رنگ لاکی دونه اناری. از هر 3 رنگ آن برای بافت فرش‌های ماشینی استفاده می‌شود.
هر سبکی در دکوراسیون در یک تاریخ مشخص مورد توجه قرار می‌گیرد. امروزه سبک کلاسیک مجدد پس از مدتی مورد توجه افراد قرار گرفته است. بسیاری از مردم برای چیدمان خانه‌های خود مبلمان کلاسیک را انتخاب می‌کنند که در بهترین فضای خانه خود یک فرش لاکی رنگ هم پهن کرده باشند. این سبک احتمالا برای خیلی از آن‌ها حس نوستالژی داشته باشد که بخواهند برای زنده کردن خاطرات خود از این سبک استفاده کنند.

رنگ پر طرفدار برای فرش

رنگ لاکی برای فرش یک دکوراسیون گرم برای فضا ایجاد می‌کند. حتما دکوراسیون کلاسیک را دیده‌اید. استفاده از پرده‌های مخمل که با رنگ قرمز و قهوه‌ای به خوبی ترکیب ایجاد می‌کنند. یکی دیگر از دلایلی که باعث می‌شد افراد فرش‌های لاکی را انتخاب کنند جنس و کیفیت بافت آن بود.
در گذشته قالیشویی‌ها به شکل امروزی بازار پر رونقی نداشتند. افراد برای شستشوی فرش خودشان اقدام می‌کردند و فرش را در حیاط خانه خودشان می‌شستند. برای خشک شدن آن هم از پشت بام استفاده می‌کردند. به همین دلیل ممکن بود چند بار در سال فرش خانه خود را شستشو دهند. کیفیت عالی این فرش باعث می‌شد که با تکرار در شستشو از کیفیت آن کاسته نشود و فرش آسیب نبیند.
امروزه ما در ساختمان‌هایی که زندگی می‌کنیم چنین امکانی را برای نظافت فرش خود نداریم. به همین دلیل هر کدام از ما تقریبا سالی 1 یا 2 بار برای شستشوی فرش تلفن را برمی‌داریم و با انتخاب بهترین قالیشویی برای شستشوی فرش اقدام میکنیم. البته بیشتر ما امروزه فرش‌های ماشینی خریداری می‌کنیم که از لحاظ کیفیت با نوع دستباف آن متفاوت است.



:: بازدید از این مطلب : 63
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 8 دی 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : نوین

زمانی که دکوراسیون اتاق کودک خود را بچینید شاید برای آخرین مرحله فرش اتاق را در نظر بگیرید. اما بهتر است بدانید فرش اتاق کودک اهمیت زیادی در روحیات و تاثیر آن در دکوراسیون اتاق او دارد. البته این کار شاید کار را برای شما آسن کند. زمانی که تمام وسایل اتاق کودک را انتخاب کرده‌اید و آن‌ها را سر جایشان قرار داده‌اید، تنها انتخاب یک فرش مناسب کار چیدمان را تکمیل می‌کند.
قبل از خرید فرش برای هر فضایی باید نکاتی را در نظر بگیرید. اما اگر خرید شما برای اتاق کودک باشد باید کمی با دنیای کودکانه و روحیات آن‌ها آشنا شوید. تفاوتی نداره که کودک شما دختر باشد یا پسر. در هر صورت نمی‌توانید برای اتاق او وسایل اتاق بزرگسالان را انتخاب کنید. جنس، رنگ، طرح و دیگر ویژگی‌های انتخاب فرش برای اتاق کودک باید زیرکانه و با علوم روانشناسی انجام گیرد. ترکیب رنگ و طرح می‌تواند یک فضای خاص اجاد کند که بر روی روحیه کودک شما تاثیر بگذارد. در صورتی که برای خرید فرش از یک مرکز معتبر خریداری کنید، برای شستشوی آن نگران تغییر رنگ آن نمی‌شوید. البته قالیشویی نوین با داشتن کارشناسان متبحر و روش‌های اصولی برای شستشو، به شما اطمینان می‌دهد که چنین مشکلی برای فرش شما ایجاد نشود.
در ادامه درباره نکاتی برای خرید فرش نکاتی به شما می‌گوییم تا دکوراسیون بهتری برای اتاق کودک خودتان داشته باشید.

انتخاب و خرید فرش اتاق کودک

نکات خرید فرش اتاق کودک

برای انتخاب فرش نکات مهم‌تری از رنگ و طرح آن وجود دارد. البته تناسب رنگ و شکل ظاهری آن با باقی وسایل ما هم یک چالش است که گاهی ما را سردرگم می‌کند. اما قبل از این مرحله باید موضوعات دیگری را در نظر بگیرید تا یک خرید اصولی داشته باشید.
تفاوت انتخاب فرش برای کودک دختر یا پسر، تنها در رنگ آن نیست. برای هر کدام از آن‌ها باید علاوه بر رنگ، چیدمان و طرح‌های متنوع فرش را در نظر بگیرید.
جنس فرشی که می‌خواهید برای اتاق فرزندتان خریداری کنید موضوع مهمی است. گاهی اوقات الیاف نامرغوب فرش باعث ایجاد حساسیت پوستی و تنفسی فرزندتان می‌شود. بنابراین در این رابطه حتما قبل از خرید فرش تحقیق کنید تا جنس مرغوبی را برای اتاق کودک خود خریداری کنید.
نکته دیگری که برای خرید فرش باید در نظر بگیرید ابعاد  و سایز مناسب فرش است. زمانی که چیدمان اتاق کودک به پایان رسیده باشد، فضای وسط اتاق را اندازه گیری کنید. اگر کفپوش مناسبی در اتاق نصب شده باشد بهتر است برای نمای بهتر، تمام فضای کف را با فرش نپوشانید.
برای انتخاب رنگ و طرح از کودک خود هم می‌توانید کمک بگیرید. احتمالا متوجه شده‌اید که کودکتان به برخی از رنگ‌ها عکس العمل بیشتری نشان می‌دهد. از آن رنگ‌ها می‌توانید برای اتاق کودک و انتخاب فرش استفاده کنید.

انتخاب رنگ فرش

برای انتخاب رنگ فرش اتاق کودکتان باید به باقی وسایل اتاق هم توجه کنید. تضاد رنگی زیاد در یک فضا، دکوراسیون زیبایی ایجاد نمی‌کند. به همین دلیل بهتر است برای انتخاب فرش به جنبه ظاهری آن هم توجه کنید. یکی از مهم‌ترین وسایلی که می‌تواند بر روی دکوراسیون شما تاثیر بگذارد فرش است. فرش‌های اتاق را می‌توانید با مبلمان، پرده، سرویس خواب و حتی با دیگر وسایل در یک هارمونی رنگ نزدیک انتخاب کنید.
یادتان باشد که انتخابتان برای اتاق خواب کودک است. بنابراین علاوه بر این که می‌توانید از رنگ‌های شاد استفاده کنید، بهتر است از رنگ‌های بیشتری استفاده کنید. استفاده از تنها 2 رنگ برای اتاق کودک چندان جذاب به نظر نمی‌رسد و برای او خسته کننده می‌شود.
کارشناسان با تجربه طراح دکوراسیون می‌توانند به شما برای انتخاب رنگ فرش کمک کنند. برای این منظور می‌توانید از اتاق کودک خود عکس بگیرید و در زمان خرید فرش آن را به کارشناس طراح دکوراسیون فروشگاه نشان دهید.



:: بازدید از این مطلب : 60
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 1 دی 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : نوین

برای نگهداری فرش دستباف باید آگاهی لازم را داشته باشید. بسیاری از ما نگهداری از این اثر هنری ارزشمند را نمی‌دانیم و این ناآگاهی باعث می‌شود فرش نازنین ما در طول زمان کوتاهی زیبایی رخ خود را از دست بدهد. ما شما را در این مقاله آگاه می‌کنیم تا بتوانید عمر فرشتان را بیشتر کنید.
یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که لازم است در نظر داشته باشید این است که برای فرش بهترین نقطه را انتخاب کنید. سطح صاف از جنس سرامیک، سنگ، پارکت یا موزاییک که عاری از رطوبت باشد بهترین سطح است. شاید جالب باشد که بدانید فرش را نباید بر روی سطح‌هایی از جنس خاک، گچ یا آهک پهن کنید. این عناصر می‌توانند باعث تجزیه فرش شوند.
ما به شما پیشنهاد می‌کنیم برای شستشوی فرش دستباف حتما با یک قالیشویی معتبر تماس بگیرید تا فرش با روشی اصولی تمیز شود. قالیشویی نوین با سال‌ها تجربه در این امر می‌تواند اعتماد شما را جلب کند.
در ادامه متن با ما همراه شوید و نکات جالبی را بخوانید.

نگهداری فرش دستباف

چند نکته مهم را برای نگهداری فرش دستباف بدانید

وسایل سنگین وزنی در خانه وجود دارد که با قرار دادن آن‌ها بر روی فرش باعث تغییر شکل فرش می‌شویم. پایه‌های مبل یکی از بارزترین مثال‌های آن است. باید سعی کنیم تا حد امکان پایه‌های مبل یا هر وسیله سنگین دیگری را بر روی فرش قرار ندهیم.
هر چند وقت یکبار فرش را جابجا کنید و آن را بچرخانید تا به سمت دیگری پهن کنید. راه رفتن بر روی قسمتی از فرش بعد مدتی باعث ساییدگی آن می‌شود.
اگر فرش را در کنار پنجره پهن کرده‌اید سعی کنید از آن را از معرض تابش نور خورشید دور کنید. این آفتاب بخشنده می‌تواند رنگ فرش شما را بپراند! نور خورشید در اثر تداوم تابش بر وسیله‌ای می‌تواند رنگ آن را کم کند. به فکر یک پرده ضخیم باشید تا در مواقع لازم بتوانید از ورود نور خورشید و تابیدن آن بر روی فرش جلوگیری کنید.
فرش را از وسایل و شرایط مرطوب دور کنید. یکی از موضوعاتی که می‌تواند سلامت فرش شما را تهدید کند، رطوبت است. این رطوبت ممکن است از طریق گلدان‌هایی که در خانه نگهداری می‌کنید باشد. بهتر است گلدان‌ها را دورتر از فرش قرار دهید تا آب اضافی آن از زیرگلدانی بر روی فرش نریزد.
برای جلوگیری از حرکت فرش بر روی سنگ، سرامیک یا موزاییک بهتر است از ترمزهای لاستیکی که در زیر فرش قرار می‌گیرد استفاده کنید.

توجه به نظافت فرش

یکی از نگرانی‌هایی که در مورد نگهداری فرش دستباف وجود دارد، بیدزدگی فرش است. بید یک نوع حشره بسیار کوچک است که در اثر عواملی مانند عدم نظافت فرش، رطوبت و … فرش شما را محل زندگی خود قرار می‌دهد. او از پشم موجود در تار و پود فرش دستباف شما تغذیه و تخم‌گذاری می‌کند. این موضوع کاملا درست است که هر چقدر فرش کمتر شسته شود عمر آن بیشتر می‌شود. اما نگهداری آن بسیار مهم است. شما باید همه سعیتان را بکنید تا فرش تمیز بماند و زمان تمیز کردن فرش ها را بدانید. اما بهتر است هر سال آن را چک کنید و در صورت نیاز برای شستشو اقدام کنید.
برای این که فرش خود را برای مدت طولانی‌تری تمیز نگه دارید راه‌های زیادی وجود دارد. حیف است بر روی این اثر هنری با کفش راه بروید! اول به نظافت پاهای خود و دیگر وسایلی که ممکن است با فرش در تماس باشد توجه کنید. اگر از خردسال یا حیوان خانگی نگهداری می‌کنید بهتر است یک روفرشی بر روی فرش خود بکشید. در صورت ایجاد لکه بر روی فرش با روش‌های اصولی سعی در پاک کردن آن داشته باشید. هر چقدر زمان را از دست بدهید پاک کردن لکه به مراتب سخت‌تر می‌شود.
جارو کشیدن فرش در زمان نیاز به تمیز بودن آن کمک زیادی می‌کند. اما بهتر است برس فرش شما نرم باشد تا آسیبی به بافت فرش نرساند.



:: بازدید از این مطلب : 60
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 20 آذر 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : نوین

در هیچ خانه ایرانی امکان ندارد یک قالی یا حتی قالیچه کوچک وجود نداشته باشد. فرش جدا از کاربردهای زیادی که دارد نمای زیبایی هم برای دکوراسیون خانه ما ایجاد می‌کند. اما حیف است که به عنوان یک ایرانی با اصطلاحات این کالای ارزشمند غریبه باشیم. در این مقاله می‌خواهیم شما را با مفهوم لچک و ترنج فرش آشنا کنیم.
فرش ایرانی از گذشته تا امروز دارای طرح‌های متنوعی بوده است. نقشه آن به دست هنرمندان زیادی طراحی می‌شده و سپس به دست بافندگان می‌رسید تا برای بافت آن آغاز به کار کنند. قبل‌تر که خبری از سیستم‌های کامپیوتری نبود، نقشه فرش به صورت دستی و توسط اساتید با تجربه طراحی می‌شد. اما امروزه این کار توسط نرم‌افزارهای مخصوصی انجام می‌شود. البته همچنان افرادی هستند که این کار را به روش سنتی انجام می‌دهند. چون عقیده دارند چنین کالایی که به عنوان یکی از سرمایه‌های ارزشمند ایران زمین است باید با تمام حس و وجود یک هنرمند ایجاد شود تا نتیجه بهتری داشته باشد.
بسیاری از مواقع با شستشوی نامناسب باعث تغییر رنگ فرش می‌شویم. به طوری که رنگ‌های لچک و ترنج آن بر روی هم تاثیر می‌گذارند. اگر فرش خود را به قالیشویی نوین بسپارید، نگرانی بابت این مشکل پیدا نخواهید کرد. اگر بخواهید یک طراح نقشه فرش شوید در ابتدا باید با مفاهیم آن آشنا شوید. طراحی هر قسمت از آن یک تناسب خاصی دارد.
مقاله آشنایی با نحوه طراحی نقشه فرش شما را بیشتر با اصطلاحات در طراحی فرش آشنا می‌کند.

اصطلاح لچک و ترنج فرش

لچک و ترنج فرش چیست؟

لچک به معنی گوشه، می‌تواند مفهوم این اصطلاح را برساند. به طور کلی به طرح مرکزی فرش ترنج می‌گویند. معنی کلمه‌ای ترنج، میوه بالنگ است. این طرح با اشکال هندسی، طرح گل، پرندگان و نقوش ظریف مزین شده است. به طرح‌هایی که در قسمت گوشه فرش است، لچک می‌گویند.
لچک معمولا با طرح ترنج هماهنگ می‌شود که به آن لچک ترنج می‌گویند. لچک ترنج‌ها انواع مختلفی دارند که برای شما چند نمونه از آن را معرفی می‌کنیم. لچک ترنج ساده همان‌طور که از نامش پیداست یک طرح ساده برای فرش در نظر گرفته می‌شود. در این نوع نقشه فرش، میزان زیادی طرح گل و بوته از روی نقشه فرش حذف می‌شود و طرح‌های ساده باقی می‌ماند.
لچک ترنج با سبک محتشم، لچک ترنج هم‌سو، لچک ترنج دسته گل، لچک ترنج گلدانی، لچک ترنج ریزه ماهی، لچک ترنج هندسی از انواع لچک ترنج‌های طراحی شده هستند.
گاهی اوقات طرح‌های ترنج به شکلی طراحی می‌شوند که داخل هم قرار می‌گیرند. به این طرح ترنج‌های تودرتو می‌گویند. جالب است بدانید این طرح نام دیگری هم دارد که به آن کاسه و نیم کاسه می‌گویند.

طرح ترنج در فرش دستباف

لچک و ترنج فرش می‌تواند نقوش متنوعی داشته باشد. به طور کلی ترنج فرش به 3 دسته کلی تقسیم می‌شوند. ترنج هندسی با طرح هندسی، زمینه‌ای ساده اما گوشه‌های شلوغ‌تری دارد. در این نوع طرح، سادگی و شلوغی گوشه‌ها می‌تواند دلیل خوبی برای چشم‌نوازی آن باشد. این حاشیه‌ها برای مرکز فرش یعنی ترنج، به صورت یک قاب عمل می‌کند و آن را دربرمی‌گیرد. معروفترین آن فرش آباده است که یک ترنج لوزی شکل در وسط فرش قرار دارد. علاوه بر این 4 طرح کوچک‌تر در گوشه‌ها نیز وجود دارد. معمولا ترنج وسط فرش در این طرح شامل نقش‌هایی مانند پرندگان، انواع حیوانات و گل‌های زیبا است.
ترنج هندسی در طراحی سراسری، که طرح ترنج آن در وسط فرش قرار دارد. در قسمت زمینه ترنج طرح‌های کوچکی وجود دارد که گاه منظم یا منظم است. یکی از نقاط جذاب این فرش، وجود طرح‌های ظریف در زمینه ترنج فرش است. معمولا این طرح را در فرش‌های روستایی خواهید دید.
طرح ترنج هندسی تکرار شونده: در این طرح، ترنج فرش با الگوی خاصی تکرار می‌شود. این طرح را در فرش‌های قشقایی شیراز، کرد و قفقاز می‌توانید ببینید.



:: بازدید از این مطلب : 63
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 13 آذر 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : نوین

استفاده از خدمات قالیشویی، از جمله خدمات مورد نیاز بسیاری از شهروندان است. این روزها دیگر کسی، فضا، امکان و فرصت شستشوی اختصاصی فرش‌های خود را ندارد. همین‌طور خدمات قالیشویی تنها به فرش‌شویی محدود نمی‌شود. شستشوی مبل، موکت، رفو و تعمیر فرش و قالی و سایر موارد مشابه نیز معمولا در زمره خدمات این موسسه‌ها قرار می‌گیرد. از سویی این وسایل کالاهایی ارزشمند و البته آسیب‌پذیر هستند. یک فرش دستباف، یک قالی قدیمی، یک تابلو فرش و… همگی علاوه بر ارزش مادی بالا، از ارزش معنوی بسیاری نیز برخوردار هستند. حتی مبلمان و فرش‌های ماشینی و موکت‌ها نیز، این روزها از ارزش مادی بالایی برخوردار هستند. بنابراین انتخاب یک قالیشویی معتبر می‌تواند موضوع بسیار مهمی باشد. در این نوشته قالیشویی نوین می‌خواهیم چند نکته مهم را در این زمینه با شما در میان بگذاریم.

خدمات قالیشویی

سوابق و گستره خدمات

موسسه‌های قالیشویی بسیاری در سطح شهر به ارائه خدمات می‌پردازند. مانند هر کسب‌وکار دیگری، در این حرفه نیز بعضی افراد، مدتی کوتاه مشغول فعالیت شده و به دلایل گوناگون آن را رها می‌کنند. طبیعتا اینگونه موسسه‌ها با ارائه امتیازاتی مثل تخفیف‌های بیشتر و… سعی در جلب نظر مشتریان خود می‌کنند؛ اما به دلیل کم‌تجربه بودن و کامل نبودن امکانات و تجهیزات مورد نیاز این کار، نمی‌توانند خدمات خوبی ارائه دهند.
بنابراین توجه به قدمت و سابقه قالیشویی و گستره خدمات آن، می‌تواند راهنمای خوبی برای اعتماد کردن به آنها باشد. هرچه یک موسسه سال‌های بیشتری به ارائه خدمات بپردازد؛ طبعا تجربه و تخصص بیشتری در زمینه خدمات ارائه شده دارد. همچنین این موضوع می‌تواند نشان‌دهنده اعتماد مشتریان قبلی به آنها باشد.
نکته دیگر گستره خدمات است. یک قالیشویی که در زمین شستشوی فرش و موکت و مبلمان و… نیز به ارائه خدمات مشغول است؛ معمولا از نظر توانایی فنی و تجهیزات شستشو و… از استانداردهای بالاتری برخوردار است.

مجوزهای لازم

تنها به قالیشویی‌هایی اعتماد کنید که دارای آدرس و اطلاعات دقیق بوده و مجوزهای لازم در این زمینه را دریافت کرده‌اند. از جمله مجوزهای مهم و اعتمادساز در این زمینه، عضویت قالیشویی مدنظر شما در اتحادیه قالیشویان است. این اتحادیه نظارت دقیقی بر روند فعالیت‌ها، قیمت‌گذاری و ارائه خدمات قالیشویی‌ ها دارد؛ که موجب می‌شود بتوان به خدمات آنها اعتماد کرد.

شفافیت در ارائه خدمات

قالیشویی‌ها به روش‌های گوناگونی می‌توانند کار شستشوی فرش شما را بر عهده بگیرند؛ که بر کیفیت شستشو اثر می‌گذارد. همچنین این موضوع درباره سایر خدمات قالیشویی نیز صادق است. در نتیجه بسیار مهم است که به عنوان مشتری، دقیقا از جزئیات خدمات دریافت شده، کیفیت و تعرفه‌های آن، مطلع باشید.
اگر یک قالیشویی نمی‌تواند یا نمی‌خواهد با شفافیت کامل در این زمینه به شما مشاوره دهد؛ بهتر است با احتیاط بیشتری به دریافت خدمات از آن فکر کنید. چرا که احتمالا نتیجه نهایی همکاری با اینگونه موسسات، بیشتر شدن هزینه نهایی کار، از آنچه در ابتدا اعلام شده خواهد بود.
H2: سایر موارد مهم
به جز موارد گفته شده، چند نکته کوچک دیگر نیز وجود دارد. نزدیکی محل فعالیت قالیشویی یا شعب آن به شما می‌تواند در افزایش سرعت عمل آنها در انجام خدمات مدنظر شما موثر باشد. همچنین قالیشویی‌هایی که چند شعبه در نقاط مختلف شهر دارند؛ علاوه بر افزایش سرعت عمل، نشان می‌دهند که موسسه‌ای کامل‌تر و حرفه‌ای‌تر هستند.
در نهایت درباره شرایط حمل و نقل فرش‌ها به محل قالیشویی نیز، پرس و جو کنید. یک قالیشویی حرفه‌ای فرش‌های شما را لول شده برده و لول شده و بسته‌بندی شده تحویل خواهد داد.
ما در قالیشویی نوین، با سالها تجربه خدمت‌رسانی به همشهریان گرامی، آماده‌ایم تا پاسخگوی نیازهای گوناگون شما در زمینه خدمات قالیشویی باشیم.



:: بازدید از این مطلب : 63
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 10 آذر 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : نوین

طراحان معاصر فرش ایران در هر شهری مشغول کار هستند و نقش‌هایی هزار رنگ را در قالب نقشه فرش ارائه می‌‌دهند. ایران سرزمین فرش‌های دستباف است. فرش‌هایی که طرح آنها برگرفته از قرن‌ها هنر، فرهنگ، اعتقادات و سبک زندگی ایرانیان است. فرش در ایران تنها یک زیرانداز ساده نیست. فرش اثری هنری است که ایرانیان با آن زندگی می‌کنند. تماشای باغ‌های نهفته در طرح فرش‌ها و هماهنگی و توازن بخش‌های گوناگون آن در قالب طرح‌های لچک و ترنج، فرش را به بخشی مهم از هنر ایرانی تبدیل کرده است. هنری که سرآغاز آن هنرمندان طراحی هستند که این نقش‌ها را شکل داده و به کمک هنر قالی‌بافی به آن جان می‌بخشند. در این مقاله قالیشویی نوین می‌خواهیم شما را با طراحان معاصر فرش در ایران آشنا کنیم.
تهران، تبریز، کرمان، مشهد و کاشان از مهم‌ترین شهرهای فعال در حوزه فرش دست‌باف هستند. فرش‌های طراحی شده توسط هنرمندان طراح هریک از این شهرها، دارای ویژگی‌های خاص خود بوده و بیانگر شاخصه‌های فرهنگی آن شهر است.

طراحان معاصر فرش ایران

طراحان معاصر فرش تبریز

تاریخ طراحی فرش در آذربایجان و به خصوص شهر تبریز از قدمت بالایی برخوردار است. چنانکه در بعضی منابع این تاریخچه از دوران مادها آغاز شده است. بنابراین سبک ویژه و خاص فرش‌های این خطه به نوعی بیانگر دیدگاه فرهنگی و هنری مردمان آن است.
اساتید بزرگی در حوزه طراحی فرش در این منطقه پای به عرصه گذاشتند؛ و موجب گسترش این هنر شدند. نام آورانی مانند استادان رسام ارژنگی، عبدالله باقری و میر مصور، از جمله پیشروان معاصر آن بوده‌اند. مدرسه صنایع مستظرفه تبریز، محل رشد و نمو این افراد بوده است. اساتیدی که می‌توان آنها را صاحب سبک‌ترین افراد این حوزه دانست. اساتیدی که آغازگر مسیری بودند که موجب رشد و توسعه این هنر شد و اساتید بعدی به نوعی در چارچوب و سبک این افراد کار طراحی فرش را دنبال کردند.
فرش چهار فصل و تابلوهای نادر و شاپور از جمله آثار استاد میر منصور هستند؛ که طرفداران زیادی دارند.

طراحان معاصر فرش تهران

تهران سابقه طولانی در زمینه هنر طراحی فرش ندارد؛ اما بنابر مرکزیت آن و حضور صاحب‌نامان هنر طراحی در آن، با سرعت بسیار زیادی در این زمینه رشد کرده است. هنرمندان تهرانی در حوزه فرش را می‌تواند در قالب دو گروه هنرمندان آزاد و هنرمندان شرکت فرش ایران دسته‌بندی کرد.
در میان طراحان فرش تهران، بیش از هر شخصی نام استاد محمود فرشچیان شنیده می‌شود. استادی بی بدیل که آوازه هنرمندی او در میان عامه مردم نیز شناخته شده است. اما در این میان استاد سید ابوالحسن موسوی سیرت نیز از اساتید به نام طراحی فرش است. او در سال 1322 در همدان چشم به جهان گشود و در سال 1343 به تهران آمد. وی از کودکی مشغول به یادگیری طراحی فرش بود و در کنار اساتیدی همچون حسن رضایی، ابوالفتح رسام عرب‌زاده، اکبر عندلیب و محمد حسین ولی‌زاده از برجسته‌ترین طراحان فرش آزاد در تهران هستند.
در کنار این گروه، گروهی از طراحان معاصر فرش ایران نیز در قالب شرکت فرش ایران مشغول به فعالیت شدند. از جمله این افراد می‌توان به اساتید عبدالکریم رفیعی ژرفی، معصومه حسینی، جعفر پاکدست، مجید محمودی، ابوالفضل کریمی، عبدالمجید صادقی و… اشاره کرد.

طراحان معاصر فرش در سایر شهرها

تهران، مشهد، کاشان، اصفهان، همدان و… همگی از دیگر شهرهای مطرح در هنر قالی‌بافی هستند. هر شهری سبک طراحی ویژه خود را دارد و اساتید طراح فرش خاصی پایه‌گذار آن طرح بوده‌اند. اساتید کرمانی از جمله محسن‌خان و پسر او حسن خان، استاد کاظم احمد خان، احمد علی‌خان کربلایی و اکبر فدایی؛ اساتید اصفهانی مانند احمد دادخواه، حاج میرزا آقا امامی و حسین مصور الملکی؛ و اساتید مشهدی از جمله عبدالحمید صنعت نگار، محمد‌حسین فخرالواعظین، علی اکبر طرح‌چی و احمد بهبودی، از معتبرترین اساتید این حوزه در سایر شهرهای ایران هستند.



:: بازدید از این مطلب : 63
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 6 آذر 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : نوین

برای سرگرم کردن کودک خود ممکن است کارهایی را انجام دهیم که خودمان را در دردسر بیندازیم. حتما شما هم وقتی کم سن و سال بودید تجربه خمیر بازی را داشته‌اید. خمیرهای رنگی که با انعطاف پذیری زیادی به هر شکلی که ما می‌خواستیم در می‌آمدند. اما امروزه روش‌های دیگری برای خمیر بازی و سرگرمی کودکان به وجود آمده است. خمیر اسلایم حتی می‌تواند برای شما هم سرگرم کننده باشد. اما این خمیر ممکن است بر روی فرش شما لکه‌هایی ایجاد کند. ما شما را راهنمایی می‌کنیم تا برای پاک کردن اسلایم اقدام درستی انجام دهید. در صورتی که این روش برای شما کارآمد نباشد از یک قالیشویی مطمئن کمک بگیرید تا با روشی اصولی این مشکل را رفع کند.
برای پاک کردن هر لکه‌ای باید نوع آن را بررسی کنید تا بتوانید راه چاره‌ای برای برطرف کردن آن داشته باشید. اسلایم یکی از وسایل بازی کودکان امروزی است که حتی برای بزرگسالان نیز بازی جذابی انتخاب شده است. در هر صورت شما نمی‌توانید چنین سرگرمی از کودک خود دریغ کنید. اما می‌توانید راه‌هایی را برای رفع لکه‌های آن از روی وسایل یا فرش داشته باشید تا در صورت بروز چنین مشکل آن را به کار گیرید.

پاک کردن اسلایم از روی فرش

پاک کردن اسلایم از روی فرش

خمیر اسلایم یک خمیر صنعتی است که در رنگ‌های متنوعی تولید می‌شود. ما در این مقاله می‌خواهیم آگاه شویم که اگر در اثر سهل انگاری کودک این خمیر اثری بر روی فرش گذاشت برای رفع آن چه کنیم.
بهترین کار برای رفع هر لکه‌ای این است که در سریع‌ترین زمان ممکن اقدام به رفع و پاکسازی آن کنیم.
در صورتی که برای حذف این لکه، کار را به تعویق بیندازیم ممکن است پاک کردن آن دیگر کار خودمان نباشد. برای ساخت اسلایم از مواد شیمیایی استفاده می‌شود.این مواد می‌تواند رنگ فرش شما را تحت تاثیر قرار دهد و باعث تداخل رنگ آن شود. اگر سریعا برای پاک کردن آن اقدام نکنید احتمال این که لکه تیره‌تر شود زیاد است.
برای اولین قدم به کمک یه کاردک یا حتی ناخن دست خود سعی کنید تا جایی که امکان دارد مواد اسلایم را از روی فرش یا موکت بردارید. هر چقدر این مرحله را با دقت بیشتری انجام دهید قدم بعدی برای حذف لکه توسط شما راحت‌تر می‌شود.

خودتان دست به کار شوید

سرکه یکی از کاربردی‌ترین مواد برای از بین بردن لکه‌های مختلف از روی فرش و موکت است. اما این محلول به تنهایی ممکن است به تار و پود فرش شما آسیب وارد کند. بنابراین می‌توانید آن را با مقداری آب حل کنید سپس مورد استفاده قرار دهید. اما لازم است مقدار آن را بدانید. حدود 180 میلی لیتر سرکه سفید را با 90 میلی لیتر آب حل کنید. این محلول را درون یک بطری بریزید و بر روی لکه اسپری کنید تا مطمئن شوید محل لکه به خوبی به محلول سرکه و آب آغشته شده است.
از یک برس نرم که به فرش شما آسیب نزند کمک بگیرید تا لکه نسبت به محلول واکنش نشان دهد. چند دقیقه صبر کنید. خاصیت چسبندگی اسلایم با محلول آب و سرکه از بین می‌رود. با برس می‎توانید شاهد این تغییر برای پاک کردن اسلایم باشید. سعی کنید لکه را به کمک برس از روی فرش حذف کنید. اما این کار را به آرامی انجام دهید تا لکه بیشتر از این بر روی فرش پخش نشود. برس را چند بار تمیز کنید تا باعث پخش شدن لکه نشود.
این مرحله هم کمی به دقت و حوصله نیاز دارد و باید تا زمانی که میزان لکه به حداقل خود برسد به این کار ادامه دهید.
بعد از این مرحله نوبت این است که به کمک یک حوله یا دستمال نخی بر روی لکه بکشید تا خشک شود. در صورتی که همچنان آثار لکه بر روی فرش باقی مانده بود این مرحله را تکرار کنید تا به خوبی پاک شود.



:: بازدید از این مطلب : 56
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 21 آبان 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : نوین

شستشوی فرش ابریشم نیازمند مهارت‌های خاص و ویژه‌ای است و به همین دلیل شستشوی آن کار هرکسی نیست. در نتیجه بگذارید در همین ابتدای نوشته اولین نکته طلایی را به شما بگویم: هیچ وقت شخصا اقدام به شستشوی فرش ابریشم نکنید؛ و این کار را به یک قالیشویی معتبر بسپارید.
فرش‌ها به کمک الیاف گوناگونی تولید می‌شوند. پشم، کرک و ابریشم و یا ترکیبی از آنها، از جمله الیاف مورد استفاده در فرش‌های دستباف است. هر الیافی ویژگی خاص خود را دارد که موجب تغییر در شرایط شستشوی آن می‌شود. در میان الیاف گوناگون نیز ابریشم خاص‌ترین، گران‌ترین، ظریف‌ترین و آسیب‌پذیرترین نوع است. تجمع همه این ویژگی‌ها در فرش‌های ابریشم نیز متبلور بوده و فرش ابریشم فرشی با ظرافت فراوان، کیفیت بالا، زیبایی مثال‌زدنی، لطافت و البته آسیب‌پذیر است.

نکات طلایی قبل از شستشوی فرش ابریشم


همه این موارد باعث می‌شود که اگر شستشوی فرش ابریشم به روش درست انجام نشود؛ این فرش آسیب دیده و کیفیت و ارزش بالای خود را از دست بدهد. فرش ابریشم را با هر شوینده‌ای نمی‌توان شست. همچنین نمی‌توان مانند فرش‌های پشمی با فشار پارو و بدون هیچ‌گونه نگرانی و با استفاده از آب داغ آن را شستشو داد. تعیین درست دمای آب، نوع و میزان ماده شوینده و از همه مهم‌تر شکل شستشو، از جمله مواردی است که در شستشوی این فرش باید رعایت شود.” ما در قالیشویی نوین تضمین می‌کنیم که شستشوی فرش ابریشم شما را با بهترین کیفیت ممکن و بدون هیچ گونه آسیب احتمال انجام دهیم ”
” سال‌ها تجربه ما در ارائه خدمات شستشوی فرش ، ضامن این اعتماد است ”

میزان شستشوی فرش ابریشم

به‌طور کلی فرش ابریشم را تا حد ممکن نباید شست. در واقع اگر فرش‌های پشمی را هر ساله شستشو می‌دهید؛ باید سعی کنید شستشوی فرش ابریشم را به هر دو و حتی سه سال یک بار موکول کنید. در این میان اما رعایت چند نکته ساده کمک می‌کند تا فرش شما کمتر به شستشو نیازمند شود.
در درجه اول فراموش نکنید که فرش‌های ابریشم را در محلی پهن کنید که پاخور کمتری داشته باشد. همچنین بکوشید موقعیت فرش به گونه‌ای باشد که در معرض آلودگی‌های محیطی مثل رطوبت، گرد و خاک و تابش نور مستقیم خورشید نیز قرار نمی‌گیرد. رعایت این موارد کمک می‌کند تا مدت طولانی‌تری، بدون نیاز به شستشو، فرش شما تمیز و سالم باقی بماند.
در درجه دوم استفاده از روش‌هایی مثل غبارگیری و لکه بری، می‌تواند نیاز به شستشوی فرش ابریشم را کاهش دهد. در ادامه این دو روش را با توضیحات بیشتر برای شما شرح می‌دهیم.

لکه بری از فرش ابریشم

در فرش ابریشم نیز مانند سایر فرش‌ها، در صورت ایجاد لکه، سرعت عمل در پاک کردن آن بسیار مهم است. لکه‌ای که فورا پاک نشود ماندگار شده و پاک کردن آن در خانه ممکن نیست. در صورتی که مواد غذایی روی فرش ابریشم شما ریخته است؛ فورا آن را با یک قاشق به آرامی بردارید و بعد با آب و یک شوینده طبیعی مثل جوش شیرین سعی کنید محل آلودگی را پاک کنید. هنگام لکه بری مراقب باشید که محل ایجاد لکه را گسترش ندهید و یا آلودگی را به عمق فرش منتقل نکنید. همچنین پس از تمیز شدن محل بگذارید تا در مجاورت هوا خشک شود. استفاده از وسایل گرمازا مثل سشوار برای خشک کردن فرش ابریشم، به آن آسیب می‌زند. همچنین اگر لکه از مواد رنگی مثل جوهر ایجاد شده، بهتر است برای پاک کردن لکه ،آن را به متخصصین قالیشویی بسپارید.

غبارگیری فرش ابریشم

جاروبرقی‌های امروزی با توجه به توان بالایی که دارند؛ بهترین ابزار برای رفع گرد و غبار نهفته در فرش است. در مورد فرش ابریشم نیز این روش مناسب است. برای این کار در مرحله اول و با قدرت بالای جاروبرقی، در جهت خواب و خلاف خواب فرش، سعی کنید گرد و غبار فرش را بگیرید. در این مرحله از سری پرزدار جارو برقی استفاده نکنید. این سری در حالت فشار زیاد ممکن است به الیاف ابریشم آسیب بزند. اما در مرحله دوم و با وارد کردن فشار کمتر، می‌توانید از این سری نیز استفاده نماید.
همچنین تکاندن آرام فرش در محیط باز نیز برای غبارگیری آن موثر است. البته فراموش نکنید که برای فرش‌های ابریشم هیچ وقت از تکنیک ضربه زدن استفاده نکنید.



:: بازدید از این مطلب : 61
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 13 آبان 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : نوین

طرح‌های قالی ایرانی بسیار متنوع است؛ و رنگ‌های زنده آن، ساخته شده به دستان هنرمند طراحان فرش از قرن‌ها پیش است. طرح‌های قالی ارتباطی نزدیک با فرهنگ، هنر، آداب و سنن مردم این سرزمین دارد و هر نقشی داستان خاص خود را دارد. در این نوشته وب‌سایت قالیشویی نوین می‌خواهیم شما را با مشهورترین طرح‌های ایرانی در این زمینه آشنا کنیم.

طرح های قالی ایرانی

قالی طرح اسلیمی

شاید بتوان اسلیمی را معروف‌ترین طرح فرش ایرانی دانست. طرحی که بسیاری از ما با آن آشنا هستیم. طرح اسلیمی شامل چندین مدل مختلف است؛ که با دخل و تصرف‌های گوناگون به چند گروه فرعی از جمله اسلیمی ترنج دار، اسلیمی لچک ترنج، اسلیمی ماری، اسلیمی شکسته و اسلیمی بندی تقسیم می‌شود.
وجه تسمیه نام‌گذاری این طرح به نام اسلیمی، به درستی مشخص نیست. عده‌ای بر این باورند که اسلیمی مختصر شده کلمه اسلامی باشد. حتما دیده‌اید که این طرح در نقش و نگارهای اسلامی کاربردهای زیادی دارد. از سویی اسلیمی را به معنای جوانه نیز به کار می‌برده‌اند؛ و دقت در طرح‌های این قالی شما را با بی‌شمار شاخه‌های دورانی که در میان برگ‌ها ریشه دوانده‌اند، روبرو می‌کند.
مشهورترین اسلیمی را با نام دهان اژدر می‌شناسند. در این طرح، هر شاخه به دو بخش متقارن تقسیم می‌شود و هر بخش نشان کرد یکی از فک‌های بالا و پایین اژدها است.

قالی طرح ماهی درهم

طرح ماهی درهم طی مدت‌های طولانی دچار تغییرات بسیار شده است. علت این امر نیز آن بوده که از ابتدای پیدایش، طرحی کامل و بر اساس نقشه قبلی نبوده است. این طرح را باید در زمره طرح‌های ایلیاتی دسته‌بندی کرد. طرحی که قالی‌بافان ایلات و عشایر به آن علاقه بسیاری داشته و برگرفته از سبک زندگی و تجربه زیسته آنها بوده است.
اما زیبایی و هنر نهفته در این فرش، طراحان برجسته فرش را بر آن داشته که طی سال‌ها، طرح‌های منظم و خاصی را با توجه به چارچوب اصلی آن تولید کنند. ماهی فراهان و زنبوری، ماهی هرات، ریز ماهی، خرده ماهی، ماهی درهم بندی و… از جمله معروف‌ترین طرح‌هایی هستند که بر اساس طرح ماهی درهم طراحی شده است. اما ریشه اصلی این طرح شهرستان بیرجند بوده و از آنجا به سایر مناطق کشور گسترش یافته است.

قالی طرح شاه عباسی

شاه عباسی نام یکی دیگر از مشهورترین طرح‌های قالی ایرانی است. این طرح بر اساس نوع خاصی گل طراحی شده که به آن شاه عباسی می‌گویند. گل‌های شاه عباسی در این طرح هم در متن فرش و هم در حاشیه آن نقشی اساسی ایفا می‌کنند و البته در کنار این گل شاخه‌ها، برگ‌ها و حتی گاهی ختائی‌ها و اسلیمی‌ها نیز حضور داشته و تکمیل کننده نقش اصلی می‌شوند.
طرح شاه عباسی شامل چند زیر مجموعه نیز هستند؛ که از جمله آنها می‌توان به شاه عباسی تصرفی، ترنجی طره دار، لچک ترنج کف ساده، شیخ صفی، افشان، لچک ترنج، جانوری، درختی، طره دار سلسله‌ای و… اشاره کرد.

قالی طرح ایلی

قالی طرح ایلی را شاید بتوان از جمله اصیل‌ترین طرح‌های قالی ایرانی نامید؛ چرا که این طرح از قدیمی‌ترین طرح‌های موجود برای فرش ایرانی است. قالی‌بافان ایلیات و عشایر، طراح اصلی این نقش بوده‌اند و آن را بر اساس دیده‌ها و سبک زندگی خود ساخته‌اند. بنابراین طرح ایلی را می‌تواند برگرفته از طبیعت ایران دانست.
این طرح مانند عشایر بافنده آن، به یک نقطه ایران تعلق نداشته و از غرب تا شرق و جنوب تا شامل، به اشکال گوناگون گسترش یافته است. البته نام‌گذاری بخش‌های مختلف طرح و گروه‌های زیرمجموعه آن، مبدا آن را به خوبی نشان می‌دهد. نام سران عشایر و مناطق مختلف، از جمله این موارد هستند. قشقایی بته، افشاری، خاتونی، اردبیل، ساوه، تفرش، خمسه، هریس، مهربان، زنجان، مشکین شهر، بختیاری، گبه، یلمه، کردی، سنه، دسته گل، علی میرزایی، سنگ چوبی و… همگی از این جمله هستند.



:: بازدید از این مطلب : 51
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 8 آبان 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : نوین

 گلیم تالش

قبل از این که راجع به معروف ترین نوع گلیم در دنیا صحبت کنیم بهتر است برای گلیم تعریفی بیاریم. گلیم‌ها فرش‌هایی هستند که بدون کرک بافته می‌شوند. بافت گلیم‌ها صاف هستند و به طوری که وقتی دستمان را بر روی بافت آن می‌کشیم حالت نرمی یا کرکی احساس نمی‌کنیم. اما با سادگی نوع بافتی که دارند، طرح‌ها و نقش‌های متنوعی دارند.
این نوع فرش در هر کجای دنیا یک نام مخصوص دارد. اما ما آن را به عنوان گلیم می‌شناسیم. در گذشته برای بافت گلیم‌ها از فرهنگ زندگی مردمان آن منطقه الگوبرداری می‌شد و توسط دستان هنرمند آن‌ها یک گلیم زیبا بافته می‌شد. برای بافت گلیم‌ها از الیاف پشم حیوانات استفاده می‌کردند.
در صورتی که گلیم خریداری شده شما کثیف شود می‌توانید آن را در اختیار کارشناسان یک قالیشویی معتبر بگذارید. آن‌ها بر اساس بافت و جنس فرش، گلیم شما را شستشو می‌دهند تا آسیبی به این اثر هنرمندانه وارد نشود.
این نوع قالی یکی از قدیمی‌ترین زیراندازهای سنتی از گذشته‌های دور بوده، به همین دلیل طرح‌هایی که برای بافت آن استفاده می‌کردند بسیار ساده بود. اما این طرح‌ها رفته رفته بهتر و زیباتر از قبل شدند. این هنر که از گذشتگان دور برای ما به ارث گذاشته شده مورد توجه کشورهای دیگر قرار گرفته است. بر طبق تحقیقات زادگاه این هنر شهر زنجان بوده، اما در شهر تالش رنگ و بوی دیگری به خود گرفته. تا حدی که امروزه از آن به عنوان یک اثر ملی یاد می‌شود.

یک سوغاتی تاریخی

اگر به شهر تالش سفر کردید و خواستید سوغاتی مخصوصی برای یکی از عزیزانتان به همراه خود بیاورید، گلیم بهترین گزینه است. در استان گیلان دو شهر تالش و آستارا به گلیم بافی می‌پردازند. زنان زیادی در این دو روستا به واسطه این هنر توانسته‌اند شاغل شوند و امرار معاش کنند. البته ارزش این هنر و دست بافته به قدری زیاد است بخش زیادی از آن به صورت برون مرزی صادر می‌شود.
گلیم‌های بافته شده در این دو شهر به کشورهای اروپایی و آمریکایی صادر می‌شود. علاوه بر این هر ساله تعداد زیادی از این گلیم‌ها به روسیه و آذربایجان هم صادر می‌شود. این نشان می‌دهد که مردمان دنیا خواهان چنین هنری هستند. پس این سوغات طرفداران زیادی در بیرون از خاک سرزمینمان دارد. بهتر است ما هم قدر آن را بیشتر بدانیم.
بنابراین تفاوتی ندارد که بخواهید گلیم تالش را به عنوان سوغاتی برای دوستانتان در خارج از کشور و یا داخل آن ببرید. در هر صورت اگر به صنایع دستی علاقه داشته باشد حتما مورد استقبال آن‌ها قرار می‌گیرد.

ثبت ملی شدن گلیم تالش

این اثر آن‌قدر ارزشمند است که لازم است جایگاه ویژه‌ای در ثبت ملی کشورمان داشته باشد. مردمان تالشی از گذشته مردمان خودساخته‌ای بودند که برای تامین نیازهای زندگی خود تلاش می‌کردند.
روستایی در عنبرآباد آستارا وجود دارد که کار اصلی آن‌ها بافت گلیم است. طبق آمار حدود 700 قالیباف در این روستا به این کار مشغول هستند که حاصل زحمت این هنر زیبایشان، باعث ایجاد محبوبیت این اثر در جهان شده است. هنرمند بودن مردمان این منطقه باعث شده توریست‌های زیادی به این شهر سفر کنند و بیشتر با این هنر زیبا آشنا شوند.
ارزش هنر گلیم بافی در این منطقه از سرزمین‌های شمالی کشورمان به قدری ثابت شده که لازم بود به مرحله ثبت ملی برسد. ملی شدن این اثر باعث شد که هنر گلیم بافی بیش از پیش رواج پیدا کند. صادرات صنایع دستی باعث افزایش گردشگر به مبدا آن هنر می‌شود. در نتیجه این موضوع در اقتصاد کشور می‌تواند تاثیر بسزایی داشته باشد.



:: بازدید از این مطلب : 59
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 2 آبان 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : نوین

بسیاری از افراد تصور می‌کنند فرشی را که به دست خودشان شستشو دهند نظافت بیشتری برای آن رعایت می‌شود. امروزه با پیشرفت دستگاه‌های شستشوی فرش در قالیشویی‌ ها فرش‌ها در نهایت تمیزی به مشتری تحویل داده می‌شود. همچنین اگر فرش خانه خود را به دست قالیشویی مطمئنی بسپارید، نگران آسیب دیدگی آن نمی‌شوید. ما در این مقاله مشکلات شستشوی فرش در خانه و توسط خودتان را به شما می‌گوییم.
در وهله اول شما باید برای شستشوی فرش فضای مناسبی داشته باشید. بعد از شستشو فرش و قالی شما مدتی را برای خشک شدن نیاز دارد. فضایی که فرش برای خشک شدن قرار می‌گیرد کمی حساس است. اما چرا این مرحله حساس است؟ در هنگام خشک شدن فرش به دلیل رطوبتی که دارد، بافت آن محل مناسبی برای زندگی و رشد حشرات و میکروب‌ها می‌شود. به همین دلیل لازم است فضای مناسبی برای خشک شدن فرش‌ها در نظر بگیریم تا آلودگی را به خود جذب نکند.
اما پس از شستشو ممکن است شاهد تغییر شکل ظاهری در فرش شویم. این تغییر ظاهری می‌تواند پخش شدن رنگ‌های فرش در هم شود یا بافت فرش را خشن و زبر کند. در کارخانجات قالیشویی استفاده از مواد شوینده مخصوص از بروز چنین مشکلی جلوگیری می‌کند. حتی نحوه شستشو فرش ماشینی با فرش دستباف متفاوت است تا شما با خیال راحت تری فرش خود را در اختیار آن‌ها برای نظافت بگذارید.

مشکلات شستشوی فرش در خانه

با چه مشکلاتی مواجه می‌شویم؟

شستشوی فرش‌ها می‌تواند آسیب جدی به جسم ما بزند. فرش‌ها به تنهایی خود دارای وزن سنگینی است. البته این موضوع بستگی به اندازه آن هم دارد. اما اگر آب به داخل بافت آن نفوذ کند این سنگینی بیشتر از قبل هم می‌شود. فکرش را بکنید اگر قرار باشد فرش را در خانه توسط خودتان شستشو دهید، باید سنگینی وزن آن را تحمل کنید. بتوانید آن را بلند و برای خشک شدن جابجا کنید، فشاری که به ستون فقرات شما وارد می‌شود ممکن است غیر قابل جبران باشد.
البته زندگی در آپارتمان‌های امروزی محدودیت‌های خاص خودش را هم دارد. در یک آپارتمان 5 طبقه اگر هر شخصی بخواهد در هر زمان که دلش خواست فرش‌های خود را در حیاط یا پشت بام شستشو دهد، بی‌نظمی در ساختمان جاری می‌شود.
معمولا این موضوع در گذشته بیشتر به چشم می‌خورد. خانه‌های شخصی که دارای حیاط بودند، اهالی منزل تصمیم به شستشوی فرش می‌گرفتند. آن زمان‌ها، کسب و کار قالیشویی‌ها مانند امروز با اهمیت نبود. امروزه با وجود قالیشویی‌های معتبر در سطح شهر و ثبت سفارش آنلاین ، باز هم عده‌ای ترجیح می‌دهند فرش و قالی خود را در خانه شستشو دهند.

برخی دیگر از مشکلات شستشوی فرش در خانه

شستشو در کارخانجات قالیشویی توسط کارشناسان با تجربه انجام می‌شود. آن‌ها به خوبی می‌دانند که هر فرشی را با توجه به جنس الیاف و نوع بافت چگونه شستشو دهند تا آسیبی به بافت و ظاهر آن نرسد. اما زمانی که فرش را در خانه شستشو می‌دهید تنها به شامپو فرش یا مواد شوینده دیگر اکتفا می‌کنید. بسیاری از موادهای شوینده آسیب زیادی به بافت و رنگ فرش می‌رساند.
بسیاری از بانوان برای تمیز کردن فرش، در ساختمان از همین روش استفاده می‌کنند. یعنی با یک اسفنج نرم و محلول شامپو فرش، آن را تمیز می‌کنند. در این روش فرش شما برای مدتی مرطوب باقی می‌ماند و تا زمان خشک شدن ممکن است بخش دیگری آلودگی را به خود جذب کند. با این کار فرش شما بوی نامطبوعی به خود می‌گیرد و شما را مجبور می‌کند تا بار دیگری فرش خود را بشویید.
اما این پایان دردسر نیست، در بسیاری از موارد بعد از شستشو متوجه می‌شوید که رنگ‌های فرش بر روی هم تاثیر گذاشته‌اند و بخشی از زیبایی فرش شما از دست رفته است. نحوه شستشوی هر فرشی با هر فرش دیگر متفاوت است و این موضوع را کارشناسان قالیشویی نوین به خوبی می‌دانند.



:: بازدید از این مطلب : 68
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 27 مهر 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : نوین

فرش‌ها به دلیل ساختاری که در تار و پود خود دارند، می‌توانند به راحتی غبار و آلودگی را به خود جذب کنند. این غبارها در صورتی که بر روی فرش بمانند می‌توانند موجب بیماری و آلرژی برای شما شوند. بهتر است اگر فرصتی برای شستشوی فرش خود ندارید، آن را غبارگیری کنید. در صورتی که به صورت مداوم فرش خود را تمیز کنید و از جذب آلودگی آن جلوگیری کنید، مرحله غبارگیری برای شما آسان‌تر می‌شود.
در صورتی که عملیات غبارگیری فرش را انجام ندهید، گرد و خاک در ریشه فرش رخنه کرده و می‌تواند در ظاهر آن تاثیر منفی بگذارد. همچنین یکی دیگر از دلایلی که ما عملیات خاک زدایی فرش را آغاز می‌کنیم این است که بوی نامطبوع فرش را دور کنیم.
این که چه روشی بهترین روش برای غبارگیری فرش‌های شماست، کاملا به جنس و عمر فرش شما بستگی دارد. همچنین باید بسنجید که این کار را می‌خواهید خودتان انجام دهید یا به مراکز قالیشویی بسپارید.

غبارگیری فرش

روش‌های غبارگیری فرش در خانه

ممکن است فضایی را برای این کار داشته باشید و تصمیم بگیرید که این کار را خودتان انجام دهید. در صورتی که محل زندگی شما به طوری باشد که گرد و غبار زیادی در اطراف شما باشد، عجیب نیست که هر چند ماه نیاز پیدا کنید تا فرش خودتان را غبارگیری کنید.
ساده‌ترین راه را به شما معرفی می‌کنیم. باید فرش را روی سطحی به پشت پهن کنید و به وسیله پارو یا یه چوب به تمامی قسمت پشت فرش بزنید. بعد از این کار به آرامی فرش را بلند کنید. مشاهده می‌کنید که گرد و غبار از بین تار و پود فرش بر روی زمین ریخته است. در صورتی که بخواهید این کار را به شکل اصولی‌تری انجام دهید بهتر است فرش را بر روی یک توری فلزی قرار دهید. سپس این کار را انجام دهید. با این روش گرد و غبار بیشتری از فرش جدا می‌شود.
در صورتی که فرش شما دچار پوسیدگی یا پارگی باشد، نباید از این روش‌های سنتی استفاده کنید. زیرا با این کار آسیب بیشتری به بافت فرش می‌رسانید. برای فرش‌های آسیب دیده و قدیمی‌تر لازم است با احتیاط بیشتری غبارگیری را انجام دهید. برای مثال از برس‌های مخصوص فرش استفاده کنید و سپس بر روی فرش را جاروبرقی بکشید.

غبارگیری فرش در قالیشویی

در صورتی که شرایط گرد و غبار زدایی فرش را در خانه ندارید با یک تماس می‌توانید از خدمات قالیشویی های معتبر استفاده کنید. در قالیشویی‌های مجهز این کار توسط ماشین آلات اتوماتیک استفاده می‌شود. این ماشین آلات اتوماتیک به شکل ماشین لباسشویی است که دارای یک گردونه متحرک همراه با میله‌های فلزی است. داخل این دستگاه به شکل یک محفظه فلزی شکل است که با باز کردن در دستگاه می‌توانید تعدادی فرش را داخل آن برای غبارگیری قرار دهید. فرش‌های شما در این دستگاه قرار می‌گیرند و توسط برس‌های مخصوص شانه می‌شوند. این عمل برای مرتب کردن تارهای فرش است. سپس به کمک ابزارهای خاصی به پشت و روی فرش کوبیده می‌شود تا خاک درون بافت فرش خارج شود.
در این مرحله به دلیل این که فرش شانه و مرتب شده، خاک درون فرش به راحتی به بیرون ریخته می‌شود. دستگاه‎های اتوماتیک غبارگیری امروزه پیشرفت بسیاری داشته‌اند، به طوری که در طول زمان کم، تعداد فرش زیادی را برای خاک زدایی آماده می‌کنند.
برای این مرحله هم لازم است عمر و سلامت فرش شما بازبینی شود. در صورتی که فرش شما کهنه یا آسیب دیده باشد بهتر است با کارشناسان مربوطه در این خصوص مشورت کنید.



:: بازدید از این مطلب : 76
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 17 مهر 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : نوین

تمیز نگه داشتن وسایل یک هنر برای هر فرد است و زن و مرد هم ندارد. شاید شما هم مانند بسیاری از افراد در تمیز نگه داشتن فرش حساسیت‌های خاصی دارید. در این مقاله از مزیت نظافت فرش با شما صحبت می‌کنیم.
اگر به صورت مداوم از تمیزی فرش‌هایتان مراقبت کنید طول عمر آن‌ها را بیشتر می‌کنید. نگهداری از فرش علاوه بر این که از ریشه فرش مراقبت می‌کند، رنگ آن را هم ثابت نگه می‌دارد. اگر همیشه نگهداری از فرش را در حد مناسبی انجام دهید
حشرات ریزی می‌توانند در بین بافت فرش زندگی کنند که با گذر زمان از ریشه فرش تغذیه کنند و زیبایی آن را نابود کنند. البته این موضوع برای فرش‌های دستباف اتفاق می‌افتد. اما در حالت کلی نگهداری از فرش‌های ماشینی و دستباف موضوع مهمی است تا از این وسیله ارزنده را که هنر ایران زمین است به خوبی نگهداری کنیم.
برای نظافت فرش لازم نیست در سال چندین بار با قالیشویی تماس بگیرید و هزینه‌های زیادی برای آن پرداخت کنید. اگر هر زمانی که لکه‌ای روی فرش ایجاد شد برای پاک کردن آن اقدام کنید کمک بزرگی به نظافت آن کرده‌اید. علاوه بر آن جارو کشیدن در زمان که نیاز آن را ببینید انجام شود، گرد و غبار وارد بافت فرش نمی‌شود و رنگ آن را از بین نمی‌برد.
همچنین برای جلوگیری از ورود گرد و غبار به داخل فرش می‌توانید از روفرشی استفاده کنید که مانند یک کاور روی فرش را می‌پوشاند.

 مزیت نظافت فرش

طولانی شدن عمر فرش

خرید هر وسیله‌ای برای منزل چالش‌های خاص خودش را دارد. به خصوص که خرید شما یک فرش برای خانه‌تان باشد. انتخاب طرح و رنگ مناسب، ابعاد، جنس، ساخت و … همگی باعث می‌شوند در لحظه خرید ذهن ما را دچار چالش کنند. بعد از سپری کردن این مرحله با همه دغدغه‌هایش، باید نحوه نگهداری از فرش را بدانیم.
عمر مفید فرش تنها به منظور نگهداری از تار و پود آن نیست. رنگ فرش با دلایل مختلفی تغییر می‌کند. یک مزیت نظافت فرش این است که در حفظ رنگ آن تلاش کنید. باقی ماندن لکه‌ها و عدم پاکسازی آن از روی فرش باعث می‌شود تا در طولانی مدت اثرش بر روی آن بماند. این لکه‌ها رنگ فرش شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد.
با تمیز نگه داشتن فرش از ورود حشرات و ایجاد محل زندگی آنان جلوگیری می‌کنید. به همین دلیل بعید است که فرش شما دچار بید زدگی شود. رشد حشرات بید باعث می‌شود قسمتی از فرش شما از بین برود و اگر دیر به داد آن برسید اثرات جبران ناپذیری بر جای می‌ماند.

حس خوب در کل فضای خانه جریان پیدا می‌کند

یک فرش کثیف می‌تواند هوای خانه را هم آلوده کند. فرش‌ها به دلیل این که زیر پای ما قرار می‌گیرند و در زیر همه وسایل پهن می‌شوند بعید نیست که زودتر از وسایل دیگر کثیف شود. ممکن است این آلودگی به قدری زیاد شود که هوای خانه را هم تحت تاثیر قرار دهد. آلودگی در لابه‌لای تار و پود فرش می‌تواند منجر به ساطع کردن بوی نامطبوع و ایجاد هوای بد در فضا شود. ممکن است این آلودگی آن‌قدر زیاد شود که باعث بیماری آسم و آلرژی شود.
حتما زمانی که فرش تمیز خود را از قالیشویی تحویل گرفته‌اید تجربه خوبی از حال و هوای خانه خود دریافت کرده‌اید. احساس می‌کنید بار انرژی مثبتی در خانه شما به جریان می‌افتد. دلیل این اتفاق تمیزی و دور کردن آلودگی است.
با شستشوی فرش بخش زیادی از کپک و باکتری‌هایی که با چشم دیده نمی‌شوند را از خانه دور می‌کنید. در صورتی که در خانه یک حیوان خانگی نگهداری می‌کنید حتما مزیت نظافت فرش را بهتر از دیگران می‌دانید. موی بدن حیوانات در طول روز بر روی فرش شما می‌ریزد و در صورتی که هر روز بر روی آن را جارو نکنید باعث ایجاد حساسیت تنفسی برای انسان می‌شود.



:: بازدید از این مطلب : 75
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 6 مهر 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : نوین

پدید آمدن هر وسیله‌ای در دکوراسیون می‌تواند تاریخچه‌ای داشته باشد. حتما می‌دانید یکی از وسایل با ارزش در هر خانه ایرانی فرش آن خانه است. این فرش‌های با ارزش امروزه در طرح‌ها و رنگ‌ها مختلفی تولید می‌شود. بیایید با هم تاریخچه فرش ماشینی را بخوانیم.
با ورود دستگاه‌های بافت فرش، زحمت زیادی از روی دوش نیروی انسانی برداشته شد. برای بافت هر فرش چند نفر باید به پای دار قالی مینشستن و روزانه ساعات زیادی را برای بافت فرش مشغول می‌شدند. ظرافت و سختی بافت بستگی به نوع طرح و نقشه فرش داشت. بر اساس آن باید تار به تار فرش با دقت بافته می‌شد. پس از پایان بافته شدن فرش ممکن بود آسیب‌های جدی به ستون فقرات، چشم و زانوهای بافندگان برسد.
جایگزین شدن دستگاه‌ها و ماشین‌های بافندگی به کمک این افراد نیامد، تعداد زیادی از آن‌ها را حذف کرد. اما در قبال این موضوع توانست در سرعت بافت تحولی عظیم ایجاد کند. با خرید این فرش‌ها دردسر کمتری برای اعتماد به قالیشویی داریم. چرا که حساسیت فرش‌های دستباف را ندارد و برای شستشو از روش‌های معمول در هر قالیشویی می‌توان استفاده کرد.

تاریخچه فرش ماشینی

تاریخچه فرش ماشینی

قدمت این نوع فرش به دهه 50 برمی‌گردد. در ابتدای آن سال‌ها در شهر کاشان اولین فرش ماشینی بافته شد. به موازات این اتفاق برخی از تاجران فرش‌هایی را از کشور بلژیک وارد خاک ایران کردند. این فرش‌ها مورد استقبال مردم ایرانی قرار گرفت.
پس از این عده‌ای شرکتی به نام صنایع کاشان را تاسیس که در آن اولین فرش ماشینی را تولید کردند. این اتفاق که در سال 1353 افتاد مورد استقبال عده زیادی از افراد قرار گرفت. چرا که طرح آن بسیار شبیه به فرش دستباف بود.
بعدها در شهرهای دیگری مانند اصفهان، مشهد، آران و بیدگل، یزد و تبریز نیز این صنعت رونق گرفت. هر ساله تعداد زیادی از فرش‌های زیبا تولید می‌شد و بخش زیادی از آن نیز به نقاط مختلف کشور صادر می‌شد.
دستگاه‌های متنوعی برای بافت فرش به وجود آمدند. اما قدیمی‌ترین آن توسط ماشین ژاکار بافته شد. پس از این دستگاه‌های دیگری هم برای بافت فرش اختراع شدند. ماشین‌هایی مانند تکسیما، واندویل، شونهر از دیگر دستگاه‌های بافت فرش هستند. بعد از ورود دستگاه‌های بافندگی ماشین، برای طرح‌های فرش ایرانی هم تفکرات بیشتری شد. همه روزه افراد بیشتری برای نقشه فرش طرح جدید می‌زدند و به این کار علاقه نشان می‌دادند.
امروزه فرش ماشینی جزو جدانشدنی در خانه‌های ایرانی و حتی مردم خارج از کشور شده است. جذابیت بی‌نظیری به دکوراسیون شما می‌دهد و گرمای خانه شما را تعیین می‌کند.

استقبال امروزی از فرش ماشینی

حال که با تاریخچه فرش ماشینی آشنا شدیم استقبال مردم را از آن در این سال‌ها بررسی کنیم. امروزی با توجه به هزینه‌های زیاد فرش دستباف خیلی از افراد برای دکوراسیون منزل خود از فرش ماشینی استفاده می‌کنند. فروشگاه‌های زیادی در سطح شهر وجود دارند که خرید را برای این نوع فرش آسان کرده‌اند. نگران هماهنگ کردن آن با باقی وسایل دکوراسیون خود نباشید، فرش‌های ماشینی آن‌قدر تنوع دارند که شما می‌توانید بر اساس طرح، رنگ و سایز انتخاب مناسبی داشته باشید.
خرید فرش ماشینی مزیت‌های زیادی دارد که افراد آن را برای گرما بخشیدن به خانه خود انتخاب می‌کنند. علاوه بر این که برای انتخاب دست شما را کاملا باز می‌گذارد، قیمت مناسبی هم در قبال خرید دارند. فرش‌های ماشینی چون توسط دستگاه‌ها در کارخانجات بزرگ ساخته می‌شود هزینه بافت نیروی انسانی را شامل نمی‌شود. همچنین استفاده از نخ‌های متفاوت‌تر کمی هزینه‌های آن را معقول می‌کند. در گذشته فرش‌های ماشینی 300 شانه بافته می‌شدند، اما امروزه این فرش‌ها با تراکم بالاتر مانند 1500 شانه هم بافته می‌شود.
برای درک بیشتر این موضوع مقاله مفهوم شانه و تراکم فرش ماشینی چیست؟ را در سایت قالیشویی نوین مطالعه کنید.



:: بازدید از این مطلب : 71
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 31 شهريور 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : نوین

از گذشته‌های دور، فرش دستباف ایرانی یکی از ارزنده‌ترین هنرهای کشورمان بوده است. فرش‌ها علاوه بر زیبایی چشم نوازی که دارند، برای راحتی در نشستن، گرم نگه داشتن بدن، جلوگیری از آسیب بر اثر افتادن سختی زمین و … هستند. با مدرن شدن سلیقه‌ها در امر دکوراسیون، هنوز نتوانستند فرش را از دکوراسیون حذف کنند و یا حتی جایگزین مناسبی برای آن تولید کنند. قالیشویی نوین در این مقاله کمی راجع به انواع فرش دستباف و ویژگی‌های آن برایتان صحبت می‌کنیم. درست است که پارکت‌ها، سنگ فرش‌ها، انواع سرامیک در رنگ‌های مختلف تولید شده‌اند، اما همچنان باز هم در مرکز این کفپوش‌ها، جای خالی فرش ایرانی به چشم می‌خورد. معمولا بهترین جای در خانه را برای پهن کردن فرش در نظر می‌گیریم. جایی که مرکز توجه باشد و بر اساس طرح آن، وسایل دیگر بر دور آن چیده شوند.

انواع فرش دستباف

ویژگی فرش دستباف

از مهم‌ترین ویژگی‌های فرش دستباف این است که با گذر زمان و استفاده بیشتر، از زیبایی آن کاسته نمی‌شود. با نور آفتاب دچار رنگ پریدگی نمی‌شود و از دور همچنان جلوه درخشان و چشمگیر دارد. حتما ضرب المثل قالی کرمان را شنیده‌اید. این قالی فرش دستبافتی است که با پار خوردن زیبایی آن بیشتر می‌شود. چرا که با استفاده پرزهایی که لازم است از لابه‌لای تار و پود فرش کنده شود، از فرش جدا می‌شود و بافت یک دست و زیبایی بر جای می‌ماند.
فرش دستباف ویژگی جالب دیگری هم دارد. این فرش به دلیل ساختاری که دارد در فصل زمستان، گرما را در تار و پود خود حفظ می‌کند و همچنین در فصل تابستان خنکای کولر را به خود جذب می‌کند. حتما برایتان جذاب است که بعد از یک روز کاری سخت در فصل گرما، بر روی فرش خنکی دراز بکشید و روحی تازه کنید. وجود الیاف و رنگ طبیعی در فرش دستباف باعث بروز حساسیت در شما نمی‌شود. در نتیجه برای سلامتی شما مناسبند.
حتما برایتان پیش آمده با راه رفتن بر روی فرش، جرقه‌ای را احساس کرده باشید. در فرش‌های دستباف این مشکل به دلیل وجود پشم، پنبه و ابریشم به وجود نمی‌آید. بنابراین اگر بر روی فرشی راه رفتید و متوجه الکتریسیته شدید، احتمالا در الیاف فرش، مقداری پلاستیک و مواد مصنوعی به کار رفته است.

انواع فرش دستباف

فرش دستباف از جنس و شهرت انواع مختلفی دارد. فرش دستباف کاشان و فرش دستباف تبریز دو نوع معروف از هنر ایرانی در سطح جهانی هستند. هر هنری نقطه توجهی دارد. مبدا آن شهر و دیاریست که استعداد بیشتری برای رونق بخشیدن آن دارند. حتی این موضوع باعث امتیازهای ویژه‌ای برای برند شدن هم دارد. برای مثال وقتی می‌خواهیم فرشی را بخریم آن را با فرش تبریز یا کاشان مقایسه می‌کنیم. تشخیص این موضوع نیازمند تجربه و آگاهی است که باید قبل از خرید فرش از آن اطلاع داشته باشید.
فرش دستباف کاشان یکی از محبوب‌ترین انواع فرش دستباف است که طرفداران زیادی در دنیا دارد. این فرش در رنگ‌ها و طرح‌های گوناگون بافته و با هر دکوراسیون هماهنگ می‌شود. کیفیت این فرش در کنار زیبایی بی حد و مرزش آن را در دل همه جا کرده و باعث شده مشتریان زیادی را به سمت خودش جذب کند. قدمت این فرش به دوران صفوی باز می‌گردد و طرح‌های آن معمولا طرح‌های ظریف و چشمگیر است. در حال حاضر فرش در شهر کاشان یکی از زیباترین و مشهورترین صنایع دستی به حساب می‌آید.
اما از فرش دستباف تبریز غافل نشوید؛ قدمت فرش تبریز هم مانند فرش کاشان به دوره صفویه باز می‌گردد. طرح‌های متنوعی دارد و برای هر سلیقه‌ای انتخاب خوبی است. هنر دست تبریزی‌ها در این شهر باعث شده تا ظریف‌ترین و خوش نقش‌ترین فرش‌ها را ببافند. زمانی که این فرش را در خانه خود و بهترین فضا پهن کنید متوجه زیبایی و خاص بودن آن خواهید شد.



:: بازدید از این مطلب : 79
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 26 شهريور 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : نوین

امروزه افراد زیادی تمایل دارند در خانه خود از حیوانات خانگی مراقبت کنند. اما مراقبت از این حیوانات دوست داشتنی دردسرهایی هم دارد. از دردسرهای بازیگوشی آن‌ها می‌توان به کثیف کردن فرش و موکت‌ها اشاره کرد.
البته نمی‌توان برای جلوگیری از این اتفاق، حیوانات خانگی خود را در فضای خاصی محبوس کنیم. آن‌ها هم جاندارانی هستند که سرپرستی‌شان بر عهده گرفتید و نیاز به بازی و تحرک دارند. بنابراین این حق آن‌هاست که حداقل در فضای آپارتمان آزادانه بازی کنند. اما ویژگی مثبت گربه و سگ، قدرت یادگیری آن‌هاست. شما می‌توانید به آن‌ها یاد دهید که در جاهای به خصوصی که برایشان در نظر گرفته‌اید بازی کنند یا غذا بخورند. اما گاهی با همه این تربیت‌ها باز هم شیطنت آن‌ها گل می‌کند و کار دستمان می‌دهد.
برای پاک کردن لکه بدون دردسر پیشنهاد می‌کنیم با قالیشویی نوین تماس بگیرید تا علاوه بر لکه برداری، بوی نامطبوع را هم از روی فرش شما حذف کنند.
نگران این موضوع نباشید هر اتفاقی راه چاره‌ای دارد. ما در این مقاله شما را راهنمایی می‌کنیم تا در صورت مواجه شدن با چنین مشکلی، مراحل رفع آن را پیش بگیرید فرشتان را مانند روز اول تمیز و بدون لک کنید.

پاک کردن لکه ادرار حیوانات

نحوه پاک کردن لکه ادرار حیوانات خانگی

برای پاک کردن لکه هر چقدر سریع‌تر اقدام کنید به نفع شماست و کارتان ساده‌تر انجام می‌شود. در واقع این گونه بگویم که آب دستتان است زمین بگذارید و برای رفع لکه فرش با ارزشتان بشتابید. از بین بردن لکه‌های تازه بسیار راحت‌تر از لکه‌های قدیمی پاک می‌شوند.
با استفاده از یک دستمال تمیز خیسی لکه را بگیرید. این کار را با استفاده از یک حوله هم می‌توانید انجام دهید. مهم این است که نهایت سعی خود را بکنید تا رطوبت لکه کم شود. سپس مقداری آب اکسیژنه بر روی لکه بزنید، تا زمان خشک شدن آن کمی صبر کنید. کمی مایع شستشوی فرش با کمی مایع ظرفشویی را مخلوط کنید و بر روی لکه بریزید. سپس به کمک حوله کمی بر روی لکه بکشید. این کار را تکرار کنید تا اثری از لکه بر جای باقی نمانده باشد.
بعد از این که لکه را به طور کامل از بین بردید، احتمالا متوجه خواهید شد که بوی بدی بر روی فرش باقی مانده است. برای رفع این بو مراحل چندان سختی در پیش ندارید. در عنوان بعدی با ما همراه شوید تا برایتان توضیح دهیم.

رفع بوی بد ادرار از روی فرش

برای از بین بردن بو باید از مواد شوینده آنزیم‌دار استفاده کنید. شامپو فرش‌هایی که امروزه در بازار وجود دارند حاوی مواد آنزیم دار هستند که بوی بد را از روی فرش از بین می‌برد. ادرار دارای اسیدی به نام اسید اوریک است که چاره از بین بردنش، شوینده‌های آنزیم دار است.
البته جوش شیرین، سرکه هم می‌تواند بوی نامطبوع را نابود کند. اما این به شرطی است که در همان لحظه ایجاد لک برای این کار اقدام کنید. اما در صورتی که فرصت لکه برداری را نداشته باشید، کمی مراحل رفع بو و لکه از روی فرش برای شما سخت می‌شود.
نحوه رفع بو به این ترتیب است:
قبل از انجام هر کاری باید تا جایی که می‌توانید لکه را از روی فرش به کمک یک دستمال نخی تمیز کنید. سپس کمی پودر جوش شیرین را بر روی لکه بریزید و اجازه دهید چند دقیقه بر روی آن بماند. سپس کمی سرکه سفید را بر روی لکه و جوش شیرین اسپری کنید. در این محل دوباره باید به سرکه و جوش شیرین فرصت دهید تا تاثیرات خود را بر روی فرش بگذارند. سپس با یک دستمال نخی تمیز روی لکه را پاک کنید. انجام دادن این روش بهتر است بعد از مراحل پاک کردن لکه ادرار باشد. زیرا سرکه و جوش شیرین را به منظور رفع بوی نامطبوع فرش استفاده می‌کنیم.



:: بازدید از این مطلب : 72
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 12 شهريور 1398 | نظرات ()

صفحه قبل 1 2 3 4 5 ... 9 صفحه بعد